Home / Ancheta / Despre Inspecția Tehnică Periodică. Obligatorie pe naiba!

Despre Inspecția Tehnică Periodică. Obligatorie pe naiba!

Zoom

Episodul de azi l-am documentat după ce am auzit o discuție între doi cetățeni care discutau sprijinind o mașină, să nu cadă. Mașina, nu ei. Era o Dacie pe care oricine ar fi refuzat-o dacă ar fi primit-o cadou. Ei bine, tipul ăsta reușise cumva să-i facă mașinii ITP-ul și povestea cât de ușor i-a fost. Pentru că ITP-ul se cumpără în România și e foarte ieftin. Și apoi ne uităm la televizor și vedem la știri tragedii. Porcăriile astea se întâmplă și în cazul transportatorilor, care activează în România pe o piață liberă și (mult prea) usor accesibilă.

Practic, în acest domeniu, îți cam cumperi un loc de muncă, odată cu camionul pe care l-ai achiziţionat. A, v-am povestit-o pe-aia cu oamenii din Finanțe, din Poliție și alte instituții ale statului cu atribuții de control, care-și cumpără câte un camion, îl trec pe numele unei rude mai tâmpite și apoi le cer firmelor de transport să le dea comenzi, ca să mănânce și ei o pâine? O să v-o povestesc, unii o știu cu nume, mașini, firme. Pe bune, țara asta vrem noi să o facem bine? Unde cei puși să aplice legea sunt primii care o încalcă? Poate peste încă 50 de ani, așa…

Meseria de șofer e singura

pentru care nu îți trebuie școală, dacă dăm la o parte prostituția. Testele care se dau pentru obținerea atestatelor profesionale sunt mai mult formale în multe locuri din țară (da, sunt cu sutele șoferii de camion care nici nu știu să se semneze în România), iar costurile sunt mici. Așa s-a ajuns ca astăzi să existe aproape 30.000 de companii de transport, cu peste 200.000 angajați în branşă, socotind aici şi activitățile conexe. Vă dați seama ce mafie frumoasă, pe care n-o deranjează nimeni, există aici?

Dintre oamenii ăștia, cei mai mulți activează în transport intracomunitar, adică plimbă mărfurile de prin supermarket-urile ălora din Franța și Germania, piesele auto pentru mașinile produse în acele țări și așa mai departe. Cum fac față ai noștri concurenței polonezilor, cehilor, ungurilor, slovacilor și altora ca ei?

Păi, să vedem dacă ați învățat materia. Vă ascultăm pe voi, pe cititori, că ăștia de-i plătim noi să controleze această mafie știu tot, dar nu mișcă nimic. N-a venit încă ordinul de curățenie pe acest domeniu. S-a dat pe sănătate, pe altele, aici pesemne că activează niște tipi importanți, care plasează bine șpăgile. Deci, despre magneți și telecomenzi pentru manipularea tahografelor v-am povestit. Despre asigurările false… v-am zis și despre astea, nu? De ITP-uri false v-am zis? Parcă nu… OK, ITP-uri să fie.

Inspecția Tehnică Periodică este obligatorie,

la fiecare doi ani. Cei cu vehicule comerciale trebuie să o facă anual. Şi atunci… cum fac asta cei care sunt mai mult pe afară cu mașinile? Nu o mai fac. Pardon, o fac, dar prin “corespondență”. Cum așa? Au acasă o înțelegere cu un service ce deține o stație ITP. Confecţionează ei frumos și nişte plăcuțe de înmatriculare “de rezervă”, cu numerele mașinilor care activează afară, iar când mașina are ITP de făcut, o parchează frumos prin Germania pentru trei zile, trimit prin curier expres (DHL) talonul către casă, iar de aici începe povestea. Plăcuțele alea false se pun pe un alt vehicul asemănător acestuia, se fac pozele obligatorii la inspecţia ITP (pentru verificarea sistemelor de iluminare etc.) și se pune sticker-ul pe talon cu “efectuat inspecție ITP”.

