Vineri, 29 martie 2019, aproximativ ora 13, municipiul Tulcea. Un angajat al Ministerului Administrației și Internelor se urcă pe nava semirapidă a Navrom Delta, cu destinația Sfântu Gheorghe. Misiunea sa este aceea de a efectua o inspecție inopinată la Poliția de Frontieră din localitatea Sfântu Gheorghe, după scandalul descoperirii pe plaja din localitate a unei bărci pline cu aproximativ o tonă de cocaină. la ora 13,30 fix, nava semirapidă se desprinde de la cheu și pleacă în direcția Sfântu Gehorghe.
15-20 de minute după ora 16, Sfântu Gheorghe. Angajatul MAI însărcinat cu inspecția neașteptată este așteptat la pontonul Navrom Delta de către doi dintre șefii Poliției de Frontieră din Sfântu Gheorghe și este transportat la sediu și la spațiile de cazare cu o mașină aparținând instituției. Căci așa se fac inspecțiile neașteptate în cadrul MAI: se anunță din timp, ca să nu riște investigatorii să n-aibă unde dormi, unde mânca, cu cine bea un șpriț…
După cum am mai scris și în săptămânile trecute, (unu, doi)
DIICOT a finalizat rechizitoriul privind traficul de droguri de mare risc descoperit anul trecut în zona litoralului Mării Negre. Operațiunea DIICOT a fost botezată „Frații Grimm“ și are, cu adevărat, aerul de poveste scrisă de cei doi frați nemți, poveste care i-ar putea convinge pe judecători dacă ar fi mai atent scrisă. Asupra unei părți din aspectele de poveste din rechizitoriul fraților Grimm am scris, astăzi vom insista mai mult asupra modului în care este exonerată de orice responsabilități Poliția de Frontieră.
Conform rechizitoriului, la paginile 32-33 se descrie primul contact al traficanților de droguri cu Poliția de Frontieră din Sfântu Gheorghe: „În jurul orelor 13:00 [în ziua de 17.03.2019,n.n.],ambarcațiunile cu numerele de înmatriculare *** și *** se aflau pe brațul Sfântu Gheorghe, navigând în aval spre gura de vărsare a Dunării, moment în care au fost oprite pentru control la pontonul poliției de frontieră de la Sfântu Gheorghe. La bordul ambarcațiunii marca BENETEAU ANTARES cu nr. *** se aflau inculpații M.G. și R.P.L.P. , iar la bordul ambarcațiunii marca BAYLINER TROFFY cu nr. *** se aflau inculpații P.E.J.L. și D.D.A. […]În urma controlului documentelor, efectuat de către agenții de poliție de frontieră, martori în cauză, ***, *** și ***, aceștia au stabilit faptul că inculpații L.P.R.P. și D.D.A. aveau permis de conducere ambarcațiune categoria «C», iar datorită faptului că ambarcațiunea marca BAYLINER TROFFY nu avea numărul de înmatriculare inscripționat pe aceasta, martorul *** le-a solicitat actele bărcii. Conform verificărilor dispuse ulterior, a rezultat faptul că inculpatul R.P.L.P. nu deține în mod legal vreun permis de conducere ambarcațiune (cauza fiind disjunsă sub acest aspect). Discuțiile au fost purtate prin intermediul inculpatului M.G., el fiind singurul vorbitor de limbă română dintre cei 4 inculpați, acesta spunându-i martorului *** că vor să alimenteze bărcile, iar apoi vor ieși pe mare la pescuit. Inculpații erau îmbrăcați destul de subțire pentru acea perioadă a anului, nu aveau pelerine de ploaie și nu păreau a fi pescari, conform declarațiilor martorilor“.
Așadar, trei polițiști de frontieră remarcă faptul că cei patru traficanți nu păreau a fi pescari și erau nepotrivit echipați pentru ieșirea pe mare în acea perioadă a anului. Mai mult: „Cei trei martori au susținut că agentul de poliție de frontieră *** a raportat la GN Sulina și la SCOMAR datele de identificare ale celor 4 inculpați și ale ambarcațiunilor, dar în registrele de informări operative de la cele două unități nu există înregistrări asupra acestor aspecte la data de 17.03.2019“.
După acest prim contact dintre traficanți
și Poliția de Frontieră, mai urmează, timp de câteva zile, altele. „Cele două ambarcațiuni s-au întors de pe mare în jurul orei 16:30 [în data de 17.03.2019], iar ambarcațiunea marca BAYLINER TROFFY cu nr. *** a acostat la pontonul stației peco *** , inculpatul P.E.J.L. fiind cel care poate fi observat în imaginile surprinse de camerele de supraveghere că leagă ambarcațiunea la ponton. Ambarcațiunea marca BENETEAU ANTARES cu nr. *** a acostat la pontonul poliției de frontieră în jurul orelor 16:30, iar de aici a pornit în direcția amonte, la bordul acesteia aflându-se cei doi inculpați, M.G. și R.P.L.P. și martorul ***.“
Urmează, la paginile 36-37: „La aceeași dată, 18.03.2019, în jurul orelor 10:30, lucrători din cadrul poliției de frontieră de la punctul de lucru de pe brațul Sfântu Gheorghe i-au legitimat pe inculpații M.I., M.G. și R.P.L.P., care se aflau la bordul ambarcațiunii marca BENETEAU ANTARES cu nr. *** care naviga aval, spre Marea Neagră (în scopul întreprinderii acțiunilor de recuperare a cocainei din mare), după legitimare acostând la pontonul stației peco *** […]. Martorul *** i-a comunicat inculpatului M.G. să le transmită și celor doi cetățeni din ambarcațiunea cu numărul de înmatriculare *** să se prezinte la control înainte de a ieși pe mare și le-a atras atenția cu privire la starea vremii care se înrăutățea. […] În jurul orelor 16:00, la pontonul poliției de frontieră s-au prezentat ambele ambarcațiuni, cu această ocazie fiind legitimați și inculpații P.E.J.L. și D.D.A.“.
