E fascinant cum, oricât de mare, oricât de prezent ar fi cineva pe Internet, tot trebuie să apară la televizor ca să poți spune că-i cunoscut. Ai zice că Internetul e peste tot și că am depășit faza asta, dar nu, tot acolo suntem. Poate să aibă un vlogger milioane de view-uri pe YouTube, poate mai mult decât are țara asta oameni. Dacă nu-l vezi într-un reportaj pe B1 TV sau invitat la Gâdea într-o seară fără evenimente, tot nu poți să spui „Da, mă, de ăsta a auzit toată lumea, e persoană publică“.
A fost, la sfârșitul anului, discuția despre arestarea fraților Tate, după ce-au apărut într-un clip pe Internet cu o cutie de la Jerry’s Pizza. Niciodată nu s-a vorbit de România pe Twitter mai mult decât atunci. Nici măcar nu există termeni de comparație. Atunci când s-a zvonit că vine Elon Musk la Bran? Am vorbit pe Twitter doar noi, românii, între noi. Acum, în schimb, a fost altceva. Ca și cum un taximetrist ar fi ajuns vedetă peste noapte pentru că s-a însurat cu Angelina Jolie. Ideea e că atât de celebri erau alde Tate pe Internet, la noi și pe glob. Și totuși, am avut cu toții certitudinea că-s cunoscuți când au început să apară la televiziunile de știri, când au devenit, în limbajul de lemn al jurnalelor, „frații britanici milionari“. (Nici nu mai știai dacă-i vorba de ei sau de William și Harry.)
Pentru că degeaba nu mai poate să deschidă lumea TikTok-ul sau YouTube-ul de tine – dacă nu te menționează TV în coada unui buletin de știri, nu exiști.
Ar putea fi și o explicație pentru asta. Pe Internet, conținutul e curatoriat de agloritmi pentru fiecare. Nu știi dacă TikTok-ul tău e la fel ca al altuia, pentru că ți-ai dresat algoritmul să-ți arate cu precădere anumite tipuri de conținut. Poate că tu vezi Andrew Tate, în timp ce colegul de birou găsește pe TikTok numai clipuri despre grădinărit. Știrile de la TV sunt, în schimb, aceleași pentru toată lumea. Vezi aceleași personaje și pe Digi24, și pe Antena 3, deși e posibil ca abordarea să difere. Televiziunea, așa cum e ea, a rămas poate ultimul numitor comun al bulelor din societate.