Unii, mai curajoși, apelează direct la stickere plus ștampile false, pe care le aplică relaxați pe taloane direct în Germania, Olanda, Franța sau pe unde își plimbă mașinile. Acolo unde mulți transportatori și-au făcut deja și service-uri clandestine, fără a deține vreo autorizație de la cei din țările respective. Se mizează pe faptul că nu prea se poate verifica în trafic veridicitatea datelor din talon, referitor la ITP, cu excepția cazului în care se întâmplă vreun accident grav și trebuie să se meargă pe fir până la service-ul care a făcut ultima inspecție tehnică periodică.

ITP-urile false îi ajută

pe transportatorii inconștienți. În primul rând, nu mai trebuie să piardă timp și bani venind cu mașina în România. Interesant e aici că și piața contribuie la toată nebunia, în sensul că prețurile de transport au ajuns să nu mai aibă legătură cu costurile, toată lumea speculând cumva această disperare a transportatorilor de a încălca în orice condiții.

În al doilea rând, a nu face fizic ITP-ul îi ajută pe unii să facă economie la reparații, astfel că la multe vehicule apar tot soiul de improvizații tehnice, lipituri, vopsea etc. Din foamea de a face un ban în plus, dar și dată fiind presiunea pe care clienţii o pun, cerând permanent reducerea preţurilor.

Cei care fac doar transport prin România sunt mai liniştiţi. Adică ei nu trebuie să mai facă tâmpeniile astea cu plăcuțe false de înmatriculare. Ei au nevoie doar de complicitatea service-ului. Multe din service-urile de camioane au module (simulatoare) pe care le conectează la instalația de diagnoză și manipulează toate datele legate de noxe, direcție, anvelope, sistem de frânare, sistem de iluminare și așa mai departe. Astfel, o cataraga care poluează cât zece mașini, nu are frâne și nici luminile nu îi funcționează – le vedeți zilnic pe drumuri, n-au nici o treabă – trece cu brio inspecția tehnică. Doar o tragedie, așa cum se întâmplă din ce în ce mai des, o mai poate trage pe dreapta.

RAR simulează controalele la aceste service-uri

cum nici maestrul Lăcătuș nu reușea să o facă în careul advers, în zilele lui bune. Iar dacă vouă vă scapă motivele pentru care se întâmplă asta, să știți că lor nu le scapă nici o șpagă.

Informațiile care circulă la nivelul transportatorilor susțin că genul ăsta de abordare se întâlnește în special în zona de nord a țării (Suceava, Botoșani, Maramureș), dar și în zona de sud (Dâmbovița, Argeș, Prahova). În est, steagul complicității dintre mafia transportatorilor și instituțiile de control ale statului este ținut de Constanța. De fapt, Suceava este chiar un paradox. Deși în zonă nu se produce aproape nimic, județul cu pricina se află pe un loc fruntaș în privința numărului de camioane înmatriculate. Nu? Băieții? Poliția? Ministerul? Nu se aprind deloc niște beculețe la voi acolo?

La toate aceste ilegalități participă aceiași jucători de bază de care am mai amintit: patronul (un disperat de bani, de multe ori incult și incapabil de a face o afacere corectă), șoferul (ăla care se plânge peste tot, pe forumuri, pe Facebook, inclusiv la BBC, că este abuzat), clientul (investitorul lui peşte, care se vaită că e afectat de salariile în creștere, că el a venit aici să facă business doar plătind salariul minim, iar noi trebuie să-i facem statuie) și autoritățile care au probleme mult mai mari decât astea care ne omoară, zi de zi, pe șoselele patriei.

Înainte să trimit materialul la redacție, în județul Olt, la Pădurea Sarului, unui TIR i-a explodat o anvelopă, a intrat pe contrasens și a omorât cinci oameni, între care doi copii: o fetiță de patru ani și un băiat de șase. Știți cu ce fel de anvelope merg mulți dintre acești așa-ziși transportatori, fără să fie măcar opriți în trafic de polițiști? Da, cu anvelope varză, săpate pe banda de rulare. Sunt genul de anvelope care explodează în trafic. Și ucid.

(78 articole)

www.catavencii.ro

Comentarii Facebook

  1. Țară de papuași

  2. Camioanele din Suceava le gasesti pe toate la Zeebrugge in Belgia.

  3. Subțirel, mai sapă…

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.