Italia, cel de-al doilea război mondial, primăvara. Yossarian, ochitorul bombardierului american care atacă pe zi pozițiile germane din Cizmă, abia așteaptă să-și termine numărul minim de zboruri și să se întoarcă acasă. Numai că, spre disperarea lui, rația de misiuni crește, la simplul ordin al maniacului comandant de escadron, în timp ce camarazii îi mor unul cîte unul și inamicul pare hotărît să-l nimerească în curînd și pe el, doar norocul salvîndu-l miraculos de fiecare dată. Nici o stratagemă de liberare pe care o încearcă, de la internarea în infirmerie la episoadele în care face pe nebunul, nu-i reușește. Și asta din cauza Catch-22, o regulă militară birocratică cretină care stipulează că nu te poți declara nebun ca să scapi de zborurile cu bombardierul, pentru că numai un nebun ar accepta astfel de misiuni sinucigașe, deci, din moment ce-ai participat deja la ele, ești perfect sănătos – o situație imposibilă, din care nu există ieșire, un fel de Lege a lui Murphy cazonă.
Singurul coleg al lui Yossarian care nu numai că are șanse să supraviețuiască războiului, dar o va face din poziția de afacerist prosper, e Milo, soldatul ajuns șeful popotei, un băiat bun de gură cu spirit de întreprinzător abil, care, de la micul trafic cu cotlete de miel aduse tocmai din Scoția, ajunge să conducă un sindicat al contrabandei în care, în schimbul facilitării diverselor operațiuni comerciale profitabile, toți ofițerii superiori interesați au partea lor. Culmea ridicolului e că această cooperativă paralelă ajunge să dețină foste avioane militare revopsite cu brand-ul M&M și să facă tranzacții globale în care sînt implicate toate părțile – practic, să devină o multinațională de mare succes care, pe lîngă aliați, îi are asociați chiar și pe nemți.
Cu un umor negru spre gri à la Frații Coen, uneori subtil, alteori de-a dreptul sec, Catch-22 livrează cam același mesaj despre absurditatea războiului ca și M.A.S.H., condimentîndu-l cu caricaturile unor comandanți incompetenți. Deși e un alt fel de Klinger care vrea să scape cît mai repede de front, frustratul Yossarian pare a fi singurul individ normal al poveștii, avînd reacțiile firești ale oricăruia dintre noi. Sigur că nu e un erou, sigur că-i e frică să moară doar pentru că un colonel idiot, care-l urmărește prin radio de la sol, își dorește încă o medalie. Maurul nu vrea decît să-și facă datoria și să plece, dar sistemul îl fute – well, cum altfel? – sistematic din toate pozițiile, de fiecare dată. Cine a făcut armata o să înțeleagă cel mai bine situația.
Catch-22, 2019-, dramă satirică de război, adaptat pentru TV de Luke Davies și David Michôd după romanul omonim al lui Joseph Heller, difuzat original de Hulu, disponibil pe HBO Go.