În caz că nu știați, încă de anul trecut există o Autoritate pentru Reformă Feroviară, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor. Și ce face instituția asta? – o să ne întrebați. Păi, ca orice instituție publică, ea oferă un loc de muncă unor șefuleți aleși pe sprînceană. Și toacă bani. Mă rog, se ocupă de reformă, cum s-ar zice. Adică plătește diverse servicii de consultanță. Că, deh, de ce întîrzie trenurile? De ce se dilată șinele vara și se contractă iarna? De ce e apa udă?
În urmă cu cîteva săptămîni, Autoritatea asta a decis să contracteze un „Studiu de Sustenabilitate și Eficientizare a Rețelei Feroviare din România”, chestie pentru care au plătit 4.399.800 de lei plus TVA. Sigur, ar fi putut să plătească mai mult, adică 4.400.000 de lei, însă, în urma licitației cu un singur participant, prețul final a fost scăzut cu 200 de lei. Banii ăștia urmează să fie încasați de SC Synergetics Corporation SRL din București, o ditamai corporația care anul trecut nici măcar nu a avut vreun angajat. Bașca a mai și înregistrat pierderi de 600.000 de lei, la o cifră de afaceri de 780.000 de lei. Dar nu-i nimic, că în anii precedenți a avut trei angajați, ba chiar și cinci angajați în 2016. Desigur, firma nu e la prima aventură în lumea banului public. Nu mai departe de luna iulie, firmulița asta – deh, corporeișăn – încasa, tot de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară, împreună cu alte cîteva firme aproape un milion de lei pentru niște consultanță în cadrul proiectului „Mecanismul de calcul, evidențiere și acordare de la bugetul de stat a compensației de serviciu public în transportul feroviar public de călători”. Le fuge ăstora mintea mai rapid ca personalul de Chișcani.