Home / Reportaj / Frâna păzește bostănăria

Frâna păzește bostănăria

Zoom

“Ce rău ți se poate întâmpla pe autostradă sau chiar pe un drum cu o singură bandă pe sens, dacă nu vezi nimic în față?” Chiar, ce rău ți se poate întâmpla? Drumul e drum, te duce aproape singur. Trebuie doar să vezi doi-trei metri în față, cât să fii sigur că ești încă pe asfalt. Atât. Mai departe se descurcă mașina aia pentru care mai plătești rate încă cinci-șase ani și bunul dumnezeu al șoferilor. Sunt atâția care comit lucruri mai grave decât tine, încât dacă o calci cu 100-130 de kilometri la oră pe ceață e la fel de sigur ca și cum ai sta într-un simulator.

E sâmbătă, 5 noiembrie,

destul de dimineață și pe Autostrada Soarelui e ceață. Nu-i nici pe departe un fenomen rarisim. Pe Autostrada Soarelui e ceață foarte des, mai ales toamna târziu, iarna și primăvara devreme. Ceață mai găsești, fie că e zi sau noapte, și pe câteva bucăți din drumul național ce merge spre Hârșova sau de acolo mai departe, spre Tulcea. Lipsa știrilor despre accidente catastrofale pe aceste drumuri se datorează mai mult faptului că drumurile respective sunt mai mult goale, mai ales pe vreme nefavorabilă. Dacă drumul ăla ar duce spre munte, sezonul rece ar lăsa în urmă nenumărați orfani. Dar duce spre mare, iar vara doar taxa de pod de la Fetești mai creează probleme, nu și ceața.

Dar pe 5 noiembrie lumea nu se grăbește spre Vamă

și nici spre cluburile din Mamaia. Lumea se grăbește pur și simplu, căci e sezonul ultimelor zbateri înainte de postul Crăciunului. Până pe 14 noiembrie încă mai e de onorat vreo nuntă, se mai poate petrece amarnic sub ochii îngăduitori ai popii. Așa că, ceață sau nu, ploaie sau amenințare de viscol, calc-o, frate. Sarmalele nu așteaptă.

Cum pe Autostrada Soarelui nu așteaptă

nimeni. Nici măcar un polițist, nici un agent de pază angajat pe bani grei de CNADNR. Nici măcar panourile de averizare, și așa mai rare decât toaletele, nu se așteaptă să vadă ceva trafic, așa că nu transmit nici un mesaj. E ceață, cum s-ar spune, să o tai cu cuțitul, dar asta nu impresionează pe nimeni. În definitiv, e un fenomen natural, e de așteptat ca ceața să mai apară din când în când, n-ar trebui să ia pe nimeni prin surprindere. Așa că nici șoferii care circulă sâmbătă, 5 noiembrie 2016, pe faimoasa autostradă nu sunt surprinși. Hai, poate așa, puțin, cât să reducă viteza de la 150 la 145 de kilometri pe oră. Ceața, ea singură, n-a omorât pe nimeni.

Da, ceața n-a omorât,

dar s-a înhăitat cu niște proști, taman în ziua cu pricina, și n-a ieșit bine deloc. Patru morți, 56 de răniți, 30 de mașini mai mult sau mai puțin distruse. Cică e cel mai grav accident din istoria A2. Nu că ar fi o istorie lungă. Iar la cât de dornici de a bate recorduri sunt românii, patru morți și 56 de răniți sunt niște numere care pot fi depășite cu ușurință, oricând.

Un drum de 280-290 de kilometri,

cum e cel spre Tulcea, de exemplu, îl faci în trei ore și jumătate, mergând în limitele legale de viteză și având la dispoziție, pentru asta, doar 104 kilometri de autostradă. Dacă, însă, e ceață, cum se mai întâmplă, poți face liniștit de la cinci ore în sus. Asta dacă ții la viața ta. Dacă nu-ți pasă și ai, din când în când, gânduri suicidale, nu faci nici măcar cele trei ore și jumătate. Ce, Senna ar fi fost impresionat de oleacă de ceață? Sau Schumacher? Bine, unu-i mort, iar celălalt e în comă de câțiva ani, dar astea sunt detalii. De aia pedala de accelerație e pusă în dreapta: ca să o apeși fără milă, să o lipești de podea și să arăți cine-i șeful. Tu, regele șoselelor, în nici un caz statul cu regulile lui absurde. reguli pe care oricum nu le știi și, cel mai probabil, nu le-ai știut nici atunci când ai dat examen pentru obținerea permisului de conducere. Mașina ta are minimum patru stele la testele Euro NCAP, cel puțin asta ți-a zis salesman-ul care te-a convins să o cumperi. Asta înseamnă că te protejează chiar și atunci când te izbești, cu 60 de kilometri la oră, de un zid de beton. Ce-ar putea să ți se întâmple dacă intri cu viteză dublă într-un imaterial zid de ceață? Nimic, nu?

