Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Trăind printre demoni și multe filme horror

Zoom Trăind printre demoni și multe filme horror

Ușile dulapului scîrțîie amenințător, scaunele zboară de nebune prin casă, spiritele malefice intră adînc în păpuși, în pereți și, evident, în oamenii nevinovați. Sîntem informați că, în ciuda elementelor fantastice vecine cu balamucul, pelicula se bazează pe o bizară serie de evenimente reale, petrecute în America anilor ‘70 (o casă bîntuită, o familie terorizată, niște depanatori paranormali etc.). N-am reușit încă să delimitez cu strictețe adevărul de marketing și, date fiind antecedentele lui The Blair Witch Project, nici nu-mi propun s-o fac prea curînd.

Cert e că acest horror oldschool, fără pretenții de originalitate sau intenții revoluționare, dar precis și eficient ca un ceas elvețian, se bazează pe niște filme reale. De la The Hounting, The Exorcist și Poltergeist la Paranormal Activity și chiar Insidious – al patrulea lungmetraj al lui James Wan, care a făcut tranziția de la festivalul de porn-torture din Saw (2004) la concertul de efecte sonore din acest neașteptat de subtil The Conjuring (2013)*. În fine, tînărul regizor (36 de ani) australian de origine malaeziană pare să fi identificat combinația cîștigătoare: o temă de seria B, o distribuție de Liga 1 (Vera Farmiga, Lili Taylor, Patrick Wilson, plus actorii-copii, care sînt absolut impecabili) și o imagine de colecție, care amintește pe alocuri de fabuloasele isprăvi ale lui John Alcott din The Shining.

Ce se-ntîmplă? Doi analiști paranormali cu vocație de ghost busters, Ed (Wilson) și Lorraine (Farmiga), sînt solicitați de Carolyn Perron (Taylor) să investigheze o casă în care noaptea se petrec niște chestii bizare. După ce-și instalează conștiincios un delicios instrumentar de specialitate (aparate de fotografiat care ar face azi deliciul oricărui hipster din Dianei 4 și care se declanșează la apariția efemeră a fantomelor, magnetofoane menite să înregistreze vocile de dincoace și de dincolo etc.), specialiștii realizează, evident, că nu au de-a face cu un demon obișnuit. Și asta pentru că, de data asta, nici James Wan nu livrează un horror american ordinar. Ci doar unul neoriginal.

Important este că atunci cînd fanii naturalismului american așteaptă o explozie de violență explicită, filmul livrează, economicos și ultra-eficient, în dulcea tradiție a minimalismului horror japonez, o colecție impresionantă de efecte sonore sau vizuale. În acest sens, Wan ne demonstrează că o simplă bătaie din palme se poate dovedi mai terifiantă decît toate capcanele mortale ale lui Jigsaw, iar niște banale flash-uri de blitz pot induce o stare de disconfort mai pronunțată decît orice pictorial de paparazzi cu Cătălin Botezatu. În plus, filmul dă dovadă de un remarcabil bun-simț logic și narativ, iar atunci cînd începi să te întrebi de ce locatarii nu pleacă dracului din casa bîntuită, punînd capăt coșmarului, scenariștii Chad și Carey Hayes ne explică, destul de convingător și coerent, de ce nu o fac. Știu: e de necrezut pentru un horror american contemporan. Dar, iată, sub semnul crucii se mai întîmplă și minuni, nu numai exorcisme. Iar în ciuda tuturor locurilor și fantomelor comune prin care se remarcă, over all, The Conjuring, înclin să închei într-o notă pozitivă: e arșiță mare în cinematografe, iar un horror bine făcut, care seamănă binișor cu altele, e preferabil oricărui aer condiționat din preajma unei comedii romantice originale.

* Trăind printre demoni (SUA, 2013). Regia: James Wan. Cu: Vera Farmiga, Patrick Wilson, Lili Taylor.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Poziții deschise la Construcții Erbașu


Istorii corecte politic
Carne de pui La Provincia
Big Fish
Editoriale
  • Iartă-mă, Doamne, că m-am născut în România!

    3 decembrie 2024

    Țara noastră a devenit scena unde se joacă o farsă de zile mari, cu actori care nu-și cunosc rolurile și bat cîmpii cu grație în aplauzele a douăzeci de milioane […]

  • You motherfuckers!

    2 decembrie 2024

    Telefonul trebuie să fi venit luni, 25 noiembrie, dimineața, cînd numărătoarea îl proiectase pe Călin Georgescu, iremediabil, în vîrful clasamentului. Peste ocean era miezul nopții, vocea era furioasă. Dincoace, la […]

  • Crăciun

    26 noiembrie 2024

    În spatele templului e-un coteț de găini, cîțiva saci cu mălai, marmura pentru zeii de-ocazie, o tigaie încinsă, vestalele sporovăiesc în pauză ca dizeozele, fac gargară cu ceai, temătoare de […]

  • TikTok-ul lui Dumnezeu

    26 noiembrie 2024

    Călin Georgescu s-a infiltrat în buletinele de vot la fel de brusc și neobservat ca omuleții verzi ai lui Putin în Crimeea. A pășit pe un covor social țesut din […]

  • La vie en rose

    19 noiembrie 2024

    De m-ar trimite maica-n vecini să cumpăr borș, desculț, prin praful lumii, în veacul catastrofic, m-aș costuma-n cămașa țăranului din Gorj ce s-a desprins cîinește-n Paris din lanțul trofic. Sfidînd […]

Iubitori de arta