În seara zilei de 11 decembrie 1978, într-o suburbie din Chicago, un adolescent de 15 ani dispare din farmacia în care lucrează part-time, în timp ce mama lui îl așteaptă în mașină ca să meargă împreună acasă. Băiatul tocmai primise o ofertă de job pe salariu dublu și ieșise prin spate, pentru doar cîteva minute, spre scurtul interviu de angajare cu viitorul șef. Nu avea să mai fie văzut viu niciodată.
John Wayne Gacy, patronul firmei de construcții, amenajări și decorațiuni cu sediul în sufrageria sa, e un antreprenor corpolent și jovial de 36 de ani, admirat și respectat de comunitate, care se oferă chiar să se deghizeze în clovn ca să mai îndulcească suferința copiilor internați în spital. Întrebat de polițiști dacă i-a oferit puștiului dispărut o slujbă, neagă categoric. Și surprinzător, pentru că proprietarul farmaciei și o vînzătoare confirmaseră deja că fusese în seara aia acolo și era destul de cunoscut faptul că preferă ca angajați doar băieți simpatici. Pus sub supraveghere non-stop, Gacy se comportă relativ normal în cele zece zile pînă la momentul percheziției domiciliare care duce la arestarea sa imediată. Ce s-a descoperit la adresa respectivă devine breaking news în toate emisiunile de știri, oripilînd o lume întreagă. Oamenii legii fac arheologie criminalistică, săptămîni în șir, ca să dezgroape toate oasele celor 26 de cadavre din cimitirul de sub casa lui Gacy. Din păcate, nu-i decorul vreunui film de groază, ci pură realitate.
La evaluările psihologice din timpul procesului, inculpatul se declară posesorul unei personalități multiple, de 4 în 1 – afaceristul și simpatizantul politic democrat John, clovnul Pogo și sadicul cu porniri criminale Jack împart împreună același creier profund deranjat. De ani de zile, cei patru duc o viață dublă de întreprinzător-prădător: după programul de zi al lui John, biroul de acasă se transformă în locul hobby-ului nocturn al lui Jack, vînătoarea tinerilor gay amatori de-o aventură de o noapte sau a naivilor încrezători în promisiunile bunului samaritean. Odată convinși să urce în mașina lui, nefericiții manipulați și atrași în cursă aveau aceeași crudă soartă: după șarmanta invitație la el și tratația cu un pahar de alcool sau niște vapori de cloroform, se trezeau în cătușe, la cheremul monstrului care îi abuza sexual, îi strangula lent cu o frînghie și îi adăuga colecției de morminte de sub podea.
Similar cumva antologiei netflixiene Monster: The X Story, unde X este un alt criminal în serie, Devil in Disguise: John Wayne Gacy readuce în atenție un caz celebru de la sfîrșitul anilor ’70. Ce-i diferit aici e că narațiunea se îndepărtează de cea standard, cronologică, a evenimentelor expuse într-un documentar și prezintă, în flashback-uri, povestea cîtorva dintre victime, reconstituind bucăți din viața lor înainte de fatala întîlnire cu clovnul ucigaș. Fără să arate explicit cum a violat, torturat și ucis cele 33 de persoane pentru care a fost condamnat la moarte și executat prin injecție letală, curățat de ororile și de brutalitatea atacurilor, serialul nu se prea califică pentru vizionare în noaptea sperieturilor de Halloween, lăsînd doar imaginația telespectatorului să completeze macabrul tablou.
Cel mai mare minus de care poate fi acuzat scenariul e că omite să explice cum a devenit Gacy ucigaș în serie – principalul, dacă nu singurul motiv pentru care genul ăsta de seriale, true crime, are audiență consistentă. Lumea vrea să înțeleagă ce-a fost în mintea defectă a indivizilor siniștri, rămași în istorie pentru crimele lor – dacă deranjul a fost genetic, din fabricație, sau cauzat de funcționarea într-un mediu nociv.
Devil in Disguise: John Wayne Gacy, 2025-, drama unor vieți luate de un criminal în serie, creat de Patrick Macmanus, opt episoade de 47-60 de minute, difuzat de Peacock, disponibil pe SkyShowtime.
670 de vizualizări






