Una dintre marile promisiuni făcute de Crin Antonescu, modificarea Constituției, n-a mai putut fi îndeplinită nu doar din cauza proverbialei indolențe a oratorului, ci și pentru că onor Curtea Constituțională a României a dat aviz de constituționalitate modificării legii referendumului cu o singură condiție: aceasta să nu se aplice decât după un an de la promulgare. Cum legea a fost modificată în 2013, stabilindu-se pragul de 30% prezență la vot pentru ca referendumul să fie valid, organizarea unui referendum pentru validarea unei noi Constituții în 2013 a devenit imposibilă.
Povestea pragului de 30% la referendum e, însă, mai veche de anul 2013. Cu un an mai veche. Înaintea referendumului pentru demiterea președintelui Băsescu, legea referendumului fusese de asemeni schimbată, coborându-se pragul de prezență necesar validării de la 50 la 30%. Curtea Constituțională a decis atunci că modificarea unei legi electorale cu mai puțin de un an înainte de scrutin este neconstituțională, date fiind recomandările Comisiei de la Veneția. De asemeni, cancelariile europene, Comisia Europeană și emisarii SUA au insistat asupra acestui aspect: schimbarea legilor electorale cu mai puțin de un an înainte de scrutin e nașpa. Victor Ponta s-a deplasat la Bruxelles, a lăsat să i se înroșească urechile și s-a întors de acolo cu o listă de lucruri ce trebuie făcute pentru a da bine în ochii partenerilor externi. Pe această listă se afla și renunțarea la modificarea legii referendumului sau la orice modificare a unei legi electorale cu mai puțin de un an înainte de scrutin. Care a fost rezultatul acestor exerciții impuse știm: încă doi ani de mandat pentru Traian Băsescu, poate cei mai răi din istoria mandatelor prezidențiale.
În 2015, adoptarea unor noi legi electorale s-a făcut cu această sabie deasupra capului. Proiectele legilor electorale nu au fost supuse unei reale dezbateri publice tocmai din cauza grabei de a le avea votate cu cel puțin un an înainte de data alegerilor. Atât legea alegerilor locale, cât și legea pentru alegerea Parlamentului, precum și legea votului prin corespondență au fost expediate rapid, prin proceduri de urgență, pentru a nu încălca acest termen fatidic.
În noiembrie 2015, când s-a cerut în stradă resetarea clasei politice și schimbarea legilor electorale astfel încât politrucii eterni din partide să poată pleca, în sfârșit, acasă, răspunsul tuturor partidelor a fost că nu se poate, că nu se schimbă legile cu mai puțin de un an înainte de alegeri. Când s-a avansat ideea schimbării Constituției, astfel încât să se poată produce o schimbare reală, profundă, răspunsul a fost același: nu putem face nimic, pentru că nu putem schimba legile etc., etc.
Astăzi, iată, chiar președintele CCR ne spune că suntem proști și că, de fapt, legile electorale se pot modifica și cu mai puțin de un an de zile înainte de alegeri, că nu există nici o prevedere legală sau constituțională care să împiedice acest lucru. Peste noapte, imposibilul de mai ieri nu mai există. De fapt, Zegrean ne spune că și în 2012 am fi putut scăpa de Traian Băsescu sau în 2013 am fi putut avea o Constituție nouă. Că am citit noi greșit deciziile CCR. Nu știu cum e cu lectura deciziilor CCR, nu mă pronunț, dar la partea cu prostia e foarte clar că are dreptate.
da, cunoastem….individual poata ca mai miscam cate ceva, dar per total suntem tare prosti :))))
Oricum n-ai cu cine.Consecventa la romani e inexistenta nu numai la politicieni ci la intreaga populatie.Maine daca se modifica legea asta si CCR da ok-ul … ramane cum am stabilit.