Băsescu ne dăduse semn că suferă, dar noi l-am ignorat. Ca ministru al Transporturilor, afirmase liniștit: România nu are nevoie de autostrăzi.
S-a prăbușit tencuiala de pe viitorul pe care ni-l imaginam când am auzit una ca asta. Peste ani a bălmăjit ceva, o minciună de-aia grețoasă de-a lui, că de fapt a zis așa ceva pentru că nu aveam bani de autostrăzi. Ceea ce e o tâmpenie și mai mare. E ca și cum, dacă nu ai bani de spitale, te apuci să zici că nu avem nevoie de spitale.
Cert este că, iată, a venit și viitorul, și autostrăzi tot nu avem. Iar viitorul care va veni s-ar putea să îi dea dreptate celui amețit.
”Trebuie să te gândeşti cu ce vei merge în 50 de ani. S-a interzis dieselul în Roma, iar în Germania, unde trăiesc eu, e de neconceput că se va scoate dieselul vreodată, dar iată că Justiţia, trecând peste parlamentari care sunt toţi în pat cu industria coruptă de automobile, a luat această decizie, împinsă de nişte grupuri ecologiste. Credeţi că în 20 de ani sau în 50 de ani o să ducem mărfurile cu camioanele de colo-colo?”, spune Alina Mungiu-Pippidi. România ar fi ceva de genul: Băi, dacă tot nu ați construit autostrăzi până acum, mai bine nici nu le mai faceți. Soluția propusă de A.M.-P.? Spre exemplu, căi ferate. Multe, rapide. Cel puțin pentru mărfuri ar fi mult mai ieftin.
Aici, bineînțeles, e o altă problemă: avem cea mai mică viteză din UE, o rețea de tot rahatul.
Cel mai bine ar fi să nu ne agățăm nici de viitorul ăsta, ci să stăm la cotitură pentru celălalt, că poate apar alte șmecherii, poate prindem varianta cu teleportarea.
Dar ceva merită, totuși, să discutăm: paradigma în care punem problema. Europa deja o cotește puternic împotriva dieselului. Știm ceva despre asta? Ca stat vorbind, ca viziune? Se discută, se gândește la asta? Italia, Norvegia, UK, Germania, toate au luat decizii în perspectiva interzicerii dieselului. Iată ce spune Jeffrey Sachs, universitar și om care a pus umărul în anii ’90 la haosul tranziției și care s-a convertit la poziții anti-neoliberale: „România, Cehia, Polonia, Slovacia depind de industria auto germană, dar motoarele diesel vor dispărea într-un ritm pe care nu ni-l imaginăm astăzi. Această tendinţă este periculoasă pentru industria din Europa Centrală. Este o mare întrebare dacă chinezii nu sunt mai pregătiţi pentru producţia de maşini electrice”.
Mă rog, n-o fi ăsta ultimul viitor. Ultimul viitor pe care-l ratăm.
Daca zice Alina Pippidi asa trebuie sa fie ca e mare specialista.
La Roma nu sa interzis dieselul,ci doar se plateste o taxa pt centrul istoric. Traiesc aici de aproape 17 ani si stiu mai bine ca A M Pipidi