E uimitor cum poziționările legate de taximetrie vs. Uber, TaxiFy și ce-o să mai urmeze se duc în zona personală, în aria taximetriștilor și-a uberiștilor. Și se pune exact raportul pe care îl vedem între lucrători la stat și lucrătorii din privat. Taximetriștii sunt ”bugetarii” care se mai descurcă și ei, mai fac un preț, mai râgâie la volan, își mai pun manele la birou. Uberiștii sunt tinerii întreprinzători, sunt IT-iștii inventivi, sunt spiritele libere.
Nimic mai stupid, nimic mai irelevant pentru rădăcina răului.
Foarte mulți din cei care lucrează la Uber lucrează și la TaxiFy, și la fel de mulți au făcut înainte de asta taximetrie. Au plecat din taximetrie pentru că era ”planul” mare. Au plecat din taximetrie pentru că în taximetrie trebuie să stai 12 ore pe stradă ca să dai și ”planul”, și ca să rămâi și tu cu ceva. Ce înseamnă ”planul”? Simplu: planul a apărut în momentul în care Primăria Capitalei a dat mai mult de jumătate dintre licențe la firme. Așa s-a întâmplat că există firme cu sute de licențe și sute de firme cu zeci de licențe. Așadar avem licențe nu cu șofer, ci cu patron. Iar patronul a zeci sau sute de licențe le dă ”la plan”. Acești patroni de licențe nu vor cere niciodată mărirea tarifului atâta timp cât lor le vine ”planul” pe zi. Acești patroni nu vor face niciodată controale să vadă cât muncesc angajații. Acești patroni nu se interesează cu nimic de cărțile de muncă ale șoferilor: șoferii își plătesc contribuțiile.
Aici, în acest punct, s-a născut nedreptatea care mai târziu a condus, din rău în mai rău, spre o piață a taximetriei din ce în ce mai împuțită. Iar pentru a face bani în continuare din firme și din licențe, s-a deschis piața de licențe din Ilfov.
Aceasta e povestea pe care mai apoi, an de an, s-a depus murdăria din mașini, neamurile proaste și, fără discuție, multe accidente. Dar, na, așa e când muncești zi de zi câte 12 ore sau mai mult.
Ei bine, într-o mizerie ca aceasta, Uber pare o lumină. Și așa e, însă doar atâta timp cât se ocolesc multe reglementări și multe taxe.
Povestea nu se termină aici. Cei care au licențe au intrat foarte ușor acum pe piața Uber. Zeci de ”băieți” din taximetrie au băgat mașini la Uber. La Uber nu au nevoie de licență, au nevoie doar de niște mașini.