Home / Români, treceţi furtul! / Ca să nu fie dărîmată, autostrada Sebeș-Turda ar putea să nu fie construită

Ca să nu fie dărîmată, autostrada Sebeș-Turda ar putea să nu fie construită

Zoom

Autostrada Sebeș-Turda e o bucată de drum de vreo 70 de kilometri, care ar trebui să lege două mari autostrăzi, și s-a născut oarecum pe ultima sută de metri a finanțărilor europene.

De la obținerea finanțării și pînă ca proiectul să devină realitate e însă o cale chiar mai lungă decît autostrada în sine. Căci trebuie să luăm în calcul nu doar experiența românească a construirii de autostrăzi, combinată cu graba ardelenească, ci și contractele meșteșugite ori adaptarea străinezilor la modul de viață românesc.

Ca orice lucru românesc, autostrada asta a început cu stîngul. Autoritățile s-au cîcîit, în stilul caracteristic, și, după ce au trasat drumul, au început să organizeze exproprierile. Au atribuit lucrările și apoi și-au dat seama că amețiții ăia pe ale căror terenuri s-au început construcțiile nu fuseseră despăgubiți. Căci, așa cum ziceam, bucata asta de autostradă a intrat în plan pe ultima sută de metri, așa că n-a fost timp ca samsarii imobiliari să pregătească prea bine terenul.

În final, însă, totul a fost împărțit în patru loturi, s-au făcut licitații, au fost cîștigate, s-a trecut și peste contestații și alte cele, după care, cu chiu, cu vai, s-a început treaba. Și se lucrează. Dar se lucrează de nu vă vine să credeți, pe stil românesc și-n ritm ardelenesc. Desigur, pe ici, pe colo se mai mișcă lucrurile, dar nicidecum într-un ritm atît de susținut încît să fie totul gata pînă în vara anului viitor, cum era în planul inițial. Asta n-ar fi însă o problemă, căci dacă se pierde din banii europeni se poate oricînd acoperi de la bugetul de stat.

Un prim lot al autostrăzii, de 17 kilometri, între Sebeș și Pîrîul Iovului, aproape de intrarea în Alba Iulia, este construit de asocierea dintre italienii de la SC Impressa Pizzarotti & C Spa și SC Pomponio SRL. Acum, desigur, nici nu prea contează faptul că, la vremea cînd s-au lipit de contract, cei de la Pomponio erau implicați în ditamai dosarul, ori că opt oameni din firmă s-au lipit la ani de pușcărie în urmă cu cîteva săptămîni, ca urmare a finalizării dosarului. Important e că italienii se mișcă și-și fac treaba. Asta cînd și-o fac, căci pentru numai 540 de milioane plus TVA, cînd costă cei 17 kilometri, nu se așteaptă nimeni la minuni ori, Doamne ferește, la lucrări terminate la timp.

De ceva mai bine de o săptămînă, pe bucata asta de drum se stă. Se stă în sensul că nu mai lucrează nimeni. Și nu pentru că, ce să vezi, vine iarna și crește pateul, ci pentru că italienii și-au trimis oamenii acasă și încep să pună batista pe țambal. Căci, și-au dat și ei seama, ca să poată merge înainte cu lucrarea au nevoie de aviz de construcție, de acord de mediu și așa mai departe. Dar asta nu e o problemă, căci oricum nu vine nimeni să-i controleze.

Mai nasol însă decît faptul că ITM ori alte instituții care ar putea – și chiar ar trebui – să-i controleze nu o fac e faptul că stimabilii italieni s-au decis să mai modifice, pe ici, pe colo, la proiect. Pentru că nu e cazul să fie mînă largă la materiale, care costă, iar asta ar putea însemna mai puțin profit, în cazul cîtorva poduri au decis să modifice proiectul, în sensul că merge și cu doar patru piloni de susținere, în loc de cinci. De ce? Păi, pentru că, vorba aia, merge și așa, mai ales că, dacă încă n-au toate autorizațiile, se mai pot face – după mintea lor – modificări. În plus, dacă avem noroc și se repetă succesul de la autostrada Sebeș-Orăștie, nu e oare mai bine să dărîmi o autostradă mai ieftină decît una mai scumpă?

(439 articole)

www.catavencii.ro

Comentarii Facebook

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.