Home / Gadgeta de perete / Facebook tropăie pe urmele securiştilor de la Google

Facebook tropăie pe urmele securiştilor de la Google

Zoom

Mai ţineţi minte ploaia de pumni şi scuipaţi încasată de Google pentru politica “ori dai numele real pe Google+, ori îţi blocăm contul şi ţi le ologim şi pe alea de Picasa, YouTube etc”? Atunci trimiteţi-i urgent o umbrelă lui Mark Zuckerberg: Facebook pare să aibă chef de un potop identic.

Norii s-au adunat deja la orizont, sub forma unui sondaj desfăşurat pe şestache pînă de curînd. Utilizatorii selectaţi de Facebook (sau Cei Aleşi, să nu sune chiar a turnători penibili) aveau afişate pe ecran datele unui cont (poză, nume, adresă) şi erau momiţi să răspundă: “Este acesta numele real al prietenului tău?”

Evident, toată povestea era împachetată PR-istic cu fundiţa “Te rugăm să ne ajuţi să înţelegem cum folosesc oamenii Facebook”. Mai mult, pe fundiţă stătea şi mînuţa Facebook, gata să jure că răspunsurile vor fi strict anonime şi nu vor afecta în nici un fel conturile celor investigaţi.

Că povestea miroase la fel de rău ca şi beciurile Securităţii, asta cred că nu mai e nevoie s-o explic, e la fel de evidentă ca şi freza de cocalar a lui Smiley. Dar apar nişte întrebări:

1) De ce a aplicat Facebook o idee atît de tîmpită? Întîi, pentru că ideile tîmpite sînt măduva spinării Facebook, începînd cu schimbările care-au făcut publice informaţii private ale utilizatorilor (vezi mesajele private, publicate pe Wall acum cîteva zile) şi terminînd cu mizeria numită Timeline.

Al doilea – şi mult mai important – pentru că Facebook a dat cu listarea la bursă direct în fasole şi acum are nevoie mai mult ca oricînd să demonstreze că poate produce şi bani. Ori banii nu vin din cer, ci doar în schimbul unui produs verificat la sînge. După cum scriam şi anul trecut: “ştim ce citiţi, ştim ce prieteni aveţi, ştim ce porno căutaţi pe net, ştim unde staţi şi unde lucraţi, ştim cum vă cheamă, deci vă putem împacheta şi vinde foarte profitabil publicitarilor”.

2) Anonimitatea răspunsurilor este garantată? Facebook zice că da, deci sigur nu. Pun pariu că toţi respondenţii se află într-o listă specială, cu nume, poză, link către profil şi, evident, opţiunea de vot. Tot ce mai lipseşte e un hacker care s-o găsească. Implicaţiile le calculaţi singuri, de la stat totalitar la stat democratic.

Altfel, sînt ferm convins că Facebook e o companie serioasă şi cu un adînc respect pentru intimitatea şi dorinţele utilizatorului. Să vă aduc aminte de epopeea cu “vreau să-mi şterg definitiv contul şi Facebook nu mă lasă decît să-l dezactivez”? Sau de “Fraierilor, degeaba vă delogati. Noi vă urmărim în continuare!”?

3) Îi va obliga Facebook pe alter-egoişti să-şi declare numele real? N-ar fi de mirare. Ştiu, procentele nu par să-mi dea dreptate (8,7% dintre utilizatori folosesc nume false, adică vreo 83,1 milioane din totalul de 955 de milioane), şi nici experienţa Google+, nava amiral eşuată în Insulele Dezolării, nu e prea încurajatoare. Dar hai să privim situaţia şi altfel: dacă dăm la o parte disidenţii politici, inşii obsedaţi de propria anonimitate şi cîţiva pedofili prea graşi să mai sară gardul grădiniţei, Facebook nu pierde foarte mult. Sigur, utilizatorii vor protesta, vor semna petiţii pe net, vor jura pe #FF0000 că "gata, de mîine şterg contul". Dar hai să fim serioşi: Facebook calcă în străchini de cel puţin şase ani în ceea ce priveşte drepturile utilizatorilor. Şi aceştia au înghiţit găluşca de fiecare dată. Pînă acum s-au obişnuit. Deja le era poftă de una.

(921 articole)

www.catavencii.ro

Comentarii Facebook

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.