Să luăm cîteva întrebări istorice fără răspuns clar (De ce a murit Mihai Eminescu: de sifilis, malpraxis sau mînă criminală? A fost sau nu ciobanul Petrache Lupu un impostor și celebrele apariții dumnezeiești din 1935, la Maglavit, o minune la fel de profitabilă ca pelerinajele de dată recentă la Prislopul lui Arsenie Boca? Cine-a mutat, într-o noapte din 1968, opt tablouri foarte valoroase, din sălile muzeului sibian Brukenthal în sufrageria de acasă?), să le punem în gura unui Morgan Freeman de România și să-i invităm pe unii și pe alții să-și dea cu părerea în fața camerei.
Asta a fost, probabil, ideea din capul producătorilor serialului Marcel Iureș prezintă Enigmele României, o pretenție de documentar realizat în cunoscutul format superficial de mare succes la sfertodocți, care caută mereu senzaționalul. Prezentatorul, cu aura aia de bunic sfătos, povestind nepoților adunați pe lîngă el cu gura căscată, citește de pe prompter cele mai vehiculate supoziții, variante, mai mult sau mai puțin implauzibile, de teorii ale conspirației și comentează situații (ne)lămurite în momente de reenactment cu actori de duzină și figuranți intervievați ca specialiști, de la impetuosul CTP la feudalul nea Gigi FCSB, devenit, mai nou, mare autoritate în materie de credință. Adică ce crede el că s-ar fi întîmplat.
Pentru titlul pe care și-l arogă, greșeala majoră a proiectului s-a făcut la alegerea subiectelor: din atîtea necunoscute ale istoriei României, sînt prezentate doar niște enigme nesemnificative. Originea ocultă a planurilor castelului lui Bogdan Petriceicu Hasdeu, soarta unor nobili ruși, naufragiați, în 1920, lîngă Sfîntu Gheorghe, de care au auzit doar localnicii, sau (ne)vinovăția contesei însîngerate Erzsébet Báthori, care n-are absolut nici o legătură cu România, nu interesează mai pe nimeni. Mai ales cînd concluzia e, invariabil, „Probabil, nu vom ști niciodată“. Cît despre localizarea mormîntului lui Vlad Țepeș, pentru cei care au citit puțină istorie și analizează lucrurile logic, nu-i nici o enigmă: n-are cum să fie găsit, pentru că n-a existat niciodată. Țepeș a murit în luptă, capul lui a călătorit, într-un butoi cu miere, pînă la seraiul sultanului, iar trupul, sfîrtecat de dușmani (care, conform cutumei vremii, credeau că, odată cu smulgerea unor moaște-amuletă la doborîrea unui adversar de temut, aparent invincibil, luau o parte din faima și puterea lui), a dispărut instantaneu, imediat ce iataganele l-au ciopîrțit ca pe kebab.
Marcel Iureș prezintă Enigmele României și-ar fi respectat titlul ăsta pompos, care obligă la reprezentativitate, dacă ar fi încercat dezlegarea misterelor naționale cu adevărat importante pentru români: unde sînt banii lui Ceaușescu (mai exact, cu date și nume de firme, nu vag, cum bănuim cu toții, în conturile foștilor mahări securiști) sau identitatea teroriștilor din obsedanta întrebare Cine-a tras în noi, 21-22? (excluzîndu-i pe soldații speriați și dezinformați). Dar nu, în maniera asta tabloidă a primelor șase episoade, posibilul sezon doi n-are cum să elucideze altceva decît faimoasele enigme „Cam cîte femei i-au trecut prin pat lui Ilie Năstase?“ și „Cîți copii legitimi are Cristi Borcea?“.
Marcel Iureș prezintă Enigmele României, 2023-?, pseudo-documentar pe tema unor momente istorice mai mult sau mai puțin controversate, produs de John M. Florescu, șase episoade de 22-23 de minute, difuzat de History Channel.
Fiind produs de John M. Florescu, n-avea cum lipsi contesa B. Păcat, sunt mare fan al d-lui Iureș.
Unde sunt miliardele imprumutate de Orban si Citu?