Poate că nu știați sau poate că sînteți dintre cei cîțiva ultimi mohicani cu telefon fix, cu disc, însă încă mai există Mersul trenurilor. Și nu, nu ne referim la varianta online, unde poți afla rutele și, cu o oarecare aproximație, chiar și orele la care fiecare tren ajunge sau pleacă din gară, ci vorbim despre acel Mers al trenurilor în format tipărit, care nici în vremea telefonului fix nu avea cine știe ce utilitate, că era mai simplu să suni la Informații CFR. Ei bine, acest Mers al trenurilor există pentru că o companie a CFR trebuie să existe și ea. Este vorba despre Tipografia Filaret SA, companie deținută de CFR, firma de stat și produs pierderi la buget care-i este și cam singurul client. Spre exemplu, pe 13 octombrie au primit, prin atribuire directă, normal, un contract de 850.000 de lei plus TVA, pentru tipărirea acestui Mers al trenurilor. Vă dați seama, cîteva zeci de mii, dacă nu chiar sute de mii de exemplare care vor fi la fel de utile precum frecția cu uleiuri esențiale la piciorul de lemn. Desigur, există și o explicație pentru achiziția asta, mai exact pentru faptul că ea a fost una directă, și anume că ar fi vorba de protecția unor drepturi exclusive, drepturi de proprietate intelectuală, chestie care e absolut ridicolă pentru niște servicii de tipărituri, că nu-i ca și cînd Tipografia Filaret SA ar deține rețeta mersului trenurilor, iar dacă nu tipăresc ei cartea aia ar merge trenurile anapoda, fără vreo direcție. Pe de altă parte, mai e și explicația că firma deținută de CFR a fost în insolvență acum niște ani și că, de fapt, toate aceste tipărituri se fac doar așa, pentru a păstra firma și locul de muncă al angajaților. Mai ales că, la câte ’jde milioane de euro pierde CFR anual, încă vreo cîteva milioane nu schimbă prea mult situația.
Mersul trenurilor și al contractelor in house
Zoom Mersul trenurilor și al contractelor in house