Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Da, așa este! Tușnadul a fost uitat. A fost uitat de noi, de oameni, de turiști, de stat, de toată lumea. ‘’Perla Ardealului’’, căci așa este numită Băile Tușnad, e una dintre cele mai frumoase stațiuni balneare din România. Până săptămîna trecută, nu văzusem Băile Tușnad. E drept, studiasem în școală, auzisem multe lucruri frumoase despre stațiune, dar niciodată n-am avut ocazia să le descopăr singură. Când am aflat că ASE București organizează Școala de Vară 2019 în această stațiune […]

Pe la începutul verii, am fost o săptămînă în Tunisia, invitat într-un infotrip Amara Tour (Mulțumesc, Brahim!) care s-a derulat imediat după Ramadan. Pînă la cronicile de oraș și/sau de obiectiv turistic tunisian, cîteva notițe de călător atent la specificul local, observații completate cu informațiile furnizate de gazde, ghizi sau manageri de hotel: Mai întîi, puțină istorie tunisiană. În cîteva zeci de ani de la moartea profetului Mohamed (632), nordul Africii era deja musulman. După declinul califatelor arabe, pînă în […]

Mă plimbam și eu în jurul fântânii Anspach din Bruxelles (Cartierul Dansaert, ca să fim exacți; îl știți, e ăl cu câinele ce se pișă), ca omul fără treabă: doi pași înainte, doi pași înapoi, răsucire pe călcâie. Nu, nu așteptam pe nimeni. Așteptam să treacă timpul – spun asta ca să fie clar în ce stare de spirit mă aflam (Paranteză: Hemingway susține că în nici o limbă țărănească din lume nu există vorba spaniolă aburrimiento, adică plictiseală, pe […]

Stabilisem, de comun acord, un parteneriat cu Christian Tour, astfel încît ei să-mi asigure cazarea, iar eu să dezvălui secretele Lefkadei. Precum ați văzut, am scormonit insula în lung și-n lat. Plaje, prețuri, aglomerație, trucuri. Doar că socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din tîrg. De ce? Simplu. Din cauza mea. Data sejurului cădea cum nu se putea mai bine. 9-16 august. Am mai pus, de la mine, un sejur de trei zile în Peraia. Peraia e un […]

Turiștii români par a se călăuzi după un precept biblic: creșteți (răspîndiți-vă) și stăpîniți lumea. După 1990, înarmați cu cutii de conserve și sacuri de dormit, lansînd pe piață moneda forte a rulmenților, tigăilor, bibelourilor și clasoarelor cu timbre, ei au sărit pîrleazul hotarelor strămoșești. Un pic de Turcia, un pic de Grecia, un pic de Bulgaria, an de an, pas cu pas (știu, știu, citez din clasici) și în proporție de masă, românii au pus stăpînire pe turismul mondial. […]

La fiecare început de august se strîng la Rîșnov, pentru patru zile de Rockstadt Extreme Fest, toți rockerii cu chef de muzici grele și beri băute cu gașca, nu numai din țară, din toată lumea. Niște turiști mai speciali, în principal de concert și de socializare cu comunitatea, dar care, între zilele de metale de pe scenă, au timp să vadă și altceva prin împrejurimi (apropo, anul ăsta, incinta festivalului a fost panotată cu imagini cu Cetatea Rîșnov, Dino Park, […]

Dar adevăratul Oraș-Fantomă din Sarajevo este chiar Sarajevo. Știu, sună rău, sună jegos, arogant, nesimțit și profund bucureștean, dar mie mi se pare corect. Am să mă explic, iar voi decideți la sfârșit de text, c-așa este frumos. Timp de trei zile lungi, cu vreme bună (minunată, de fapt) am luat orașul la pas, am mers încoace și-ncolo pân-am făcut febră musculară la ambele buci (străzile sunt foarte abrupte, în marea majoritate a cartierelor rezidențiale; centrul, zona de business, e […]

Gazda mea din Sarajevo, Bistrik, m-a văzut supărat tare și a încercat să mă îmbuneze: „Meehi, nu fi trist! Știu eu cum poți să dregi reportajul, ca să nu te dea afară de la revistă”; m-am dezbursucit pe loc! Din experiență știu că cele mai prețioase ponturi le obții de la localnici, care-s foarte zgârciți cu ele – mai frecvent încearcă să te facă la bani, trimițându-te în magazine secrete, neștiute de turiști (și care, invariabil, aparțin unui amic de-al […]

