Așa, începem abrupt, că deja suntem la al treilea episod. Și voi primiți amenințări că citiți anchetele astea? Că noi primim, aici, la gazetă, pentru că le scriem. Așa v-am promis, că scriem despre asigurările pe care băieții deștepți la falsifică, profitând de complicitatea autorităților, care pentru suma corectă se uită în altă parte. Ce e RCA-ul și de ce îl facem nu mai stăm să vă explicăm, că nu sunteți neam de manivelă.
E interesant de știut că, până de curând (cam până prin 2015), asigurarea RCA nu reprezenta un cost de luat în calcul pentru deținătorii de vehicule comerciale (microbuze, autobuze, camioane etc.). Odată cu scumpirea bruscă înregistrată la final de 2015, când grație minților luminate ale unor băieți s-a ajuns la creșteri de aproape 500%, ce-a făcut românul? Ce știe el mai bine. A găsit o solutie pentru a scapa și de povara asta. Desigur, nimeni nu s-a obosit să-i explice românului că în felul ăsta nu face altceva decât să pună bazele unei noi creșteri, datorate gradului din ce în ce mai mic de cuprindere a RCA.
Doar jumătate dintre vehiculele comerciale au polița RCA valabilă,
spune o analiză a Consiliului Concurenței, efectuată la finalul lui 2015. Desigur, discutăm despre vehiculele înmatriculate în România. De asemenea, doar 72,5% din rândul autoturismelor aveau, la data respectivă, polița RCA valabilă. OK, să zicem că unele dintre acele vehicule comerciale or fi ajuns cotețe de găini, dar jumătate?
Ce se întamplă, de fapt: un procent însemnat dintre deținătorii de vehicule comerciale care nu apar cu RCA valabil au la bordul mașinii un RCA fals (un simplu PDF făcut pe calculator) sau pur și simplu nu au deloc. Bineînțeles, cu complicitatea unor agenți ai brokerilor de asigurări, care primesc solicitarea cu mesaj codat: “Dă-mi d-ăla mai ieftin, că nu îl folosesc”. Pentru șmecheria asta, de care nu, nici nu știu polițiștii, se folosește un simplu soft PDF Corector, cu care se modifică datele de valabilitate de pe o poliță anterior scanată, care nu are în ziua de astăzi nici un element de securizare, pentru a i se garanta autenticitatea.
Ce se întâmplă în trafic? Eh, parcă voi nu știți ce se întâmplă în trafic. Polițiștii se mulțumesc să vadă hârtia, dar nu se obosesc să verifice autenticitatea poliței. Nu trebuie să fii doctor pentru a face verificarea: o simplă accesare a bazei de date duce la constatarea că asigurarea e falsă. Sigur, pentru asta îți trebuie un laptop legat la net, acces în baza de date. Nu prea au polițiștii așa ceva, nu? Ei nici benzină pentru a ieși cu mașinile pe stradă nu au în multe cazuri. Poate tocmai pentru a nu putea să-și facă datoria?
Urmașii celor cinci morți din autobuzul groazei,
alături de cei 28 de răniți – e cazul pe care vi l-am povestit săptămâna trecută – vor primi drept despăgubire un deget mijlociu. Pentru că asigurarea acelei mașini era falsă. Iar dacă dați o căutare pe goagăl, veți vedea că în toate relatările de după accident este menționată poziția reprezentanților Poliției din Prahova, care susțin că mașina avea asigurarea în ordine. Ulterior, s-a descoperit că ea era falsă. Dar nu a mai scris nimeni despre asta.
Mai vreți exemple? Ia uite, așa, un platouaș cu ce-au mai făcut ai noștri prin Europa, fără să aibă asigurare:
– accident în Germania pe 30.01.2013, vinovat fiind conducătorul autovehiculului marca MAN, înmatriculat în România, purtând numărul de înmatriculare BC 10 MSS, înmatriculat în România, Bacău, proprietar fiind societatea ROMCARGO GROUP SRL. Autovehicul neasigurat la data producerii accidentului.
Vehiculul a derapat, a ieșit de pe carosabil și s-a răsturnat. Combustibilul aflat în rezervor s-a vărsat, contaminând zona. În acest caz, BAAR (n.n. – Biroul Asiguratorilor Auto din România, acolo unde contribuim toți ăștia, mai fraieri, printr-un procent din cuantumul poliței pe care o plătim) a achitat suma de peste 75.000 de euro, reprezentând despăgubiri plătite pentru decontaminarea zonei și alte cheltuieli.
