Fără să fie vreo tentativă genială sau vreun Luceafăr al televiziunii, Leverage era simpatic. Proaspăt. Nițeluș obraznic. O trupă de experți în ticăloșii și drăcovenii, de la hacking la hoție acrobatică și escrocherie inteligentă, plus puțină bătaie, face pe Robin Hood, îndreaptă răul, ajută să triumfe binele, introduce dansurile populare și lista poate continuă. Escapism din ăla bun, care dă dependență. Sau a dat, între 2008 și 2012.
În 2021, conceptul a fost readus la viață. Minune! Nu, nu minune. Știință. Știința lui Frankenstein. De la început, e cam nasol să constați că unul dintre protagoniști a fost ucis în serial pentru că actorul era nițel acuzat de viol. Viol din ’83. Reclamat în 2019. Exact. Nu vă mai spun că ancheta a decis NUP din lipsă clară de dovezi, pentru că ați trage concluzia greșită. Important e că unul dintre cele mai mișto personaje lipsește. Și a fost înlocuit cu un avocat care vrea să-și mîntuie sufletul de păcatele corporatiste ale trecutului.
Din fericire, nu e singurul personaj original care lipsește. Interpretul hacker-ului, prins cu alte obligații contractuale, este înlocuit după două episoade de – și vă rog să nu rîdeți – femeia puternică, diversă și, mai ales, independentă de orice formă de haz, simpatie sau șarm. Și da, ea îi explică unui cetățean alb că 1) el e privilegiat și 2) naziștii au ajuns la putere în America.
Poate e doar o diversiune menită să ascundă faptul că scenariile sînt mult sub nivelul seriei originale. Și e nevoie de asemenea diversiuni. Și cînd dialogul, în loc să fie rapid și inteligent, e tărăgănat și stupid. Și cînd ritmul, pe vremuri vioi, se tăvălește prin nămolul umpluturii. Și, mai ales, cînd povestea, escrocheria în sine, e jignitor de idioată. Un singur exemplu: avem un plan extrem de complicat pentru a pătrunde în seiful unui vapor-cazinou. Seif din care se iese tăind podeaua de lemn și sărind în apă. Nu, nu glumesc. Sînt atît de proști.
Singurul lucru care l-ar izbăvi pe Redemption de păcatul porcăriei e faptul că reamintește de existența lui Leverage ăla bun. Sau – dar asta e greu de crezut – o echipă creativă și nu o șleahtă de Gollumi care produc idei pîn’ la genunchiul hobbit-ului.
Leverage: Redemption, tristețe cu pretenții de thriller și comedie, creată de Chris Downey și John Rogers.