Rețeta clasică îi aparține marelui designer de chiloți și perdele de corp Cătălin Botezatu: se închiriază un hol de hotel mai spălat în timpul unui important eveniment de fashion dintr-o capitală europeană, apoi se organizează un fel de fîțîială pe podium. Evenimentul este apoi livrat presei românești sub formă de mare șmecherie, care trebuie să conțină niște sintagme-cheie gen “Săptămîna Modei de la Paris”, „prezentare românească spectaculoasă”, “au participat importanți jurnaliști de fashion” etc.
De data asta, surpriză, nu este vorba de celebrul prezentator de emisiuni cu manechine grase, ci de Florin Dobre, un fost profesor de sport din Constanța, cunoscut în cercurile mondene din București sub porecla de Men in Red. Ce se-ntîmplă? Dom’ profesor a visat, încă din ziua în care a devenit croitor, să aibă și el o prezentare în cadrul Săptămînii Modei de la Paris. A reușit anul acesta, pe 18 ianuarie, în aceeași zi în care Givenchy, John Galliano sau Maison Martin Margiela își prezentau colecțiile de toamnă/iarnă 2013. Cu singura mențiune că, totuși, prezentarea lui Florin Dobre, intitulată “Panta Rhei”, n-a avut absolut nici o legătură cu Paris Fashion Week, ci doar, cel mult, cu Ambasada României în Franța, care i-a pus la dispoziție superbul Palat Béhague din Paris (proprietate a statului român din 1939). Și n-a avut întrucît participarea la Paris Fashion Week presupune, pe lîngă o taxă de înscriere foarte mare, să fii, totuși, un designer consacrat, cu cel puțin trei defilări pe podiumurile din Paris, să ai un fashion boutique în capitala modei și să lucrezi cu o agenție de PR locală, agreată de organizatori. Ceea ce, este foarte clar, Florin Dobre nu are.
Dar, ca orice român descurcăreț, domnul Dobre și-a mobilizat prietenii și a reușit să încropească o prezentare cu 40 de voluntari, aduși la Paris în ultimul moment, cînd un sponsor generos i-a dat niște bani pentru transport. Ca să vă faceți o idee despre ce înseamnă un eveniment de modă cît de cît serios, vă spunem doar atît: aproximativ 100.000 de euro l-a costat pe Stephan Pelger o prezentare în cadrul Săptămînii Modei de la Berlin, într-una din dățile în care designerul n-a beneficiat de ajutorul financiar al statului.
Cert e că povestea prezentării lui Florin Dobre a făcut turul presei internaționale în urmă cu trei săptămîni, pentru că publicația franceză Le Monde a desemnat un jurnalist care s-a ținut de fundul românilor vreo săptămînă. A rezultat un reportaj cu titlul “Florin Dobre, designerul român care a vrut să se strecoare la Săptămîna Modei”, în care francezii șterg pe jos cu dom’ profesor și strategia lui de PR și marketing, amintind finuț că acesta este singurul designer care a ajuns la Paris cu low-cost-ul. E drept, dacă nu cunoști finețurile limbii franceze – iar în presa românească se pare că nu mai există nici un traducător priceput –, ajungi să crezi că Florin Dobre a făcut din rahat bici. “Sîntem doar niște debutanți, iar aici lumea a văzut cam tot, dar ce vrem să demonstrăm este faptul că avem potențial”, se scuză, penibil și nonșalant, marele designer care a absolvit Facultatea de Educație Fizică și Sport.
Adevărul este, totuși, altul: Lucian Broscățean, Irina Schrotter sau Stephan Pelger au reușit cu succes să își prezinte colecțiile în cadrul Săptămînii Modei, e drept, de la Berlin. Pe ușa din față, așa cum fac designerii serioși, nu ăia care au chef de-o “vrăjeală d-aia maximă”, cum îi place domnului Florin Dobre să se exprime. Ba chiar și Ingrid Vlasov a reușit să prezinte o colecție în cadrul Paris Fashion Week, chiar dacă asta l-a costat pe tac-su o căciulă de bani. Nu chiar 100.000 de euro, dar, oricum, ceva care depășește cu mult potențialul unui designer român de mare succes în presa românească, dar de care face mișto tocmai aia de la Paris.
Publicat în Cațavencii, nr. 5(83), 2013