– accident în Franța, pe 17.12.2012, vinovat fiind conducătorul autovehiculului, marca Renault, înmatriculat în România, Iași, cu numărul de înmatriculare IS 07 EXE, proprietar societatea Iper Trans SRL. Autovehicul neasigurat la data producerii accidentului. Conducătorul autovehiculul nu a respectat semnificația indicatorului “STOP“, a demarat fără să se asigure că drumul este liber, intrând în coliziune cu un autovehicul. Șoferul acestuia a suferit vătămări corporale, respectiv gleznă fracturată și platou tibial strivit. 5.900 de euro pentru daune materiale, 129.864 de euro pentru vătămări corporale. BAAR a achitat suma de 81.635,13 euro, reprezentând despăgubiri plătite pentru daune materiale și vătămări corporale și alte cheltuieli.
– accident în Spania, pe 31.03.2012, vinovat fiind conducătorul autovehiculului, marca Volvo, înmatriculat în România, Neamț, cu numărul de înmatriculare NT 83 PAN, proprietar fiind societatea Transpan Construct SRL. Autovehicul neasigurat la data producerii accidentului. Accidentul s-a produs prin pierderea controlului asupra autovehiculului și ieșirea de pe partea carosabilă. Șoferul și unul dintre pasageri au suferit vătămări corporale grave. Pasagerul a suferit fracturi costale multiple, fractura regiunii inferioare a omoplatului stâng, fractura claviculei stângi, fractură de apofiză transversală, hemoperitoneu prin ruperea splinei, tasare corporal vertebrală, mică fractură a peretelui anterior al corpului vertebral, hernie masivă de disc.
În acest caz, BAAR a achitat suma de 42.912,58 euro, reprezentând despăgubiri plătite pentru vătămări corporale și alte cheltuieli.
Dacă autoritățile ar vrea, într-adevăr,
lucrurile s-ar putea rezolva foarte simplu. Vasăzică, venim și cu soluții. Da, pentru că e clar că ele se cunosc, dar statul n-are interes să le pună în aplicare. Cea mai simplă soluție – păi, nu suntem noi Silicon Valley-ul Europei – e să conectezi baza de date a DRPCIV (unde se află toate vehiculele înmatriculate) cu baza de date a RAR (unde se află toate vehiculele care au ITP valabil, deci în uz) și cu bazele de date ale Finanțelor publice (unde vezi dacă e plătit impozitul pe vehicul). Se iau astea trei fire și se conectează la sistemul video al CNADNR, ăla care verifică dacă ai rovinieta. Pui apoi sistemul pe toate drumurile publice și gata, ai rezolvat problema într-o zi. Vei avea, garantat, același randament ca al braconierilor din Deltă. Sau, cum ar spune ăla de la PNL, de-a fost ministru la Interne, Igaș, branconieri. Nu mai trece nimic! Iar efectul va fi scăderea prețurilor la RCA. Că și asta e o chestie pe care ne-o dorim, nu? Că de-aia plătim la RCA de ne vine rău, pentru că atât de mulți nu plătesc deloc.
Închei cu o provocare, adresată autorităților. Nu, nu procurorilor, că nu au ei timp de dosare de-astea care ar salva anual mii de vieți, ei au alte belele, aleargă după cai verzi pe pereți. Au băieții ăștia cu atribuții de control sânge în instalație ca să facă niște acțiuni adevărate în locuri și la firme pe care le indicăm noi? Nu, a? Nu-i nimic, oricum le vom scrie. Pe ele și pe oamenii politici și nu numai, din spatele lor. Deci vestea proastă e că ne întâlnim și săptămâna viitoare.
Cand la unul dintre acesti descurcareti i se va confisca si hartia igienica pentru acoperirea pagubelor (partiala, ca vietile pierdute nu se pot recupera), urmatorul va sta pe ganduri. Pana cand e un fel de „Sa nu mai faci asa, bine?”, nu se va schimba nimic. Si mai e si faptul ca oricine vrea, se poate face broker de asigurari in 30 minute. Aici, la mine in sat sunt vreo 30!
Un amărât de QR Code pe poliță și s-a rezolvat treaba. Dar complicitatea e pe bani…
Cel mai simplu este: vrei sa iti cumperi asigurare? nu poti pina nu aduci dovada de revizie si taxa si invers.