Am pus pariu cu Maestrul Parior din redacție: până în 2022, trei orașe se vor bate pentru titlul de „Capitală Națională a Hipsterimii din România” (CNHR): Tbilisi, Dürres și Sarajevo. Fiecare are atuurile sale (fiți fără frică, pagina 20 le va acoperi pe toate), fiecare are punctele sale slabe, vom vedea – urma alege. Încep prin a spune câte ceva despre Sarajevo, că-i mai aproape. 210 euro biletul de avion (prin Viena), 30 de euro cazarea, 20 de euro plimbare […]

Despre studenți la Turism, educație turistică și vacanțe active, cu profesorul universitar doctor Gabriela Țigu, ASE, Facultatea de Business și Turism, Departamentul Turism și Geografie, vicepreședinte FIJET România. Rubrica noastră se numește “Ora de Turism”. Ce predă profesorul Țigu studenților despre turismul românesc? Am bucuria, aș spune eu, să țin un curs care se numește Managementul Destinațiilor Turistice, un curs care este mai degrabă practic decît teoretic. În România se întîmplă lucruri acum și despre asta aș vrea să știe […]

La ceremonia acordării Golden Apple pentru Oradea, am avut ocazia să-i pun cîteva întrebări celui care a decernat trofeul, președintele FIJET, tunisianul Tijani Haddad.  Domnule Haddad, vă rog să faceți o scurtă prezentare a FIJET. Federația Internațională a Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism s-a constituit în 1954 prin asocierea jurnaliștilor din două țări, Franța și Italia, la care s-a alăturat rapid și Belgia; acum, după 65 de ani, FIJET e prezentă peste tot în lume, pe aproape toate continentele. Scopul […]

La întîlnirea cu colegii FIJET World prezenți la ceremonia acordării Golden Apple pentru Oradea, am insistat să primesc de la ei răspunsuri la întrebările pe care le pun oricărui turist străin ajuns în țara noastră: dacă a mai fost aici, cînd și de ce, ce știa despre noi înainte să vină în România, ce i-a plăcut cel mai mult din ceea ce a văzut acum, ce crede că ar trebui să facem pentru ca numărul turiștilor străini să crească. Marijana […]

Discutam săptămîna trecută despre destinații turistice românești insalubre, cu trotuare sparte și fațade nerestaurate, și despre puținele excepții, locuri în care lucrurile arată și se fac bine. Una dintre aceste excepții este Oradea, care, la sfîrșitul săptămînii trecute, a primit din partea Federației Internaționale a Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism trofeul Golden Apple pentru merite deosebite în dezvoltarea turismului local. La inițiativa filialei FIJET România, care a propus această premiere și a oferit sprijin în întocmirea dosarului de candidatură prezentat […]

Cu relativ puține excepții, destinațiilor turistice românești le lipsesc minimum trei dintre principalele lucruri care califică un oraș sau o stațiune pentru denumirea asta, de loc care atrage vizitatori. Sînt niște chestii elementare, de bun-simț, care nici măcar nu costă foarte mult, comparativ cu factura infrastructurii turistice și cu bugetele pentru educația forței de muncă a domeniului, adică instruirea unor recepționeri suficient de profesioniști ca să nu cazeze oameni într-o cameră deja ocupată și a unor ospătari care să nu-ți […]

După mai bine de o săptămînă de bîntuit prin cele trei țări ex-sovietice care, cu o pauză de vreo 13 ani, au schimbat uniunea estică cu cea vestică (ieșire din URSS – 1991; intrare în UE – 2004), sînt în măsură să dau un scurt raport turistic util, sper, celor care n-au ajuns încă în Țările Baltice, dar au în planurile de vacanță un concediu pe-acolo. Cum ajungi? Din București, nu mai există zbor direct spre Vilnius, Riga sau Tallinn; […]