Sunt pline marginile drumului,

fie în apropiere de Topolog, fie prin preajma pădurii de la Ciucurova, de cruci metalice unde aprind candele și depun flori rudele celor care, acum, nu mai au cum să pățească nimic, fiindcă sunt protejați de doi metri de pământ. Ar fi cruci și pe marginea autostrăzilor, dar, cum spuneam, cele mai multe astfel de cruci sunt din fier. E riscant să lași ceva de fier pe marginea autostrăzilor românești, pentru că dispare. Doar n-o să-i ceară nimeni ginerelui lui Vasile Blaga, a cărui firmă a câștigat nenumărate contracte pentru paza autostrăzilor, să oprească furtul de fier. În definitiv, ce, ne-au făcut pe noi niște garduri de protecție?

E duminică, trecut de orele prânzului,

iar drumul măcelului de mai ieri e plin de poliție. Pe lângă fiecare localitate mai răsărită, ba chiar și în plin câmp, mașinile Poliției Rutiere veghează. Ca să cităm din clasici, a fost nevoie să moară oameni ca să vedem, iar, Poliția Rutieră pe șosele. Parcă și șoferii sunt mai atenți. Nu se mai grăbesc, nu se mai aruncă aiurea în depășiri fără vizibilitate. Nu e ceață, dimpotrivă, un soare cretin îți zgândăre fundul ochiului, scoțându-te din pepeni. Asfaltul e uscat, iar în spatele mașinilor de peste 100.000 de euro, despre care proprietarii spun, de obicei, că se strică dacă merg sub 100 la oră prin localitate, se formează cozi care se târâie cu 90 de kilometri la oră între localități, cu maximum 45 de kilometri la oră în localități și 100, hai, 105 kilometri la oră pe autostradă. Dintr-o dată ne-am trezit în țara corectitudinii, a respectării legii, a grijii autorităților față de contribuabil. Așa pare, pentru un extraterestru nimerit pe-aici pentru prima dată, sud-estul României la o zi după un accident pe autostradă cu patru morți și 56 de răniți. Treci pe la kilometrul 67 al A2 și-ți închipui gândurile pioase și pline de teamă ale celorlalți șoferi. Pe mai fiecare scaun din dreapta e o respectabilă doamnă care ține să amintească faptul că viața are prioritate. Rare sau nu, panourile de avertizare de pe autostradă îți spun același lucru și te îndeamnă să circuli prudent. E duminică, nunțile s-au cam terminat, lumea e obosită și mai puțin grăbită. Dar nu-i nimic, peste câteva ore începe o nouă săptămână de lucru. Se anunță ceață, din nou, pe Autostrada Soarelui. Călcați-o, frate! Dați-i blană! Pe foametea asta ar fi păcat ca groparii să n-aibă de lucru.

(851 articole)

www.catavencii.ro

Comentarii Facebook

  1. Greşit, accidentul a fost cauzat de un fenomen meteo frecvent în România, decervelarea.
    Este o problemă de lipsă masivă de material neuronal între ochi şi piciorul drept.
    Consumul de manele, ceafă şi mici accentuează problema.

  2. La 90 pe ora faci 35 m/secunda. Cand tu vezi 15 m in fata si mergi cu 90 ori esti prost, ori esti prost care nu a fost pe la orele de fizica!

  3. Este aproape de prisos orice text in care ironizam fenomenele astea, pentru ca protagonistii povestirilor, Doreii soselelor, manelistii volanului nu le vor citi niciodata, sau daca le vor citi nu vor intelege nimic, deci, implicit nu se va educa nimeni din cei care ar trebui educati.. E doar o forma de a ne cheltui energia creatoare in van. Hazul de necaz, sarcasmul , ironia se desfasoara degeaba pe la noi.

  4. La 90 km/h înseamnă că parcurgi 25m/s.

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.