În ultima lună au izbucnit nu mai puțin de trei scandaluri sexuale care au în centru personaje din cadrul Bisericii Ortodoxe Române. Sunt doar ultimele trei astfel de scandaluri, cele mai recente, dintr-o listă căreia, de-a lungul timpului, îi cam pierdem șirul.
Primul scandal de dată recentă
este cel al preotului Visarion Alexa. Căsătorit, tată a trei fete, Visarion Alexa era unul dintre preoții charismatici pe care BOR îi scotea în față pentru a-și marca modernizarea, apropierea de credincioși. Un alt Constantin Necula. După ce au început să apară, ca ciupercile după ploaie, acuzații peste acuzații de hărțuire sexuală din partea preotului Visarion Alexa la adresa mai multor enoriașe, după ce preotul ar fi recunoscut parte dintre acuzații și a fost plasat sub control judiciar, BOR l-a suspendat de la slujire, l-a dat jos din poziția de paroh al bisericii din București unde slujea și îl obligă să-și țină superiorii la curent cu mersul anchetei. Până la urmă, BOR aplică prezumția de nevinovăție. Cu siguranță, în parohia Pogorârea Sfântului Duh din Militari există nenumărate credincioase care ar ieși în stradă la bustul gol să-și apere duhovnicul. Le rețin doar afecțiunile specifice vârstei și faptul că soții își văd rotunjit bugetul de bere din banii economisiți cu acatistele și lumânările.
Al doilea scandal este cel al deputatului Bălășoiu. Și el, ca și Visarion Alexa, căsătorit, absolvent de Teologie, deputatul Aurel Bălășoiu nu și-a hărțuit enoriașele, pentru că n-avea, în schimb s-ar fi dedat la nurii ceva mai masculini ai unui seminarist. Ca în multe cazuri în care sunt alăturate cuvintele biserică și homosexualitate, în România, prin cadru trece, sprințar, și Teodosie Tomitanul. Cum-necum, Teodosie este peste tot: ba e prieten cu agresorul, ba îl știe pe agresat, ba vreunul dintre cei implicați îi este elev, ba altul îi e subordonat și tot așa.
În fine, al treilea scandal
îl privește pe Episcopul Tulcei, Visarion (Dumitru) Bălțat. Aici nu există cu adevărat poze sau povești cercetate amănunțit de presă, ci doar unele zvonuri puse în circulație de un personaj cu credibilitate redusă. Ceea ce nu exclude existența unui sâmbure de adevăr.
Acestea sunt doar cele mai noi evoluții pe teren sexual ale oamenilor din sânul BOR sau care au strânse legături cu cei din BOR.
Există, în acest moment, cazul mult mai celebru al episcopului de Huși, Corneliu Bârlădeanu (Cornel Onilă), acuzat de viol și agresiune sexuală asupra unui elev de la seminarul din Huși. Mai apoi, există alt caz celebru, al preotului cântăreț Cristian Pomohaci.
Pomohaci a fost înregistrat
în timp ce-i făcea avansuri sexuale unui băiat de 17 ani. Biserica l-a caterisit, dar parchetul a clasat cazul, din motive de prescriere a faptelor.
Ei bine, aceste scandaluri n-au dus mai deloc la scăderea încrederii în Biserica Ortodoxă Română. Sondajele nu arată scăderi bruște la acest capitol în timpul sau după izbucnirea vreunui astfel de scandal. Da, există o scădere constantă, lentă, de la peste 90% în anii ’90 la puțin sub 60% azi, dar niciodată aceasta nu este legată de scandalurile sexuale, ci de schimbul de generații și, mai degrabă, de lăcomia Bisericii, nu de obiceiurile sexuale ale preoților.
Comportamentul multor fețe bisericești, îndeosebi călugări, nu este un secret pentru enoriași. Dacă ar fi fost, probabil că rezultatele referendumului „pentru familie“ ar fi fost cu totul altele. În rândul enoriașelor în vârstă, care alcătuiesc baza dură a credincioșilor BOR, astfel de comportamente nici măcar nu sunt considerate păcate, succesul de care se bucură în continuare Pomohaci în calitate de cântăreț de muzică populară fiind edificator.
Societatea civilă „emancipată“
nu poate construi un atac pe baza cazurilor de homosexualitate din sânul BOR. Pentru că homosexualitatea nu este ceva blamabil, evident. Dacă s-ar dovedi că este vorba despre violuri sau pedofilie, lucrurile ar sta altfel. Dar nu stau. Deci dacă cineva încearcă să atace BOR pe această cale greșește strategia. Pe oameni nu-i interesează cu adevărat ce fac preoții români în dormitoare, în chilii, la spovedanie și așa mai departe. Femeile agresate de preoți nu sunt crezute și, mai rău, sunt acuzate că or fi făcut ele ceva, în timp ce tinerii seminariști care cad victime bătrânilor ierarhi cu funcții mari sunt văzuți ca ispite la care nici acești bărbați preacucernici n-au putut rezista.
Biserica Catolică a plătit din greu pentru scandalurile de pedofilie din întreaga lume. Biserica Ortodoxă Română nu va plăti nimic. Nici daune victimelor și nici la nivel de imagine. Dimpotrivă, va ieși mai bine, mai vie, mai apropiată de cele lumești. Să nu ne mirăm dacă, în zilele și lunile următoare, foarte mulți activiști LGBTQ se vor îndrepta către BOR, simțind că acolo găsesc alinare.
Nu înțelegem cât/cum a lățit Biserica catolica.Presei,poate?