Apoi, la pagina 38: „La data de 19.03.2019, în Registrul de la punctul de lucru al poliției de frontieră de pe brațul Sfântu Gheorghe, judeţul Tulcea, nu există consemnată vreo mențiune cu privire la cele două ambarcațiuni cu nr. *** și *** sau cei cinci inculpați care au ieșit în largul Mării Negre la data de 18.03.2019, dar martorii *** și ***, agenți de poliție de frontieră la Sfântu Gheorghe, judeţul Tulcea, au declarat faptul că ambarcațiunea marca BENETEAU ANTARES cu nr. *** a fost observată navigând amonte pe brațul Sfântu Gheorghe, dar nu au procedat la oprirea, verificarea și controlul acesteia sau al pasagerilor. Mai mult, cei doi au susținut că au comunicat de la distanță cu inculpatul M.G. care le-ar fi transmis că cealaltă ambarcațiune cu nr. *** ar fi rămas în zona Perișoru, la pescuit“.
La pagina 41 se descrie ultima prezență a traficanților în zona de acoperire a Poliției de Frontieră Sfântu Gheorghe: „În dimineața datei de 20.03.2019, ambarcațiunea cu nr. ***, de care inculpații s-au folosit ca să recupereze în continuare pachetele de droguri de pe mare, s-a întors din largul Mării Negre și a acostat timp de câteva minute la pontonul stației peco ***, la bordul acesteia fiind inculpații M.G., R.P.L.P. și încă o persoană al cărei semnalmente nu au putut fi observate – așa cum reiese din procesul-verbal de vizionare imagini de la stația peco ***. Ambarcațiunea a fost observată în același interval de timp și de către martorul ***, pescar din localitatea Sfântu Gheorghe, judeţul Tulcea. Din imaginile ridicate se poate observa că ambarcațiunea a revenit din larg supraîncărcată, deplasându-se greoi, iar motorul scotea un fum gros, semn al încărcăturii mari pe care o transporta. Drogurile au fost apoi puse în sacii şi în sacoşele de rafie achiziționate de către inculpatul P.A. și încărcate în duba Opel Movano, pregătite pentru a fi livrate șoferilor de TIR sârbi“.
Practic, două zile la rând, Poliția de Frontieră nu i-a mai oprit pe traficanți, chiar când activitatea acestora părea extrem de suspectă, una dintre ambarcațiuni era supraîncărcată etc. Așa se face că o tonă de droguri a trecut pe sub nasul polițiștilor de frontieră fără ca aceștia să miște vreun deget.
De asemeni, sistemul SCOMAR, care trebuia să monitorizeze zona, nu a funcționat fix în zilele în care s-a desfășurat acțiunea de trafic de droguri de mare risc.
Concluzia DIICOT?
„Dispune clasarea față de infracțiunile de trafic ilicit de droguri de mare risc, prev. de art. 2 alin. 1 și 2 din Legea nr. 143/2000, trafic ilicit internațional de droguri de mare risc, prev. de art. 3 alin. 1 și 2 din Legea nr. 143/2000 și aderare și sprijinire a unui grup infracțional organizat în scopul săvârșirii de infracțiuni grave, prev. de art. 367 alin. 1 și 2 C.p., totul cu aplic. art. 38 alin. 1 C.p., presupus a fi fost săvârșite de numiții ***, ***, ***, ***, ***, ***, ***, ***, ***, ***, ***, șeful G.N. Sulina, inspector principal de poliție ***, şeful de tură de la Grupul de Nave Sulina subinspector ***, precum și ceilalți angajați ai I.G.P.F. și ai Gărzii de Coastă, întrucât acțiunile/inacțiunile acestora nu au fost săvârșite cu forma de vinovăție cerută de lege, lucrătorii de poliție neavând reprezentarea caracterului infracțional al activităților derulate de inculpați. Eventualele abateri de la conduita prescrisă de normele interne ale M.A.I. pot constitui temei pentru angajarea răspunderii disciplinare a polițiștilor.“
Polițiștii pe sub nasul cărora a trecut o tonă de cocaină, negăsită nici azi, așadar, vor fi urecheați de minister și atât, dacă vor fi. În schimb, doi polițiști de la Rutieră din Ilfov sunt trimiși în judecată sub control judiciar pentru că au luat câte 1.000 de euro ca să nu amendeze un taximetrist care tracta un peridoc, deși nu avea permisul necesar. Pe peridoc se afla aceeași ambarcațiune ignorată de Poliția de Frontieră și de Garda de Coastă, doar că nu mai transporta o tonă de cocaină, ci doar trei kilograme.
Atât. Deocamdată.
Nară-nară, vrem ostași…