Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Cum a explodat brand-ul național Umbrărescu

Morții și răniții de la Călimănești, căzuți pe frontul autostrăzii Moldova, fac parte din basorelieful sculptat pe columna lui Dorinel Umbrărescu, așa cum dacii omorîți la Sarmizegetusa și Tapae apar pe columna lui Traian. Monumentul hărniciei, ridicat constructorului din Tănăsoaia, Vrancea, a rămas, practic, neatins de adevăr și de critici. Guvernul a sărit să declare că e accident de muncă înainte ca ancheta să înceapă. O parte din media s-a ferit să pomenească numele firmei. Umbrărescu a așteptat, mut și liniștit, în dosul unei armături de protecție, asamblată, la fel ca pe vremuri, din plăți.

Pe vremuri, carevasăzică, prin 2005, Dorinel Umbrărescu făcea chiar el plățile. Umbla pe la ziare cu sacoșa ca să scoată sau să oprească anchete. Nu avea banii de azi – care au ajuns la cinci miliarde de euro din contracte cu statul –, dar avea destui. Pe atunci intervenea pentru el Băsescu și îi făcea culoar la lucrări de infrastructură.

Afaceristul Umbrărescu s-a născut într-o familie tradițională moldovenească, formată din trei bărbați corupți – Iacubov, Sechelariu și Hrebenciuc – și a fost botezat în paharul din care sorbea turnătorul Petrov, la Golden Blitz. Pentru cine mai ține minte, Grupul de la Golden Blitz era format din Cășuneanu, Besciu, Umbrărescu și Vulpescu, îngrășați în regimul Năstase, revopsiți de Cocoș și plantați în frapiera lui Băsescu. De altfel, Băsescu îi alimentase cu contracte și licențe de transport încă de pe cînd era ministru la Transporturi și primar la Capitală. În 2006, Grupul de la Golden Blitz cîștiga licitația de 200 de milioane de euro pentru un tronson din autostrada București-Ploiești. Firmele lui Cășuneanu și Umbrărescu nu îndeplineau condițiile, dar Băsescu a ieșit public și a cerut modificarea acestor condiții, iar afacerea s-a făcut. Era epoca marilor achiziții imobiliare în familia Băsescu, toate făcute din „vînzări anterioare“.

După cîțiva ani de penumbră, cu contracte de pînă în suta de milioane, constructorul Dorinel Umbrărescu a revenit în lumină, mai strălucitor ca soarele. Azi are 20 de tronsoane, totalizînd 470 de kilometri de autostradă și drumuri expres, aproape jumătate din totalul autostrăzilor României și peste 70% din cele aflate în lucru. Firmele prin care operează adună anual peste un miliard de euro de la buget și din PNRR.

Aceste firme au reușit să predea cîteva lucrări înainte de termen, lucru rar în infrastructură. Așa a început să pîlpîie flăcăruia legendei, care a crescut odată cu bugetele de PR și cu plățile invizibile, pînă a ajuns să pîrjolească întreaga suflare a presei și politicii. „Brand-ul Umbrărescu“ e plimbat azi prin presă ca ursul prin iarmaroc. Modelul românesc de succes poartă acum numele unor firme de asfalt, iar celălalt nume al mîndriei naționale a ajuns Dorinel. Statuia eroului s-a întins peste toată suflarea. Faima lui de stahanovist a justificat contractele pe bandă rulantă. Azi, Umbrărescu are 10 tronsoane din cele 13 ale autostrăzii Moldovei. Ca să termine la timp i-ar trebui cîteva fabrici de utilaje și jumătate din populația Nepalului angajată, dar se va descurca, probabil, subcontractînd, amînînd și făcînd plăți bine țintite.

Față de anii șpăgilor haotice e o evoluție. Umbrărescu are rezultate, a înțeles că pentru a încasa masiv e nevoie să și livrezi. Adică să tratezi cu generozitate parteneriatul public-privat.

Iar aici e importantă gîndirea strategică.

