Home / Ghidul călătoriilor de iarnă / Parisul săracilor. De Crăciun

Parisul săracilor. De Crăciun

Zoom

De-ți iei avion și cazare din timp. Dormit la rent-apart­ment. Te reverși pe stradă. Luxul din centrul ți se revarsă pe umeri. Vitrine colorate, cerșetorime, oameni-spectacol, caritate, vodevil, magazine ticsite, lume trăind în stradă, tîrg de Crăciun. Caști gura la vitrine, îți țin de foame micile gustări din tîrg. Acum un an, am mîncat o pastramă de oaie și un dulce la 5 euro, la tarabele de Crăciun, de nu-mi trebuia nimic pe lume.

Uite-mă:

Îți dorești distracție, lumini, sclipici, pate de gîscă, muzee, spectacole, cumpărături!? N-ai timp de toate, dar odată ajuns în mijlocul Parisului te trezești parcă în fața unei oglinzi în luciul căreia te autoevaluezi. Parisul te obligă parcă să îți găsești un standard mai înalt decît acasă, te prețuiești mai mult, mergi mai drept, cu privirea sus. Uiți de mișmașurile din România și îți descoperi calitățile și dorințele reale, din viața ta. Uiți de hainele cenușii de fiecare zi și te dorești elegant(ă), perfect(ă), luminos (luminoasă).

Parisul îți transmite istoria, mîndria simplă, dar fastuoasă: pe Champs-Élysées platanii sînt luminați monocolor, punînd în valoare clădirile, fațadele și lumina din priviri a trecătorilor care trăiesc sărbătoarea de Crăciun. Creatorii de vitrine se întrec în imaginație. De departe cele mai reușite sînt cele de la magazinele Printemps – vesele, muzicale, cu păpuși delicioase –, trecătorii de toate vîrstele se bucură. Parisul scoate ce-i mai bun în tine… Oriunde te-ai afla, în oricare cartier central, te simți rege… vitrine, bulevarde, spectacole stradale, bistrouri, patiserie, teatre, librării.

Călătoria cu avionul: Paravion mi-a aranjat zborul. Cursa Air France-Tarom de la 6,55. La dus. La întors, seara, era să nu ajung. M-am rătăcit prin metrou. Mîncarea, la dus, subțire. La întoarcere m-am trezit la business class, nu știu cum. Așa că am mîncat regește, friptură de vițel, legume cu trei brînzeturi, brînză franțuzească, prăjitură cu ciocolată în trei culori. Nu zic de vin și șampanie. Da!

Cazare: Hotel de la Flèche d’Or. Central, relativ aproape de metrou.

Spectacolul străzii: Am mîncat-băut cu cloșarzii. M-am bucurat de vitrinele cu mecanisme de pe vremea copilăriei mele, puse-n vitrinele de la La Fayette, am mîn­cat-băut-umblat prin tîrgurile de Crăciun de la Trocadéro, de pe Champs-Élysées, m-am bucurat de luminile de Crăciun de pe Champs-Élysées. Duminică spre luni am visat toată noaptea lu­mi­nile orașului. Da, visat-visat. Re­veria nopții inundate de lumină.

Mașinile străzii: Nu vezi, decît rar, Porsche, 4×4. În rest, mașini de oraș. Toyote, Renault-uri, Citroën-uri, Peugeot-uri, Mercedes-uri… Am fost la magazinul Peugeot de pe Champs-Élysées. Forme entuziasmante. M-am chiorît la o mașină minute în șir. Nu-i găseam roțile. O invenție pe curent electric.

Unde am mîncat: Prima zi – Le Calumet, Notre viande grillée, 9,50 euro.

Seara primă: La Ville d’Argentan cu cloșarzii: Moules + bière, 13 euro.

Seara a doua: Bistro Romain (cam frig înăuntru, dar) ficat de gîscă, platou carpaccio cu dovlecei-vinete gratinate și stropite cu brînzeturi. Și un vițel minune grataragit bine și sosuit cu mirodenii.

Ultima zi, în tîrgul de Crăciun cu 10 euro: Sandviș cu rață afumată și la grătar, pahar de vin fierbinte. Alți 3,50 euro pentru castane la cornet.

Ce-am băut? Brouilly, Emilion, vinuri. Emilion-ul este surprinzător. Aparent apos, te duce departe. E ca și cum ar vrea să te vadă-simtă și apoi să lovească. Ah, mi-am luat o apă de lîngă gara

St. Lazare, nu găseam bani pentru metrou.

Îmbrăcăminte: Îmbrăcămintea e cenușie. Parizienii sînt absolut pragmatici. Nu se mișcă fistichiu. Invazia îmbrăcăminții chinezești ieftine e evidentă. Bun, bărbatul business este bine marcat.

Metroul? M-a zăpăcit!

Luxury products: Am călcat în magazine gen La Fayette. Mi-a fost rușine în cele cu bodyguard în ușă. Asta e.

Ecologie, reciclare: e plin de gunoi peste tot. Dimineața, curat bec. După-amiaza, seara, gunoi și oameni totuna pe străzi. IT și comunicații: mari probleme.

Note

Locație: 10, e doar Parisul (cam murdare străzile la 11 noaptea).

Acces: Cum dorești.

Cazare: Youth hostel, de dîrdîi, camere de închiriat înghesuite, că-i Parisul monden.

Potol: 7 – la botu’ calului/de la supermarket.

Distracție în zonă: Căscat gura.

Preț: Două zile, 60 de euro.

Pont: Ziua, încălzește-te văzînd bucuria Parisului. Noaptea, bîntuie cu cerșetorii prin birturile de la Gara de Est.

(5904 articole)

www.catavencii.ro

Comentarii Facebook

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.