…înelor va fi cu siguranță supraaglomerat și săptămîna asta, cu toți cei care vor să-i facă celui mic o bucurie de Ziua Copilului. Aparent, după numărul amatorilor care se calcă în picioare ca să ajungă în fiecare week-end acolo, un obiectiv turistic important, Castelul de lut din Valea Zînelor, Porumbacu de Sus (denumirea completă, la viitoarea posibilă inaugurare), e deocamdată un loc de poveste neterminată din Țara Făgărașului. De poveste turistică începută și lăsată în suspensie, pentru că toată lumea […]

De la Tallinn la Riga, autobuzul intercity Ecolines face cam patru ore, pe autostradă. Dincolo de fereastră se derulează continuu bucăți de Estonia și Letonia: păduri dese și cîmpuri îngrijit lucrate, localități curățele, cu trotuare negăurite și case tradiționale din lemn, Marea Baltică, pe dreapta, din cînd în cînd (în pauza scurtă de la popasul aflat la cîteva zeci de metri de plajă, poți s-o și atingi, ca să vezi cît e de udă). La intrarea în Riga, privirile sînt […]

De la Vilnius la Tallinn, altă noapte de călătorie amorțită cu autocarul Ecolines, urmată de o dimineață rece în capitala Estoniei. După vreo doi kilometri parcurși, la îndrumările GPS-ului, de la autogară spre hostel-ul din centru, mi-am lăsat rucsacul și-am ieșit să văd orașul. Cu cea care a acceptat să-mi fie ghid local pentru o zi, Julia, redactor-șef al postului public Raadio 4, m-am cunoscut anul trecut în infotrip-ul Brașov-Sibiu organizat de Ministerul Turismului. După ce-am trecut de poarta medievală […]

Plecat din Varșovia pe seară, cu un autocar Ecolines – unul dintre Flixbus-urile regionale ale Țărilor Baltice – dotat cu ecrane LCD pe spătarul scaunului din față, prize de curent, Internet și cafea/ceai gratis, intram a doua zi dimineață devreme în Vilnius, pe o vreme mohorîtă și rece. Primul drum în capitala lituaniană (după cel spre hostel, pentru un somn de completare, pe orizontală, al celui chinuit pe semiverticală în lunga noapte de călătorie pe traseul Varșovia-Bialystok-Suwalki-Kaunas-Vilnius) l-am făcut, cumva […]

Despre vinuri și turism, cu organizatorul Salonului Internațional de Vinuri VINVEST Timișoara, Lucia Pîrvu. VINVEST ediția a XVI-a s-a încheiat. Ce credeți că a lăsat în memoria participanților? VINVEST 2019 a fost o repetiție, o etapă în pregătirea pentru evenimentul major al anului 2021, Timișoara – Capitală Culturală Europeană. Ne-am bucurat de prezența producătorilor de la această ediție, parteneri tradiționali (Cotnari, Hermeziu, VINCON) sau crame noi (Gabai și TRANTU din zona Murfatlar, Lacrimi de Lună Drăgășani). Pe lîngă vinuri din […]

Editoriale
  • Toader s-a făcut băiat mare

17 septembrie 2019

Aidoma unui copil fugit de acasă și aciuit în Gara de Nord, Toader Paleologu a fost luat sub pulpană de un drojdier bătrîn și hîrșit în rele, dispus să-l învețe […]

• Călăreții fără cap

Între pusta maghiară și stepa rusească, pe terenul cu obstacole moștenit de la strămoși, România aleargă, ca un cal deșelat de istorie, să prindă din urmă Occidentul. Singura ei certitudine, […]

• Votul la fără taxe

17 septembrie 2019

79.997 de cetățeni români stabiliți în străinătate s-au înscris fie pentru a vota prin corespondență, fie pentru a solicita să voteze la o secție de votare mai aproape de casă. […]

• Întoarcerea clasei muncitoare în paradisul capitalist

10 septembrie 2019

Dacă-n popor se zice că sula nu știe carte fiindcă la școală a stat tot timpul sub bancă și n-a văzut ce se scrie pe tablă, e clar că noua […]

• Frăția lichelelor

Scaunul de la Cotroceni, scos la licitație în noiembrie, vine cu un pachet promoțional de putere neagră. Serviciile secrete sînt incluse, pot fi cumpărate practic pe nimic doar păstrîndu-li-se șefii […]