Liceele bune, atîtea cîte au mai rămas, sînt distruse sistematic prin falsificarea examenului de capacitate. Faptele se petrec în gimnaziu, prin complicitatea părinți-copii-profesori și prin dezastruoasa formulă a examenului unic național.
Arhivele Ministerului Educației păstrează evidența acestui furt intelectual săvîrșit de grupuri organizate, dar nici unul dintre monumentalii miniștri care au păstorit Învățămîntul nu s-a deranjat să o consulte. În ultimii ani, pe măsură ce testele Pisa au confirmat prăbușirea inteligenței școlare medii, ponderea notelor maxime la capacitate a crescut. Școli modeste, mai ales din București, au ajuns să bată la limba română și matematică școli unde elevii învață pe bune. Adică loaze care au ars gazul în gimnaziu ajung, prin sistemul de repartiție națională, să ia locul unor elevi de travaliu, în liceele de prestigiu. Dar mami a dat un parfum, tati a rezolvat ceva pentru doamna directoare, iar puiul a primit asistență la subiecte, dacă nu chiar subiectele gata rezolvate.
Elevii buni, care greșesc o zecimală sau o conjugare după patru ani de muncă, se văd dați la o parte de Goe care fumează dintr-a doua și o arde pe TikTok. Goe rînjește sigur pe el, cu bereta de mariner pusă șic, pe-o ureche: are 9,98 la capacitate fiindcă mam’are, mamițica și Tanti Mița au făcut pe dracu-n patru să intre băiatul la „Vianu“. Apoi, o poză, un party, un filmuleț pe Instagram și gata. Goe rămîne Goe, iar liceul de prestigiu își îngroașă colecția de corigenți.
Așa cum arată lucrurile în ultimii cinci ani și așa cum arată nivelul de pregătire din școlile cu părinți bogați, toate lucrările notate cu 10 la limba română trebuie anchetate criminalistic.
Dar iată că cineva se îngrijorează. Ministrul Cîmpeanu zice că doar 66% din elevii de liceu s-au înscris anul ăsta la bacalaureat. E, cum ar veni, el însuși indignat, și ne prezintă prăbușirea de la bacalaureat ca pe un dezastru cu originea pierdută în trecut, care, chipurile, nu-l privește pe el. Numai că ministrul Cîmpeanu face parte din dezastru, e una din cauzele lui.
Din 2014, cînd Cîmpeanu a fost pentru prima dată instalat ministru, și pînă astăzi, Educația a stat sub influența unei triade agrare: Sorin Cîmpeanu, Gigel Paraschiv și Daniela Burghilă. Cîmpeanu a fost de două ori ministru, iar în pauza dintre mandate a operat tot pe corpul Educației, ca rector la Agronomie (trei mandate), președinte al Consiliului Național al Rectorilor și președintele Comisiei de învățămînt a Camerei Deputaților. Gigel Paraschiv a fost pus secretar de stat la MEN de Ponta în 2012 și, de aproape un deceniu, cu o întrerupere de doar cîteva luni, ocupă aceeași poziție. Daniela Burghilă a fost adusă în minister de Cîmpeanu în 2015 fără concurs și ocupă pînă azi, fără întrerupere, postul de director general. În ultimii șapte ani, măsurile luate în Educație au exprimat interesele și viziunea acestui grup de oțel, greu de înlăturat. Despre interese sînt multe de spus, nu e aici destul spațiu, dar în legătură cu viziunea, lucrurile sînt clare: ea izvorăște din agricultură.
Cîmpeanu e absolvent de Îmbunătățiri Funciare, Daniela Burghilă la fel, iar Gigel Paraschiv a făcut Mașini Agricole. Educația stă, așadar, în mîinile unor agronomi-birocrați de carieră, fapt care explică arătura grosolană a programei școlare, erbicidarea cadrelor didactice și seceratul valorilor imediat ce scot capul. Îngrășămintele au fost păstrate, se înțelege, în triadă.
Dacă 33% din liceeni refuză bacalaureatul, România se expune unui impact economic, cultural și moral cu asteroidul subdezvoltării. Acesta e rezultatul, între altele, al contraselecției de la capacitate. Elevii abandonează un sistem de educație demotivant, necompetitiv, care duce spre nicăieri.
De la an la an, fotografia României educate arată tot mai rău. Peste 40% din elevii de gimnaziu nu înțeleg un text scris. Peste jumătate din copiii care susțin examen de capacitate și bacalaureat fac meditații în afara școlii. Practic, școala nu mai e un instrument de evoluție. Abandonul școlar a ajuns la 20%. Aproape toți copiii care obțin în liceu medalii la olimpiadele naționale și internaționale părăsesc România. Educația publică se scufundă ca un pachebot mîncat de rugină, iar pe puntea ei cîntă, fără încetare, orchestra incompetenților din conducere.
Brrrr….
40% ? Da’ ce ne facem cu scolile care s-au dat ,,lovite” si n-au participat la populara testare tocmai pentru a nu strica si mai tare rezultatul la nivel national? (c-a fost optionala treaba, doar se stie). ,,Cu alte cuvinte” tre’ cercetat daca n-o fi avand vreo relevanta faptul ca o gramada (din ce in ce mai mare) ,,dintre noi” au scapat si i-a durut in cot de etichetele de ,,analfabeti functional” atata timp cat si-au rezolvat in functie de posibilitati cateva diplome cu ajutorul carora si-au ,,securizat” viitorul. Sa ne intelegem. Analfabetul functional râde de după mască c-a putut ,,fenta sistemul” pricopsindu-se din bani publici. N-are nevoie sa priceapa lucruri ca doar e in capitalism si ,,banii vorbeste”. Da-i mai complicata treaba si tre’ asteptat sa treaca si anul asta pentru concluzii. ,,ma-vaccinez-deci-gandesc-gandesc-deci-exist’’.
Pai, si nu e bine? Nu se bate nimeni pe locuri la ,,universitati”. Daca s-ar intra cu examen ar ramane neocupate iar in max. 5 ani ar disparea mai mult de jumatate dintre ele. Nu-i mai ,,profitabil” sa fie ,,fabrici de diplome”? Faci un ,,sondaj” printre vanzatoarele din mall-urile patriei si ai aflat ca majoritatea au ,,licenta” rezolvata. Ca sa nu mai vorbim de cele peste 300.000 de videochat-iste (operatoare pc sub acoperire) care-si completeaza ,,studiile” cu ravnita diploma de ,,absovent la drept”.
Pe vremea când eram student la CFDPG, Construcții ( căi ferate, drumuri și podețe plus geodezie, ultimul fiind confundat adeseori cu specialitatea domnului Emil Constantinescu) onorabilei facultăți Mașini Agricole i se spunea stomatologie agrară pentru că scotea specialiști în pus dinții la greblă.
Pe vremea cand am fost student la IANB, Mecanica agricola se numea Mecanica Secreta.