Se ia, așadar, o temă: sărăcia și izolarea Moldovei. Zonă abandonată, depopulată. Se pornește o campanie pentru autostrăzi în Moldova (vi-l amintiți pe băiatul ăla cu kilometrul lui). Cererea e legitimă, așa că se transformă una-două în obiectiv politic. E presiune, e interes electoral, e luptă cu timpul. Și după sute și mii de articole de presă există un singur nume care poate da autostrada Moldovei la timp: Umbrărescu. Lui putem să-i dăm 10 din cele 13 contracte fără să apară procurorii. E rapid, știm asta din presă, și are cele mai mici prețuri, chiar dacă, după semnarea contractelor, sumele se măresc din cauza neprevăzutelor.

Dar autostrada Moldovei are, pe moment, doar o importanță morală. Deși e pe deplin meritată de județele sărace, rolul ei economic e aproape inexistent. În schimb, urgența infrastructurii românești e în Carpații Meridionali. Economia țării e gîtuită pe traseele Pitești-Sibiu și Comarnic-Brașov. Acolo moare coridorul european, acolo se frîng exportul și investițiile, acolo pier speranțele portului Constanța, acolo se adună pierderile uriașe, acolo e artera colmatată care asfixiază de treizeci de ani România. Numai că acolo sînt lucrări grele. Nu e cîmpie, nu se pot arăta rezultate rapide și nu se pot trage bani imediat. Autostrăzile care ar trebui să scoată economia din paralizie zac la mîna unei birocrații corupte, în timp ce fondurile merg la lucrări electorale de șes. Dorinel nu se bagă decît la presă și la cîmpie, unde mitul vredniciei se poate coace la flacăra prosperității. Brand-ul românesc a învățat din Miorița viclenia baciului vrîncean.

Și uite așa, morții și răniții de pe șantierele „Victoria capitalismului“ dispar, acoperiți de umbra legendei, de lăcomia politică și de vata bugetelor de presă.

PARTENERI MEDIA
[wp_rss_retriever url="https://alert24.ro/category/z/feed" items="2" dofollow="true" excerpt="none" source="false" date="false" read_more="false" credits="false" new_window="true" thumbnail="false" cache="1 hours"] [wp_rss_retriever url="https://businesswatch.ro/category/z/feed" items="2" excerpt="none" source="false" date="false" read_more="false" credits="false" new_window="true" thumbnail="false" dofollow="true" cache="1 hours"]

16 comentarii

  1. #1

    Corect. Sa nu se facă nicio autostrada in Moldova ! In calitate de cititor care te urmăresc de 30 de ani cu plăcere, care am citit tot ce ai scris in presa, care iți aștept textele cu bucurie si iți caut orice apariție tv sau online, am rămas mut ! Nu mi-am putut închipui ca poți emite „Deși e pe deplin meritată de județele sărace, rolul ei economic e aproape inexistent.” Bref, in opinia ta, pana nu se face autostrada la Comarnic, daca tot rolul autostrăzilor din care leagă Moldova de restul tarii e inexistent, da-i in pula mea pe moldoveni si lasă dracului 1/3 din tara in subdezvoltare ! Incredibil !

    • #2

      In mod normal, (si) autostrazile se prioritizeaza in functie de trafic; in principal, al celui de marfuri. Adica,a rolului lor economic- asa cum zice autoru’. Ce-i in neregula?

      • #3

        Daca ajungi sa prioritizezi dupa trafic (de marfuri) lasi Moldova in saracie la infinit. Cumva trebuie sa se dezvolte si restul tarii..Iasi e un hub important. Trafic ca acum pe E85 eu nu am vazut nicioadata..evident are legatura cu Ucraina. Gandeste-te cand o sa inceapa aia sa reconstruiasca..

      • #4

        Asa e, Adriene, dupa cum zicea DrPi mai sus, da-i in pula mea p’aia cu DN2-ul lor, ce daca e cel mai periculos drum din Romania, important e traficul de marfuri.
        Deși e pe deplin meritată de județele sărace, rolul ei economic e aproape inexistent. fi-mi-ar scirba, nici cacat sa ai in loc de creier si nu poti scoate ceva jegos de atit.

