Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Oscar 2022. CODA unui spectacol de mult încheiat

Zoom Oscar 2022. CODA unui spectacol de mult încheiat

Regina Hall, Amy Schumer și Wanda Sykes au prezentat o ediție care s-a remarcat mai mult prin scandalul Will Smith – Chris Rock (Smith l-a pălmuit în direct pe Rock, pentru o glumă neinspirată la adresa soției sale, Jada Pinkett Smith) și prin controversata decizie de a scoate din transmisia live opt dintre premieri (cele tehnice: editare, sunet, design, machiaj), pentru scurtarea timpilor de emisie și creșterea interesului galei. Yeah, right.

Premiile Academiei Americane de Film au ajuns un simplu eveniment monden. Oscar-urile au căzut în credibilitate, în apetența și intenția de vizionare a publicului, mai rău ca Eurovision-ul. Audiența în continuă scădere din ultimii ani are o explicație. Să enumerăm cîștigătorii ediției 2022: surdo-muți (CODA – cel mai bun film), femeie în vîrstă (Jane Campion, The Power of the Dog – regie), afro-american (Will Smith, King Richard – actor în rol principal), predicatoare pro-LGBTQ+ (Jessica Chastain, The Eyes of Tammy Faye – actriță în rol principal).

Premiile Oscar – cîndva, o garanție, dacă nu neapărat a calității, măcar a semnificației mesajului, a ideii poveștii, a performanței actorului atins de magia zeiței celei de-a șaptea arte – sînt astăzi irelevante, nu mai înseamnă absolut nimic ca recomandare de vizionare. Publicul s-a săturat de deciziile Academiei, care premiază doar incluziunea, discriminarea pozitivă și noile tendințe de corectitudine politică. Oricum, de cînd sala de cinema s-a mutat în sufrageria sau dormitorul de acasă, iar filmele au lăsat pe ecran locul serialelor, emisiunilor reality show / concurs sau dramelor fabricate în stil tabloid telenovelistic, modul de a petrece timpul cu partenerul la un film, la mall, e deja trecut. Consumul de entertaininment s-a modificat radical în ultimii ani (spectatorul preferă serialul – chiar dacă un film propune personaje memorabile, interesante, urmăribile, omul n-are răbdare să aștepte cîțiva ani pentru eventuala continuare), pandemia a dat doar brînciul decisiv echilibrului instabil de pînă atunci. Faptul că cineva țopăie cu o statuetă în mînă și mulțumește exagerat în fața camerelor – o imagine scurtă, la încheierea buletinului de știri de a doua zi după premiere – nu mai înseamnă nimic pentru nimeni. Nici pentru comunitatea artistică, în majoritate ignorată sau ostracizată pentru tentativele de evadare din normele impuse, nici pentru privitor, care, în puținul timp liber rămas după job, își ia de pe Netflix sau HBO porția de escapism din realitatea imediată.

Oscar e un bătrînel ajuns la 94 de ani care nu mai vede, nu mai aude, dar, în sinea sa, zice că le potrivește. Și nu prea le mai potrivește de mult.




Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Editoriale
  • Aș săruta leprosul

    27 septembrie 2022

    Ucraina, ca o boală de-origine divină, se-ntinde peste lume la bursa din New York. Piticu-i de cinci metri și doamna-i balerină. Chiril cică Metodiu e putinist și porc. Ascuns sub […]

  • Birocrația participativă

    27 septembrie 2022

    Europa, mai ales cea strânsă în Uniunea Europeană, a trecut într-o fază nouă de evoluție. După o istorie temporal dominată de autoritarism, monarhii ereditare și alte forme de guvernare complet […]

  • Tovarășul Klaușescu

    26 septembrie 2022

    „România merge bine şi economia românească creşte“, a zis Klaus Iohannis în plină criză a tarifelor la gaz și la electricitate, luîndu-i parcă vorbele din gură unui alt președinte. În […]

  • O lovitură de stat sentimentală, ratată în stil sud-american

    20 septembrie 2022

    Erai ca o soție de dictator, iar eu, cum te-am zărit, pe dată am declanșat revolta, visam să îți vîr soțul într-un mausoleu dar n-am fost Che Guevara, ci, vai, […]

  • Ce-ai făcut, Bobiță?

    20 septembrie 2022

    Las Fierbinți a lansat în conștiința publică două întrebări existențiale atât de profunde, că mii de ani vor trebui luminii să le-ajungă. Or fi mai multe, nu știu, dar astea […]

Editoriale
  • Aș săruta leprosul

    27 septembrie 2022

    Ucraina, ca o boală de-origine divină, se-ntinde peste lume la bursa din New York. Piticu-i de cinci metri și doamna-i balerină. Chiril cică Metodiu e putinist și porc. Ascuns sub […]

  • Birocrația participativă

    27 septembrie 2022

    Europa, mai ales cea strânsă în Uniunea Europeană, a trecut într-o fază nouă de evoluție. După o istorie temporal dominată de autoritarism, monarhii ereditare și alte forme de guvernare complet […]

  • Tovarășul Klaușescu

    26 septembrie 2022

    „România merge bine şi economia românească creşte“, a zis Klaus Iohannis în plină criză a tarifelor la gaz și la electricitate, luîndu-i parcă vorbele din gură unui alt președinte. În […]

  • O lovitură de stat sentimentală, ratată în stil sud-american

    20 septembrie 2022

    Erai ca o soție de dictator, iar eu, cum te-am zărit, pe dată am declanșat revolta, visam să îți vîr soțul într-un mausoleu dar n-am fost Che Guevara, ci, vai, […]

  • Ce-ai făcut, Bobiță?

    20 septembrie 2022

    Las Fierbinți a lansat în conștiința publică două întrebări existențiale atât de profunde, că mii de ani vor trebui luminii să le-ajungă. Or fi mai multe, nu știu, dar astea […]

  • Restrîngerea domeniului luptei

    19 septembrie 2022

    Cele șase turnuri de fum de la IMGB, ultimii martori ai industriei grele socialiste, s-au prăbușit vineri la pămînt, executate cu muniție adevărată. Cadavrele urmează să fie cărate cu basculantele […]