Home / Reportaj / Cenzura colectivă e noul roz

Cenzura colectivă e noul roz

Zoom

Aleșii americani i-au adus în fața lor pe cei trei mari ai rețelelor sociale (Twitter, Google și Facebook), pentru a-i întreba despre propaganda rusească în timpul campaniei electorale pentru prezidențialele americane. Membrii Congresului au fost interesați de mecanismele care fac posibile reclamele politice plătite de ruși în timpul campaniilor americane. Pentru că trebuie să știm că, în SUA, publicitatea politică, desfășurată prin mijloace clasice, trebuie, în mod obligatoriu, asumată de către cineva. Orice plătitor de clipuri sau print-ad-uri electorale, fie că e vorba despre organizații care spijină un candidat, de partide ori de candidații înșiși, își asumă reclama cu pricina, printr-un mesaj simplu, de genul “Această reclamă a fost plătită pentru candidatul cutare de către organizația cutare”. Această măsură nu doar ține sub control cheltuielile electorale, dar asigură și o transparență a intereselor care se odihnesc în spatele fiecărui candidat. Pe Facebook, Twitter sau Google acest control nu există. Practic, oricine poate interveni virtual în campania electorală americană, plătind de peste mări și țări, iar politicienilor americani nu le place asta.

Problema americanilor,

care interzic finanțările electorale venind din țări străine, tocmai pentru că o țară n-ar trebui să influențeze în nici un fel politica internă a unei alte țări, nu este neapărat legată de propagandă în sine, ci de sursa propagandei. S-au găsit sute sau mii de conturi de Facebook sau de Twitter false, păstrate pentru momentele delicate și care au distribuit, chiar plătind, diverse materiale despre care membrii Congresului SUA consideră că ar fi putut influența rezultatul alegerilor. Cele trei companii au declarat că nu banii îi mână în luptă și că pur și simplu nu și-au dat seama că ar fi ceva în neregulă cu reclama electorală plătită de companii sau persoane legate strâns de Rusia.

De fapt, nici Facebook

și nici Twitter sau Google nu au personalul necesar pentru a controla conținutul pe care-l publică și pentru care iau bani. Toate cele trei companii se bazează pe soft-uri și pe ceea ce-și imaginează că va fi, într-o zi, inteligența artificială funcțională. Acum, însă, aceasta nu funcționează.
E foarte simplu să introduci niște cuvinte pe o listă neagră, sau chiar și niște concepte. Scanând în permanență conținutul, filtrele acestea artificiale vor elimina, probabil, o mare parte din conținutul dăunător, toxic. Dar este la fel de probabil să elimine și conținut OK. Inteligența artificială, la nivelul ei de dezvoltare de astăzi, nu știe ce-i acela umor, habar n-are de ironie și de sarcasm. În plus, habar n-are că poți face rău folosind cuvinte simple, acceptate și acceptabile. Iar de slăbiciunile din ce în ce mai mari ale rețelelor profită fără jenă propagandiști de toate culorile.

Rușii au folosit Facebook

pentru a influența opinii și voturi în SUA, în Franța, în Anglia, când cu Brexitul, în Scoția sau în Catalonia. Nici măcar n-au făcut eforturi prea mari ca să ascundă sursa ori traseul banilor. Coreea de Nord a început și ea să penetreze Facebook-ul american, pentru a răspândi propaganda micuțului dictator scelerat, iar responsabilii rețelei nici măcar n-au sesizat. Pentru ei asta nu e o problemă, atâta vreme cât nu sunt încălcate standardele comunității.

Nimeni n-a citit cu adevărat,

complet, aceste standarde. Dar oricine poate vorbi despre ele, despre principiile care guvernează aceste tărâmuri ale purității ideologice.

Chiar dacă Facebook, Twitter sau Google oferă servicii gratuite majorității utilizatorilor, asta nu înseamnă că aceștia nu au drepturi. Pe ei se bazează rețelele atunci când vând reclamă. Pe ei și pe datele despre ei pe care le-au obținut mai mult sau mai puțin cosher. Știu totul sau aproape totul despre obiceiurile de navigare ale utilizatorilor, despre ceea ce-i interesează, știu cum pot fi agățați și unde-i pot găsi. Iar toate aceste date sunt folosite de către oricine plătește o reclamă. Practic, rețelele pun la dispoziția oricui are un ban de cheltuit cele mai bune instrumente pentru a influența mințile recipienților. A manipula folosindu-te de slăbiciunile și pasiunile țintei, ei bine, iată un standard extrem de înalt, pe care n-ai vrea să-l încalci, că se supără acționarii.

Pe lângă responsabilii lipsiți de responsabilitate morală

ai rețelelor stau la pândă cei care încep să înțeleagă cum funcționează algoritmii. Ei se folosesc de asta pentru a-și răspândi mesajele și pentru a-i reduce la tăcere pe cei care nu le convin. Experimentul acesta, al doilea, este în plin avânt în România. Oameni cu diverse orientări, cu păreri uneori diametral opuse, au conturile blocate și sunt vânați sistematic. Cineva parcurge mii de postări, identifică niște cuvinte aparent ofensatoare, chiar dacă sunt folosite cu sensuri figurate, apoi folosește grupuri nu foarte mari pentru a raporta simultan conturile și postările. Iar Facebook reacționează prompt, crezând că e cu adevărat vorba de cetățeni reali, revoltați că li s-a încălcat Lebensraum-ul.

Din nefericire, suntem prea dependenți de Facebook

pentru a putea lupta eficient împotriva acestuia. Știrile false bine strecurate pe acest mediu sunt mult mai credibile decât adevărul, iar cenzura e, de asemeni, mult mai comodă decât adevărul. Discuțiile despre învățământ, informație sau manuale vor fi, în curând, inutile. Ceea ce trebuie să știm, tot ceea ce trebuie să știm este pe Facebook și atât. Restul nu mai există. Sau, dacă există, oricum e de pomană, pentru că la mase nu va mai ajunge în veci.

(964 articole)

www.catavencii.ro

Comentarii Facebook

  1. În sfîrșit, și o veste bună: mai există mase!

  2. ai grija cand deschizi o usa cu rusii ca te poate trage curentul! in rest ,,e un al naturii lucru ,, vorba marinarului goagal /papadie/ sexpir

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.