  2. #5

    1. „Aceste firme au reușit să predea cîteva lucrări înainte de termen”.
    Nu chiar pe toate:
    „H.N. Miercuri, 26 Aprilie 2023, 09:21 VIDEO Întârziere majoră și probleme pe Autostrada Transilvania unde lucrează românii de la UMB” Diverse cauze( evident, nu de-ale UMB!) au facut ca „acest tronson să riște să nu respecte chiar și termenul limită pentru finanțarea PNRR: anul 2026 pentru finalizare.”
    2. Cat despre cei 255 km. cu finantare PNRR castigati de UMB pe A7 ( plus inca 63,3 km- Tr.II- altii) , trebuie sa fim inocenti sa credem ca se vor finaliza in 3 ani si 3 luni, cat au mai ramas pana-n 2026 ( adica, cca. 100 km./an, cand media Ro.- de 20 de ani- e de sub 50 km./an); cu perdele forestiere, benzinarii, statii de incarcare electrice, retrageri, etc. Atunci sa vezi bani returnati la UE, in uralele impostorilor de la USR, care au introdus A7 in PNRR.

  3. #6

    „Deși e pe deplin meritată de județele sărace, rolul ei economic e aproape inexistent. ”

    … aici ati dat cu stangul in dreptul

    • #7

      Eu inteleg ca o autostrada catre Iasi, desi nu foarte folositoare azi, va ajuta la dezvoltarea viitoare a regiunii din estul tarii. Problema mea e nu e ca se construieste o autostrada, ci ca o construieste unul care ar trebui sa fie de partea cealalta a zidurilor unei inchisori.

  4. #8

    Foarte slabă documentarea articolului pe partea de infrastructură.
    În cei 70% din km aflați în execuție există tronsoane grele și foarte grele. Au avut tronsoane la care au ieșit în pierdere, dar la care au livrat.

    Nu e un Dumnezeu, dar e peste restul.

  5. #9

    Buscule, băiatul ăla cu Kilometrul lui era de fapt cu metrul! Că doară nu crezi că o făcut 1 kilometru! Din gyros-uri! 🤩

    • #10

      Si eu tot de 1 m stiu. Cat teren sa fi avut omul acela, sa-si permita sa prapadeasca 10 hectare pentru o sosea pe care se plimba doar el cu bicicleta?

  6. #11

    Total in antiteza cu ultimul paragraf, vedeti ca Polonia a prioritizat la investitii regiunile sarace si acum exista un echilibru la nivel national si per total PIB-ul Poloniei creste. A7 e la fel de importanta ca oricare alta autostrada, cu atat mai mult acum cand exista un razboi in Ucraina. Plus ca A7 uneste Polonia de Romania, sau altfel spus Marea Baltica de Marea Neagra. Dar e simplu sa spui ca Moldova nu e importanta cand ai gandire centralist bucuresteana.

  7. #12

    Și cu morții ce ne facem? Sau ne interesează doar beneficiile economice? Și chiar reducând la aceste beneficii – e un tranzit imens de camioane pe DN2/E85. Orașe sufocate de acestea în mare parte din timp. Trafic blocat, poluare imensă. Nimic nu mai contează zilele acestea, doar banul.

  8. #13

    Trebuia sa supravegheze Clotilda si nu se intampla nimic. La Bechtel a murit vreunul? Nu. Doar autostrada a murit inainte de a se naste. Daca tot e acuzat Umbrarescu, de ce nu e acuzat si Iliescu pentru mortii de la Bumbesti-Livezeni? Ca doar a fost animator si coach acolo. Apropo, frumoasa lucrare, extraordinara. Poate citeste vreunul de la USR ce-am scrisc eu aici si organizeaza un santier al tinerilor frumosi si liberi hastagrezisti si rezolva si autostrada de pe Valea Prahovei. Prin munca voluntara, in timpul liber, dupa ce termina de scris coduri si de facut copywriting.

  9. #14

    Întru totul de acord cu DrPi. O mare dezamăgire poziția dlui Bușcu față de necesitatea autostrăzii Moldovei. Și, mai departe, față de moldoveni înșiși, fiindcă asta se desprinde în final, ca o concluzie.

    N-am nicio legătură cu Moldova: am reușit o singură dată să ajung pe undeva dincolo de Bacău, pe ”drumul morții”, DN2/E85. N-aș mai vrea să repet experiența …

    Cât despre Umbrărescu, o fi rău și hapsân, nu zic. Dar pot vedea cu ochii mei cum se lucrează la tronsonul A0 care traversează DN1, iar asta în fiecare zi. Aproape că nu-ți vine să crezi că se poate și așa, aici, și acum.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.