Home / Film / Stephen King s-a mutat în Turnul Negru de supărare

Stephen King s-a mutat în Turnul Negru de supărare

Zoom

Nici în visele lui cele mai negre, visele alea din care își hrănește romanele, nu-și imagina Stephen King că din misteriosul său turn nu va mai rămîne decît umbra. Edificiul, atît de complicat construit în ani de muncă, de-a lungul a opt romane care combină elemente de fantasy, SF și western într-un mod cît mai bizar posibil, s-a prăbușit în bot și autorul n-are decît să urle de disperare pe ruine, asemeni Hecubei jelind căderea Troiei.

Un asemenea dezastru sfidează din start imaginația. În definitiv, Stephen King e băiatul ăla care a scris povestea care a făcut din Shawshank Redemption unul din cele mai apreciate filme. Sau tipul ăla care i-a oferit lui Tom Hanks tinerețe cu multă bătrînețe, drept răsplată pentru că a patrulat elegant în The Green Mile. Nu mai spunem că orice producător măcar vag nestupid s-ar gîndi de două ori înainte de-a face terci opera unui om care a creat personaje gen Carrie sau Annie Wilkes.

Și totuși, se poate. Multiversul sucit și mesmerizant al autorului a fost trecut prin mașina de tocat a Hollywood-ului și transformat într-un terci generic despre lupta dintre ăla negru și bun și ăla alb și rău. Trecem elegant peste micul amănunt că Pistolarul a fost inspirat ca personaj de filmele lui Sergio Leone și de mutra colțuroasă a lui Clint Eastwood. Distribuirea lui Idris Elba pare mai degrabă un screamăt de corectitudine politică și nicidecum vreo direcție originală. Deși materialul de unde își trage seva creativă are resurse practic nelimitate, pelicula se ferește grațios de orice acuzaţie de originalitate.

Sau poate că alegerea a fost doar un exercițiu de trolling și rasism. Un fel de “Hai să facem un film foarte prost cu un negru în rolul principal, să arătăm că, în materie de încasări, negrii nu știu să sară”.

Și, ca să nu fie rasismul atît de evident, au transformat și antagonistul, din mag malefic, în vrăjitor de bîlci. Matthew McConaughey ar vrea să joace, dar nu prea are ce, iar plictiseala în care și-a îmbibat personajul perfect uitabil urlă frustrările dintr-un univers în altul.

Greșeala capitală făcută de echipa de maimuțe alfabetizate care au pus grămadă scenariul e abordarea. În locul unei ecranizări fidele originalului, pe modelul Lord of the Rings, cei patru cavaleri ai apocalipsei cinematografice au decis că adolescenții sînt la modă, deci hai să facem un film despre adolescenți. Tom Taylor vine să umple papucii unui personaj promovat rapid în rol ultramegaprincipal pentru că adolescenții sînt prea proști ca să accepte alți eroi decît nişte puțoi de vîrsta lor.

Pe logica asta, Bruce Willis ar fi trebuit să rupă în Die Hard doar dacă se bătea cu niște coșuri trăgînd eroic cu cremă în ele, Sylvester Stallone n-ar fi trebuit să-i tragă croșee lui Apollo Creed, ci să-i dea în cap lu’ Mutu, iar Schwarzenegger n-ar fi avut succes în Terminator decît dacă ar fi jucat rolul unui smartphone pe care e instalat Tinder.

Sînt ferm convins că nu putea ieși un produs mai prost nici dacă ar fi vrut.

The Dark Tower. R.: Nikolaj Arcel. Cu: Idris Elba, Matthew McConaughey, Tom Taylor.

(921 articole)

www.catavencii.ro

Comentarii Facebook

Adaugă comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.