Nici nu știu despre ce este vorba. Pur și simplu nu-mi dau seama, nu înțeleg resorturile care pot duce spre așa ceva. Din punctul meu de vedere, dacă ești ziarist, ești ziarist și gata, cu toate drepturile lipsă care vin în același timp cu alegerea meseriei într-o țară ca România, cu toate drepturile universal recunoscute dar nerespectate peste tot în lume.
Să spui, în orice formă, că „ăia” și-au căutat-o, să scrii asta și să mai și publici, mai ales în aceste momente, nu înseamnă decât că ți-o cauți și tu, la rându-ți.
Pentru mulți, Charlie Hebdo este o necunoscută. Dar nu pentru toți. Este o publicație franceză, cu prezență aproape zero pe rețelele de socializare și cu prezență realmente zero pe propriul site. Charlie Hebdo, ca și Le Canard Echainé, nu crede în internet și nu crede în publicictate. Le refuză, pur și simplu. Nu vor să fie nici la mâna advertiserilor, nici la mâna comentatorilor de net obișnuiți să obțină totul gratuit. Poate de aceea nici în Charlie Hebdo și nici în Le Canard nu găsești poze cu pisici și nici poziții menite să panseze sensibilități exacerbate, așa cum sunt cele ale fanaticilor de FB. De când există site-ul celor de la Charlie, singurele lucruri pe care le puteai vedea acolo erau coperta ultimei ediții, modalitățile de abonare și un mesaj foarte simplu: „De vânzare, la chioșcuri, în fiecare miercuri”. E și asta o declarație a oamenilor ălora despre compromis.
Dar dincolo despre faptul că știm sau nu știm ce publică în mod constant Charlie, dincolo de faptul că le cunoaștem sau nu le cunoaștem istoria plină de ireverență, se pare că am început să punem la îndoială însăși bazele meseriei noastre. Ceea ce este, poate, o tragedie la fel de mare ca moartea celor din redacția Charlie, caricaturiști, redactori, invitați, paznici, polițiști & co.
Netrăind conectați la lumea franceză, zi de zi, poate că nu putem înțelege de ce niște unii insistau să-și facă un cal de bătaie din ridiculizarea islamului. Dar Charb a spus-o, la un momentdat, după multiple amenințări și agresiuni ale unor extremiști: „Trebuie să continuăm până când islamul va deveni la fel de banal precum catolicismul!”. Despre asta este vorba într-un stat laic: nici măcar o singură religie nu este protejată de sarcasm, de ironie, de dezvăluirea crimelor ce se fac în numele ei, de dezvăluirea idioțeniei și așa mai departe. Pentru oamenii religioși, asta ar putea fi blasfemie. Pentru cei ce nu sunt religioși, e doar normalitate. Dar nici măcar la blasfemie nu pretinzi că s-ar putea răspunde cu arme. E ca și cum ai justifica lapidarea drept consecință firească a adulterului.
Să-mi spui că ziaristul trebuie să-și cenzureze scrierile sau desenele de dragul confortului personal seamănă a recunoaștere că rostirea adevărului nu e mereu prioritară. Dacă nu i-aș cunoaște profund profesional pe unii care au căzut în această capcană, i-aș cataloga mai ușor, în insectarul cu cetepei. Dar îi știu și cu atât mai puțin îi înțeleg. Căci știu că dacă cineva ar veni la ei și le-ar spune să nu scrie despre un anume subiect, pentru că ofensează un dement care-i poate ataca fie fizic, fie financiar, mai abititr s-ar înrăi și mai abitir ar scrie.
Iar discuția despre gust nici măcar nu-și are sensul. Într-o lume în care suntem bombardați de înjurături, de incultură, de limbaj suburban, atât de mult încât acesta a ajuns prezent până și în tezele de bacalaureat, pare că a devenit o necesitate să folosești „pulă” și „pizdă’ într-un text pentru a-ți vinde mai bine rubrica sau cartea.
Nu, prieteni, cei de la Charlie nu și-au căutat-o. Ei au făcut doar ceea ce fac de multă vreme, de când, în diverse forme, există: i-au luat peste picior pe idioți. Atât. Dacă pentru asta meritau să moară, voi, pentru că ne propovăduiți cumpătarea în timp ce n-o practicați, nici măcar nu meritați efortul inseminării.
libertatea de opinie are limite ..legale…daca te apuci si spui ca nu trebuie sa existe limite inseamna ca incurajezi antisemitismul si luarea in deradere a holocaustului….asa ca nu deschideti cutia pandorei…
mai omule, bati campii la greu. nu exista libertate absoluta. lipsa de bun simt si de masura nu pot fi justificate de asazisa libertate.
Libertatea nu poate fi decât absolută, totală, fără limite. Altfel nu mai e libertate, e arest la domiciliu.
libertatea de opinie este una singura.fara limite.libertatea de actiune are limite…legale. de unde ai scos-o p-aia cu incurajarea antisemitismului? ce e aia incurajare si deradere.poate vrei sa zici instigare. oricum, cine a priceput ce-a scris autorul, a priceput. cine nu, nu o sa poata sa priceapa. totul e sa nu aiba kalasnicoave la-ndemana.
