Pe rolul Tribunalului Bihor se află dosarul 4292/111/2021, în care 23 de cetățeni au dat în judecată Consiliul Județean Bihor și pe președintele acestuia, Ilie Bolojan, orașul Aleșd, Guvernul României, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, CNAIR, Administrația Bazinală de Apă Crișuri și Agenția pentru Protecția Mediului Bihor. Este doar unul dintre litigiile legate de construirea variantei ocolitoare a Aleșdului pe traseul actual.
În acest dosar, părțile
au cerut expertiză realizată de un expert tehnic judiciar autorizat. Pe data de 6 iunie 2023, dr. ing. Emil Cătălin Șchiopu, expert tehnic judiciar – ecologie și protecția mediului, având autorizația nr. 7625112011 emisă de Ministerul Justiției, a înaintat Tribunalului Bihor raportul său de expertiză, raport care a fost înregistrat la registratura Tribunalului pe data de 9 iunie 2023. Dosarul avea termen de judecată pe 21 iunie, dar cauza a fost amânată pentru 27 septembrie.
Expertul a efectuat trei deplasări în teren, a consultat toate documentele proiectului, s-au luat probe de sol și de aer care au fost analizate în laboratoare certificate.
În raportul său, expertul judiciar Emil Cătălin Șchiopu analizează cele șase criterii luate în considerare și de către cei care au decis să aleagă varianta 3 de construcție a centurii Aleșd. Prima concluzie a expertului este următoarea: „varianta 3 are următoarele dezavantaje din punct de vedere al impactului pe care îl va genera asupra locuitorilor și a mediului, respectiv: presupune exproprierea și demolarea de imobile (locuințe și societăți comerciale); traversează un cartier de locuințe în lungul străzii Octavian Goga din orașul Aleșd și va genera poluare și disconfort pentru rezidenții din zonă; poate cauza oprirea dezvoltării pe termen scurt a orașului spre sud; ocupă o fâșie de teren cu rol de protecție sanitară cu regim sever a Uzinei de apă Aleșd“.
În ciuda acestor lucruri, a fost aleasă această variantă „datorită costurilor mai reduse de construcție și pentru că se înscrie la limită în calendarul de finanțare europeană pe Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, care se încheie în decembrie 2023“.
Centura Aleșdului, în varianta
aleasă de Bolojan, nu este nici pe departe gata, dar deja, conform expertului judiciar, a produs efecte negative asupra Uzinei de apă Aleșd.
„Încă din stadiul de construcție, traseul variantei de ocolire ales a generat un impact asupra Uzinei de apă, prin reducerea cu 20% a rezervei de apă […] deoarece s-a dispus dezafectarea unuia din cele 5 bazine de îmbogățire“, spune dr. ing. Emil Cătălin Șchiopu în raportul său.
„Datorită variantei adoptate de ocolire a orașului Aleșd, perimetrul inițial al Uzinei de apă a fost redus, ajungându-se în momentul actual să nu se poată constitui zona de protecție cu regim sever la dimensiunile minime specificate de Hotărârea nr. 930 din 11 august 2005“, se mai arată în raportul expertului.
În plus, tranzitarea perimetrului cu regim sever de protecție al Uzinei de apă de către utilajele folosite la construirea variantei ocolitoare a Aleșdului a dus la poluarea severă a solului cu hidrocarburi de petrol.
Tot în raportul de expertiză, Emil Cătălin Șchiopu arată că traficul rutier ce se va desfășura pe varianta de ocolire Aleșd, așa cum a fost aprobată, va genera creșteri semnificative ale emisiilor de dioxid de sulf, dioxid de carbon și dioxid de azot, toate trei substanțe dăunătoare pentru sănătatea locuitorilor din zonă.
Expertul judiciar
Emil Cătălin Șchiopu constată, în raportul său, un lucru extrem de grav: avizul de mediu a fost obținut în urma simplei consultări a memoriului tehnic al proiectului.
Or, în acest memoriu apare o ditamai eroarea, voită sau nu: proiectantul declară că în zona traseului centurii Aleșd nu există obiective de interes public și nu este cazul să se facă măsurători ale distanței față de așezările umane și că, de asemeni, nu este cazul să se efectueze lucrări, să se realizeze dotări sau să se ia măsuri pentru protecția zonelor de interes public sau a așezărilor umane. Asta deși traseul trece efectiv printre case și prin zona cu regim sanitar de protecție severă a Uzinei de apă Aleșd. Practic, avizul de mediu a fost emis în baza unui document (memoriul tehnic) care ascunde adevărul.
Varianta ocolitoare a orașului Aleșd,
pe traseul decis de Ilie Bolojan, va avea, conform expertului judiciar, un impact negativ asupra calității vieții celor 239 de locuitori din zonă. De asemeni, avizul de mediu pentru construirea acestei variante a centurii este emis în baza unui document care conține informații false.
Și totuși, deși litigiile legate de acest traseu al variantei ocolitoare nu s-au finalizat, deși acest traseu afectează și viața celorlalți 10.000 de locuitori ai orașului, prin diminuarea rezervei de apă și prin poluarea din zona Uzinei de apă, construirea centurii pe traseul Bolojan continuă.
Uniunea Europeană nu a finanțat anumite tronsoane de autostradă din România sau a cerut modificarea acestora pentru că existau, în acele zone, habitate ale unor viețuitoare ce ar fi fost afectate de construirea autostrăzilor. Va finanța, în acest caz, până la urmă, Uniunea Europeană centura lui Bolojan, care afectează grav viața unor oameni? Sau coropișnițele contează, oamenii mai puțin?
Oamenii nefiind lilieci imaginari, nu există ONGuri care sa blocheze cu anii lucrările de infrastructura ce-i afectează. Pe de altă parte 239 sau 10.000, tot non-entitati nedemne de zeul (asa-l considera câțiva postaci locali nebuni) dezvoltării. Celor care protestează contra lezarea drepturilor lor constituționale li se sugerează invariabil sa se mute în Teleorman sau Vaslui. Dreptul la proprietate? O gluma de dânșii inventată.
Conteaza imaginea, restul detalii. Am mai trait filmul asta cu actualul presedinte, care la centru a esuat lamentabil, confruntandu-se cu probleme macro. La nivel local e simplu, centuri, inele, etc. E inadmisibil ca in 2023 Oradea, si implicit Bihorul, sa nu fie legat de restul tarii de o autostrada, nici nu sunt semne ca ar fi in curand. Noroc ca vom avea pasaje si legaturi la presupusa autostrada, imagine cum spuneam, “om gospodar”. Nu mai vorbesc de drumul express la Arad (vechi proiect cnair, reactivat subit din sertar), cu pret de autostrada la munte. Ambitii personale, reusite, ziceti cum vreti, micro, ca macro-problemele raman nerezolvate. Ne mai impiedicam de finantare? S-a taiat de peste tot, angajati consiliu, angajati cultura, sa justifice podul (si la Birtin). De restul, nu mai vorbim, finantari ratate, corectii. Halal “eficientizare”, bine ca se face! Cand, cum, de ce, nu mai conteaza…
Și eu am fost expropriat pentru ca acest gospodar de frunte al Bihorului să-și facă mendrele, deși legea scrie că exproprierea este ultima soluție. Dar „domnul” care nu merită să-i rostesc numele a făcut câteva parcări în locul câtorva case. Pentru el nu contează oamenii, doar proiectele lui. Și nici nu plătește la prețul pieței ci la indici notariali.