Agenția Națională pentru Turism este o instituție aflată în subordinea lui Constantin Niță, ministrul Economiei, și în coordonarea lui Florin Nicolae Jianu, ministrul delegat pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Mediu de Afaceri și Turism. Printre îndatoririle acestei agenții, de ale cărei destine și existență se ocupă, de mai bine de un an de zile, un domn pe nume Răzvan Filipescu, se află și “realizarea politicii de promovare și dezvoltare a turismului, pe baza planurilor și programelor de marketing al turismului aprobat de ministrul delegat pentru IMM, mediul de afaceri și turism”.
Ei bine, politica asta de marketing al turismului tocmai a fost aprobată.
Instituția condusă de Răzvan Filipescu și-a anunțat, fix pe data de 1 mai, cînd tot românul normal o ardea pe la grătare și mici, iar politicianul pe la băi de mulțime, intenția de cheltui ceva mai bine de zece milioane de euro pentru trei contracte de publicitate. Mai exact, pînă să facă imagine țării noii europarlamentari, România își va umfla brand-ul turistic prin Germania, Anglia și Italia. Așa, să vadă și străinezii ce țară frumoasă avem.
Peste 4 milioane în Germania și cîte 3,5 în Italia și 3 în Anglia
Începînd cu data de 1 octombrie 2014 și pînă în decembrie 2015, brand-ul turismului românesc are să poată fi vizionat în media germană, atît în presa scrisă, cît și în audiovizual. Pentru chestiunea asta, Agenția Națională pentru Turism pune la bătaie 3.913.000 de euro plus TVA, bani ce urmează să fie atribuiți în data de 23 iunie.
În Italia, brand-ul turismului românesc are să fie vizibil în mass-media pentru 3.150.000 de euro plus TVA, în timp ce la englezi ne vom mîndri în valoare de vreo 2.890.000 de euro plus TVA. În cazul contractului ce privește publicitatea în Italia, licitația pentru contract urmează să aibă loc pe data de 25 iunie, iar în cazul contractului pentru Anglia în data de 27 iunie.
Trebuie însă spus că toate milioanele astea de euroi provin din fonduri europene, prin intermediul Programului Operațional Regional – Fondul European de Dezvoltare Regională.
Licitații la care primează oferta tehnică, nu prețul
Pentru toate cele trei licitații pe care Agenția Națională pentru Turism are să le organizeze, prețul nu este cel mai important aspect. Acesta, în cazul fiecărei licitații, va conta doar în proporție de 49%, în timp ce restul de 51% va fi cîntărit și apreciat în funcție de componenta tehnică. Adică pînă la 25% va cîntări numărul de cititori, 24% audiența și 2% poziționarea reclamelor. În plus, în mod obligatoriu, fiecare contract va fi încredințat unei asocieri. Adică niște firme de publicitate de afară vor fi trebuit să se asocieze cu niște firme de pe la noi, eventual dintre alea obișnuite cu contractele publice. Mai ales că o altă condiție este reprezentată de existența unui contract ori a unor contracte similare, în ultimii trei ani, care să aibă o valoare cel puțin la fel de mare ca și contractul în cauză. Deci o firmă care s-a mai hrănit cu niște milioane de la ANT în ultimii trei ani va putea participa, în timp ce altele nu. Desigur, toate aceste detalii nu sînt altceva decît instrumente prin care instituția se asigură că banii de contracte vor ajunge la niște firme serioase și cunoscute.
Șeful Agenției pentru Turism, un necunoscut apreciat de Agathon
La momentul numirii în funcția de șef al Agenției Naționale pentru Turism, Răzvan Filipescu era un necunoscut pînă și pentru Maria Grapini, ministru delegat la momentul acela și politicianul care decidea ce și cum se întîmplă cu politicile de marketing. Pe de altă parte, Dan Matei Agathon îl numea pe acesta un “lup tînăr” și se declara încrezător în proiectele sale. Iar acestea, după cum se vede, nu se lasă așteptate. Căci cine ar putea, mai bine decît domnul Filipescu, un om care a condus Camera de Comerț și Industrie România-Brazilia, să decidă că e nevoie ca peste zece milioane de euro să fie cheltuiți pentru promovarea imaginii turismului românesc în Germania, Anglia și Italia? Mai ales în forma asta, obligatorie, de către niște asocieri de firme.