Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Pizdoși la datorie, dar de ce?

Zoom Pizdoși la datorie, dar de ce?

Ca să fiu împăciuitor de la bun început, zic că omenirea a cunoscut și suișuri, dar și coborîșuri. Într-un fel, ea, omenirea, e mioritică: deal-vale. De aia, dacă privim în urmă, putem pricepe că există epoci de avînt, da’ și epoci de întunericime. Nu apuci să te bucuri de puțină libertate și prosperitate, că, hop! – vine refluxul. Și, dacă ar fi cugetat nițel la rotația de cadre ale istoriei, lui Fukuyama i-ar fi tremurat deștele cînd a scris despre sfîrșitul istoriei. Am pornit cu aceste vorbe mari și pompoase, inspirat de postarea unei foste cursante de-ale mele. Ea scrie așa pe peretele domniei-sale: „Am ajuns la jumătatea cărții Agustinei Bazterrica, Noi, carnivorii, și îmi doresc foarte mult să nu pice în ideologie, să continue povestea mîncării omului de către om și atît. Mă tem că tentația temei e prea mare ca să n-o exploateze ideologic, ci s-o țină în literatură. Pe de altă parte, totul e literatură, nu?“.

Da, totul e literatură, dar nu tuturor le place asta. Dacă e literatură, te poți trezi că autorul o ia prin porumb și obține niște efecte mortale, cam așa cum a obținut Salinger de la criminalii în serie ai Americii. Însă nu stăm aici să tăiem firul în patru. Și nici să cugetăm dacă angajarea vreunui „cititor sensibil“ va rezolva dilemele morale ale autorului, astfel încît să nu se mai supere nimeni. Ce nu supără azi pe nimeni s-ar putea să fie oribil, odios și abominabil mîine. Ricky Gervais chiar îndrăznea să creadă că o propoziție simplă și neechivocă, cum ar fi „Femeile n-au p…lă“ va deveni, foarte curînd, vinovată de transfobie, misoginie, agresiune, lipsă de respect, sexistă, rasistă, xenofobă, fascistă – și cîte și mai cîte. Cîte? Nu mă întrebați, că e „fără număr, fără număr“.

Dar lucrul despre care vreau să vorbesc este altul. Că – tot mai mult – amestecarea ideologiei în artă și în comerț e calea sigură spre eșec. De ce? Pentru că dracu’ știe de ce. Dacă în cazul unui artist, el, amărîtul, își va obloji singur bubele, în cazul industriilor profitabile au de suferit mii și mii de salariați pentru o decizie greșită. De ce greșită? Nu sîntem în epoca libertății cuvîntului? Nu poți să spui ce vrei? Ba da, și țin nespus la chestia asta, doar că lucrurile nu se amestecă. Omul care cumpără un pix, o cafea, o bere chiar asta vrea: un pix, o cafea, o bere – și nu o etichetă, nu un politician, nu un partid și, cu siguranță, nu o ideologie. Dar ce te faci cînd oameni mai deștepți decît tine îți spun că ești greșit, îngust la minte, depășit și că lumea o ia repejor înainte, iar tu rămîi de căruță? Evident, îi asculți. Ești cuminte, înțelegător, în pas cu vremurile. Și ce se întîmplă?  Păi, pățești ca o companie americană, Goya Foods, în 2020, după ce apelurile ca oamenii să nu mai cumpere produse au adus compania în pragul falimentului. Care era buba? Simplu: președintele companiei l-a lăudat pe președintele Trump. Cum puteți bănui, sfatul a venit de la experții care erau convinși că Donald cel blond va cîștiga. Sau Nordstrom, care, sub presiune publică, a anunțat că renunță la eticheta de modă „Ivanka Trump“ din cauza vînzărilor slabe, a avut de suportat boicotul partizanilor președintelui. Nici cu sufletul în rai, nici cu slănina în pod. Pe scurt, aș spune că e nașpa să bagi mîncarea și hainele în gura lumii.

Da, dar berea? Ce dacă e lichidă? Ea nu atinge coardele vocale? Nu se urcă la cap? Și nu ia decizii?

