Pe la începutul lunii iulie, în Piața Universității din București, la coada calului, au apărut o scenă, niște bude ecologice, o oaie din carton roz, niște șezlonguri și cîteva terase. Mix-ul poartă numele de Poiana Urbană și este un eveniment aflat la a doua ediție, organizat anul acesta de Asociația Art Laboratoire, în parteneriat cu Primăria Municipiului București prin ArCuB, 360 Revolution și The Institute.
O chestie alambicată, așadar, cu ceva mai multe personaje decît în Forsyte Saga, teoretic. Practic, este vorba de-o gașcă de băieți care sub pretextul că dau cultură poporenilor, sub formă de concerte și proiecții de filme, încasează niște bani de la stat. Care vin de la Ministerul Culturii prin Administrația Fondului Cultural Național, care acordă de două ori pe an niște finanțări nerambursabile, și de la Primăria Municipiului București prin ArCuB. Asociația Padina Fest, al cărei project manager este Filip Bunea, s-a ocupat de organizarea primei ediții a Poienii, care a avut loc anul trecut în Piața Sf. Anton din Centrul Vechi.
Cică scopul acestui eveniment a fost acela a de rebrandui Centrul Vechi începînd cu anul 2012 și de a informa interactiv bucureștenii și turiștii care vizitează Capitala (zice raportul anual al PMB). Deci, rebranduirea asta s-a făcut anul trecut cu ajutorul unor trupe care au performat pe scena Poienii Urbane. Care trupe, în ciuda contractelor semnate cu Padina Fest, și-au încasat banii pe performance la cîteva luni după eveniment, nicidecum în termen de două săptămîni, cum presupuneau contractele semnate. Lumea a început să zică că Poiana Urbană e un eveniment de rahat. Anul acesta, Asociația Padina Fest, care a aplicat cu proiectul Poiana Urbană la concursul AFCN, a picat cu 62 de puncte în prima sesiune. Așa că a apărut Asociația Art Laboratoire, al cărei președinte este un anume Sorin Bunea, cel mai probabil o rudă apropiată a lui Filip Bunea. Despre care e bine de știut că a activat și anul acesta prin Poiană, dar în calitate de Head of PMO la 360 Revolution, un fel de co-organizator al evenimentului. Și nu în ultimul rînd, trebuie amintit că și între The Institute și ceilalți parteneri ai evenimentului există o legătură. Se numește Romanian Design Week și a fost un eveniment organizat de The Institute și bifat de 360 Revolution și de Art Laboratoire în calitate de parteneri.
Vreau doar să adaug următoarele despre ediția din 2013:
● sîmbătă, 31 august, prezentatorul s-a urcat beat pe scenă; sau drogat, nu mi-a fost prea clar;
● toate formațiile debutante care au urcat pe scenă, au făcut-o pro bono, organizatorii invocînd lipsa banilor;
● restul formațiilor, în spiritul evenimentului, și-au încasat banii cu întîrziere;
● promovarea acestor formații debutante s-a făcut cu cîteva ore înainte de concert (în unele cazuri, concertul a fost anunțat pe pagina de Facebook a Poienii Urbane cu patru ore înainte de începerea lui);
● pe scena din Poiana Urbană au urcat în vara asta: Lights Out!, Blazzaj, Moebius, Roadkill Soda, The Amsterdams, Manfellow, Superhiks, Byron, Silent Strike etc. Plus Antonia; ceea ce spune multe despre lipsa banilor pentru trupele mici.