Home / Media / Generația încrezută

Generația încrezută

Zoom

Dacă s-a pierdut ceva cu adevărat important în comunicarea de masă, în ultimii aproximativ zece ani, atunci acel ceva este modestia. Asta nu înseamnă că, din 1990 încoace, toți cei implicați în mass-media au înțeles că rolul lor este acela de mijlocitor între informație și cetățeanul care are alte preocupări. Vedete s-au crezut mulți dintre ziariștii post-1989 încă din primele zile în care și-au văzut numele tipărit într-un ziar sau afișat pe un generic al unei emisiuni de televiziune, ori și l-au auzit pronunțat în mod repetat pe un post de radio. Cu peste 1.000 de titluri de presă scrisă în 1990, cu o explozie de radiouri particulare în același an și cu o proliferare lentă, dar sigură a televiziunilor de toate felurile, între 10 și 20.000 de oameni s-au crezut, în ultimii 27 de ani, ombilicuri ale pământului strămoșesc.

Unii au învățat asta la școală. La cea de jurnalism, unde Mihai Dinu le explica aspiranților la gloria jurnalistică, încă de la primul curs, că au devenit deja, prin simpla accedere în această facultate, persoane publice. Alții au învățat-o în timp, pe măsură ce vânzătoarele de la magazinul din colț au început să le zâmbească mult mai amabil. În timp, în același timp cu evoluția Internetului, numărul vedetelor de opinie s-a înmulțit. Practic, la orice colț de stradă te pândește un megastar care pendulează grațios între lider de opinie, vedetă pop, guru, purtător de flamură, deschizător de drumuri și chip cioplit. Nici măcar nu mai contează atât de mult audiența reală. Contează, din ce în ce mai mult, audiența închipuită.

În anii ’90, secolul și mileniul trecut, lumea devora realmente presa. Ziarele se cumpărau cu brațul, mai ales de către cei care voiau să aibă acces la opinii cât mai variate. Televiziunile erau puține, e drept, dar aveau credibilitate. Nici nu apăruseră fenomene scăpate din lesă, precum OTV, România TV sau Mircea Badea, Mihai Gâdea sau Mugur Ciuvică. Vedete egocentrice găseai doar pe MTV sau printre DJ-ii de radio, care nici măcar nu mimau echidistanța. În rest, meseria de ziarist mai era cât de cât respectată de către înșiși practicanții ei. Dar în momentul în care oricine a putut deveni propriul său editor, lucrurile s-au schimbat. Dacă un blogger poate avea trafic enorm cu texte despre el însuși, și-au zis cei deja înrădăcinați în mijloacele clasice de informare în masă, de ce nu ar da-o și ei pe o filtrare cât mai accentuată a realității? Ce echilibru, ce surse multiple, ce păreri dverse? Bullshit. Există deja un guru, el are un punct de vedere și acesta este singurul acceptat în universul lui.

Moise Guran, de exemplu, căci aici voiam să ajung, este un astfel de guru autoproclamat. E drept, l-a ajutat și fanatismul unora dintre admiratori. Dar aceștia nu sunt atât de mulți încât să provoace singuri o isterie de masă. E destul de probabil ca Moise Guran să se fi promovat, de-a lungul timpului, ca un produs. Să-și fi construit singur, contra cost sau contra servicii, imaginea de salvator al națiunii și de om în al cărui discernământ poți avea încredere. Promovarea agresivă de care se bucură pe un site specializat în informații din media e doar unul dintre modurile în care Moise Guran vrea să convingă lumea că e important.

Guran s-a retras din televiziune anul acesta, explicând de-abia recent că a făcut-o pentru că simțea că “generația lui” de jurnaliști a dat greș, s-a pierdut și nu-și mai face treaba. El însuși se plafonase în mijlocul “unei elite” de doar 200.000 de oameni și nu-și mai putea îndeplini rolul de educator prin presă. Așa că, dorind doar să deschidă ochii oamenilor, să-i învețe cum se citește corect o informație, să-i pună pe calea cea bună, Moise Guran a strâns o echipă alături de care a gândit și realizat o aplicație pentru dispozitive mobile. Aplicație care este un agregator de știri furnizate de alții. Pentru ca oamenii care au nevoie de informație să nu mai alerge singuri după aceasta, ci să le fie servită direct de către Moise Guran, după ce a filtrat-o el însuși. Căci, deocamdată, aplicația lui Guran oferă publicului exact știrile pe care le citește și el însuși. Cel puțin așa spune în prezentare. Practic, în loc să ofere o aplicație care agregă multiple puncte de vedere, utilizatorii aplicației cu pricina se abonează la informații deja cenzurate de selecția lui Moise Guran. De bunăvoie și nesiliți de nimeni, zeci de mii de oameni deja se arată dispuși ca informația lor să fie filtrată de un singur om. El să fie cel care stabilește ce-i interesează, ce nu și care este abordarea “corectă” a unei știri. De altfel, selecția de până acum a știrilor dovedește o orientare clară. Sursele sunt: HotNews, News.ro, Profit.ro, televiziunile din grupul RCS&RDS, Mediafax și Ziarul Financiar. Conform lui Moise Guran, acestea sunt singurele surse de informare valabile în România.

Un consumator de presă profesionist citește cel puțin de patru-cinci ori mai multe surse decât cele folosite de Guran. Iar un consumator inteligent de presă are de două ori mai multe surse decât acest guru al purități informației. Însăși pretenția lui de a selecta cu creierul propriu ceea ce oamenii trebuie sau nu să citească dovedește gradul de infatuare la care ajung marginalii câteodată. Practic, Moise Guran nu mai speră să aibă succes în manipularea opiniei publice emițând opinii, căci s-a prins că nu poate ajunge la mai mult de 200.000 de oameni nici măcar la televizor. Așa că s-a apucat de furnizat opinii prin intermediul știrilor alese pe sprânceană. Declarativ, publicul lui Guran e compus din elite. În realitate, ei sunt văzuți de către megastar drept niște oameni ușor de manevrat, care înghit lejer selecția făcută pentru ei de “maestru”. Important e să gâdili orgoliul turmei. Spune-i că e elită și ai cucerit-o. Spune-i că rahatul e caviar și va fi tentată să creadă, căci îi crește stima față de ea însăși.

Așa că stați liniștiți, sunteți pe mâini bune. E spre binele vostru ca altcineva să decidă ce trebuie să citiți și să vizionați. Cercetătorii britanici trebuie să aibă un studiu care dovedește că gânditul cu propriul cap dăunează sănătății. Iar dacă n-au încă, pot face unul la comanda Biziday.

(953 articole)

www.catavencii.ro

Comentarii Facebook

  1. …si acoperitu pina la dezbracare tot guru(gurita)era,emana numai judecati de valoare,s-a dezbracat,a facut ceva vilva si gata inca un mare parlamentar si a ramas Guran zis Moise(nume cu rezonanta) si pe undeva se asemanau,traseul se …potrivea,chiar asteptam sa se dezbrace si el,poate ca inca nu este timpul,dar se pare ca vrea mai mult ca Turcescu,cel mai bun analist,economist etc,formator de opinii si iata ca prostimea a dat cu batu in balta si a votat aiurea,cine sa mai inteleaga,…mai stii,poate ajunge prim ministru,la noi totul este posibil,RCS&RDS !merita atentie,chiar mare atentie.

  2. Ioane, ai reusit sa pui vreo 100 de cuvinte in sapte randuri si o singura propozitie. Esti un geniu !!!

  3. Numai elucubratii am citit cautand despre activitatea acestui autor..

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.