Mocneşte în sufletele multora dintre cei peste 3.000 de primari ai României o maximă frustrare legată de lipsa de culturalizare a compatrioţilor noştri. Aciuaţi pe lângă vreo sobă de teracotă, în vreo primărie proaspăt construită ce se iţeşte dintre cocioabe de chirpici pe jumătate dărâmate, aleşii locali se gândesc la nedreptatea strigătoare la cer care face ca românii să cunoască mai bine străzile din primul ring al Vienei decât uliţele din Afumaţi sau Miroslava, de exemplu.
Căci, trebuie să recunoaştem, este o mare nedreptate. Viena? Ce oferă ea oare românilor, de-i atrage precum pe muşte? Un oraş vechi, amărât, aflat la mare distanţă de mănăstirile din Moldova şi Bucovina. O aşezare cu nişte case construite atât de demult, încât termopanele erau aduse la şantier cu sănii, pentru că nu se inventase roata. O înjghebare urbană care se mândreşte cu o sală în care guiţă nişte graşi, lăudându-se că fac „artă“, „operă“. Brrr. Dacă n-ar fi reducerile nesimţite la ţoale, nici n-ai avea ce căuta la Viena, credeţi-mă. Ce să vezi? Ce să faci? Cu ce să-ţi umpli timpul? Tablouri ca-n muzeele lor găseşte şi un preşcolar pe Internet, statui mişto face şi Ghilduş şi le amplasează în Piaţa Palatului etc., etc.
Pe când la Miroslava, judeţul Iaşi… Păi, la Miroslava ai atâtea de văzut şi de făcut, încât Primăria comunei de 9.234 de locuitori s-a gândit că a venit, în sfârşit, momentul să promoveze „produsele turistice naturale şi antropice din comună“. În acest scop, firma SC Laser Co SRL din Iaşi va realiza „fluturaşi/flyere A5, afişe A3, invitaţii A4, broşuri de prezentare, mape de prezentare, plicuri format A6, foi volante cu antet, CD-uri, inserţii publicitare, roll-up, banere, mesh-uri, pliante, album de prezentare, cataloage turistice, DVD-uri, realizare clipuri şi spoturi audio şi video“. Totul, pentru modica sumă de aproximativ 100.000 de euro (adică 448.420 de lei). Produse turistice naturale ar fi suficiente, în comună existând mai multe bălţi unde se poate bracona peşte. Produse turistice antropice există, de asemeni, ele numindu-se în limbaj popular nunţi, botezuri, înmormântări şi tradiţionalele bătăi şi înjunghieri iscate de către tradiţionalii beţivani ai satului. Păi, cum să nu dai 100.000 de euro ca să promovezi aşa ceva?
Publicat în Cațavencii, nr. 49, 12-18 decembrie 2012