Asta a putut-o constata pe propria piele Anheuser-Busch, producătorul de bere al Bud Light, probabil cea mai celebră marcă americană, numărul 1 la vînzări. Fost numărul 1, pentru că, de curînd, compania a pierdut, după propriile declarații, aproximativ 20 de miliarde de dolari, în urma unui commercial gîndit de un publicitar înțelept. Cum? Tot simplu. Berilă a plătit unui/unei influencer transsexual, Dylan Mulvaney, 15.000 de dolari ca să facă nițică publicitate. Pe care ei l-a făcut. Numai că, din clipa în care berea a fost asociată cu ideea de transsexualitate, a venit uraganul. Boicotul a fost uriaș. Culmea e că boicotul a venit și din partea comunității LGBTQ+, fiecare mică comunitate avînd ceva de comentat. Doi dintre directori și-au luat concediu (nu se precizează dacă de odihnă). Șeful de marketing, Benoit Garbe, și-a anunțat demisia la sfîrșitul anului. Scăderea cu 10% a vînzărilor nu a fost, însă, cireașa de pe tort. La începutul lunii iunie, Modelo Especial, o bere mexicană produsă de Constellation Brands, a înlocuit Bud Light ca cea mai vîndută bere în Statele Unite.

Uite-așa stau lucrurile. Părerea mea e că, dacă tot vrei să te aventurezi, încearcă să nu te bagi în politică sau sexualitate. Sau, dacă tot te mănîncă și vrei să te scarpini, fii atent la majoritatea clienților tăi, că ei te țin în viață. Un bătrîn vulpoi de presă dintr-un roman celebru îi spunea unui tînăr aspirant; „Îmi garantezi 10.000 de cititori noi? Dar i-ai numărat pe cei 100.000 de mii pe care îi pierd?“.

Ei bine, ce e clar și implacabil în comerț rămîne tot așa de otrăvit în film, teatru sau literatură. Eșecurile repetate ale studiourilor Marvel, care mizează totul pe politica diversității, în loc de diversitatea stilurilor, sînt un bun exemplu. Iar decalarea Albei-ca-Zăpada, cu Rachel Zegler, din 2024 pe 2025, nu face decît să spună, cu multă fereală, că lucrul amestecat miroase nasol.

Citeşte mai multe despre:

2 comentarii

  1. #1

    De Marvel chiar îmi pare rău. Dar cu totul adevărat. Se pare ca s-au prins și ei, adică Disney de fapt, ca aia ii dețin și o luaseră razna cu diversitatea.

  2. #2

    Tot rahatul asta a inceput sa puta si mai tare de cand idiotia WOKE care a luat-o razna cu generatia X pe platformele (anti)sociale. Piticii numai sunt pitici, poate „cei mai mici uriasi din lume”, Alba ca Zapada este „fata din basm”, vikingii au o regina de culoare (ca sa nu spun neagra), Cyrano de Bergerac e un pitic cu nasul mic, samd
    E uimitor cum o minoritate guraliva care asculta neconditionat de niste „influenceri” perversi si indragostiti de ei insisi ca si de banii pe care-i castiga de pe urma natarailor care-i asculta ajunge sa terorizeze o lume intreaga. Aici ma refer la societatea vestica civilizata si democratica. De ce nu incearca sa-si puna ideile idioate in aplicare in China, Rusia, Corea de Nord etc.? De ce? Pentru ca sint niste indivizi lasi care abuzeaza fara scrupule de libertatea de cuvint din democratie

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Istorii corecte politic
Carne de pui La Provincia
Big Fish
Editoriale
  • Atentator de provincie

    17 septembrie 2024

    Lîngă oftatul gării, bodega-i cu noroc, pisica iar se freacă de scaun şi ia foc, vioara taie capul ţiganului coclit, nu strănuta că zboară toţi fluturii din zid. Azi o […]

  • Turul trei

    16 septembrie 2024

    Turul unu al alegerilor prezidențiale e învăluit în abur și fum. Vălătuci de neghiobie se rostogolesc de colo-colo, animînd o ceață moartă. Vîntul istoriei bate leneș către nicăieri, dînd la […]

  • Apelul de seară

    10 septembrie 2024

    Bucătăriile se văd din cer mai bine decît oamenii de seamă, prinzi îngeru-n gamela ta cu zeamă, nedetectat de radarul de fier, întîi precum o pată de untură, apoi întregul […]

  • Paradisul dronelor

    9 septembrie 2024

    Turismul nostru prinde aripi. Ne vizitează tot mai multe drone. În week-end a venit un grup din Rusia și a petrecut de minune în Delta Dunării. După cum informează MApN, […]

  • Balada triștilor băcani

    3 septembrie 2024

    Printre dugheni, pe strada Zece mese, acum o sută şi ceva de ani, a fost zărit, cu orbitoare fese, îngerul trist al triştilor băcani. Era un semn al crizei monetare, […]

Iubitori de arta