@eli Da, întradevăr există limite legale: calomnie, incitare la ură, defăimare, rasism și încă câteva. Blasfemia a fost scoasă acum ceva timp din limitele legale și pe bună dreptate. La fel și „Lèse-majesté” (aproape).
În curând o să ceară indienii să nu mai fie caricaturi și glume cu vaci sau reclame la fripturi de vacă tot pe motiv religios.
Romanii, dupa jumatate de deceniu de totalitarism, nu au cum sa inteleaga ce e aia „libertate”.
E exact aceeasi reactie cu a acelei majoritati covarsitoare a populatiei ce a sustinut suprimarea violenta a protestelor din Piata Universitatii in ’90. Vorbele soparlistice te tip „democratie prost inteleasa” sau „libertatea nu e ceva absolut” au fost si atunci si sunt si acum promovate de aceiasi oameni.
Prietenul cu incurajarea antisemitismului e clar ca are o agenda personala si se incadreaza in tiparul comentatorilor ce apar la orice subiect sensibil, mai ales in urma unor nenorociri. nevar forghet za 6 gazziolion
imi pare rau ca nu ati inteles ce am spus… exista limite impuse si autoimpuse… atunci pana si vadim ar trebui deculpabilizat…mare umorist de mahala…nu
Excelent articol !!!! Subiecr „sensibil” mai ales la romani….aia care-au facut revolutie la in fata tv…….aia a caror fudulie e baza „ratiunii”lor….Nimeni nu te obliga sa citesti articolele unui ziar,sa te duci sa vezi un film la cinema, sa vezi o piesa de teatru….sa mergi la un concert….sa intri intr-o galerie de arta….s.a.m.d….Asta nu inseamna ca, daca esti dezamagit, sa omori autorul articolului,cartii,filmului,muzicii…daca milione de oameni au iesit in strada ( ceva imposibil de imaginat in rromanica…) pentru a-si afirma pozitia,respectul si determinarea de a-si apara/respecta niste principii democratice…e fantastic ! Cred ca 90% din cei iesiti in starda n-au citit vre-un nr. din CHARLIE HEBDO !!!! Ca sa nu mai vorbim de Le Canard Echaine care e de mult celebru…La noi romanii sint reguli, tataie !!! Stai in rind !!…Ciocul mic !!!! Sa traiti !!!
De asta sintem asa cum sintem si priviti asa cum sintem (in lume ..ca noi….”merge si asa”..!) neam prost…Felicitarile mele ca avem si noi romanii ( unii !! haha) CHARLIE al nostru !!! Sint mindru ( n-am gasit alt cuvint mai putin formal ) de voi, umorul, ascutimea criticii si fantezia voastra!
p.s. sper ca Mardale, favoritul meu n-a plecat in vacanta!
Franța este un stat laic. In funcțiune mai sunt marile catedrale dar comunitatlie religioase creștineze sunt foarte modeste, bisericile rurale sunt fie închise fie intr-o stare jalnica. Pentru noi, romanii e greu sa intelegem ca pentru francezi, si nu numai, „sfinte” sunt cu totul alte lucruri. Noi, romanii cred ca suntem la cealaltă extrema: eu nu cunosc nici un roman ateu, toți fiind creștini, sau cel putin așa ne prezentam. In acest sens cred ca suntem mult mai aproape de musulmani decât de occident in sensul mentalităților religioase. Nu știu dacă in Romania exista fanatici religiosi creștini de tipul celor musulmani din Franța deoarece noi nu avem nici jurnaliști care sa atingă in vreun fel simbolurile nostre „sfinte”.
In Franța exista o foarte veche tradiție a benzilor desenate si a caricaturii chiar cu teme religioase. Îmi amintesc de „Facerea Lumii” a lui Jeane Effel care mi-a căzut in mana acum vreo patruzeci de ani. Sunt convins ca pentru multi dintre noi aceasta carte este o blasfemie. Nu si pentru Francezi.
In general cred ca nu poți sa ironizezi un lucru curat, pur si cinstit pentru ca nu ai de ce sa te legi si nu rezulta „poanta”. Așa cum nici cei de la Charlie nu au batjocorit decât imperfectiunile, putreziciunea, imoralitatea, fățărnicia, minciuna etc. care de cele mai multe ori insotesc idealurile religioase datorită faptului ca între om si divinitate întotdeauna se interpun tot felul de imami, popi, rabini care de obicei dețin monopolul înțelegerilor lor.
Libertatea absoluta inseamna anarhie.
Nu cred ca i-a invinuit nimeni pe ziaristi. Daca este sa gasim o vina, aceea este a societatii franceze, care a promovat intoleranta, iar fanatismul se naste din intoleranta.
Ma, Vasile, e bine! E foarte bine ca nu mai sunt jurnalistii vinovati ci societatea franceza. Tot am mai evoluat cumva in morala. Da’ Doamne-fereste sa fie teroristii de vina…Tampitule!
@eli > nu vrei sa deschidem cutia Pandorei, nu esti curioasa ?