Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Zboară, Bolojanule, zboară

Zoom Zboară, Bolojanule, zboară

Ilie Bolojan este eterna speranță a peneliștilor români. Cum au o pană de idei, cum le lipsește un candidat pentru președinție sau pentru funcția de prim-ministru, toate gândurile se îndreaptă spre Bolojan, iar țara răsuflă ușurată. Atât de bine și-au făcut treaba banii băgați de APTOR mai degrabă în promovarea lui Bolojan decât a Oradei sau a Bihorului, încât Bolojan e ca noradrenalina: bun la orice, soluția salvatoare, miracolul.

E drept, omul a și făcut, iar Oradea și județul Bihor sunt superbe în imaginile de promovare. Mai greu e să și trăiești acolo, pentru că, urmând ideile de dezvoltare liberale ale lui Ilie Bolojan, județul Bihor și chiar Oradea sunt pe ultimele locuri din țară în ceea ce privește veniturile oamenilor, defilând cu unul dintre cele mai mici salarii medii. Atât de mult prosperă orașul, încât o bună parte dintre magazinele din zona centrală sunt goale. Renovate cu multe-multe milioane, respectivele spații comerciale zac nefolosite pentru că micii investitori orădeni sunt de părere că ar avea de achitat chirii prea mari, chirii care, coroborate cu puterea de cumpărare scăzută a locuitorilor Oradei, le-ar transforma afacerile în unele nerentabile. Dar măcar e frumos.

Pe lângă construirea de drumuri pentru trafic greu fix printre casele oamenilor, Ilie Bolojan mai are o pasiune: zborul. Este atât de obsedat, atât de pasionat de zbor, încât pe vremea în care era doar primar al municipiului reședință de județ nu lăsa prea multă vreme să treacă fără să-i atace pe șefii județului pe tema aeroportului. Când a ajuns el însuși șef la județ, și-a dat seama că asta cu aeroportul nu e o chestie atât de simplă. S-a apucat să-l renoveze și a și reușit, făcând din aeroportul din Oradea unul cât de cât modern. Care, însă, se lovește de aceeași problemă ca multe alte aeroporturi din țară: chiar și modernizat, aeroportul din Oradea nu vede prea multe avioane aterizând și decolând de pe el. Pentru că, dincolo de oamenii de afaceri și angajații statului care zboară cu oareșce regularitate spre și dinspre București, oamenii din Oradea nu sunt neapărat printre cei care-și permit să călătorească des și, mai ales, nu cu avionul. Știți, problema aia cu salariile mici despre care vorbeam mai la început.

În fine, pentru că nu mai putea, legal, să subvenționeze zborurile goale ale Ryanair, pentru că TAROM-ul îl nemulțumește, Bolojan s-a gândit, la un moment dat, să-și facă propria companie aeriană, o societate mixtă a Primăriei Oradea și a CJ Bihor. A anunțat-o, a înființat-o, a finanțat-o, dar în trei ani nici măcar un avion nu a zburat sub indicativul Air Bolojan. Nici sub vreun alt indicativ care să aibă legătură cu Oradea.

Nervos, Bolojan a contractat niște racheți din Republica Moldova (ăia care au lăsat echipa națională de fotbal la sol, în Germania, că li s-a stricat avionul), cărora le subvenționează locurile goale din avioane. Și, pe lângă ăștia, a mai făcut un contract și cu LOT, liniile aeriene poloneze, care să transporte, din când în când, pasageri orădeni la Varșovia. Care e ditamai hub-ul aviatic, de acolo orădenii putând pleca în orice direcție doresc. Aproape ca și de la București, de altfel.

Totul bun și frumos, acum existând și aeroport modern, și curse fanteziste prin străinătățuri, doar că a apărut o altă problemă: aeroportul din Oradea nu are suficienți angajați pentru activitatea pe care o desfășoară.

La indicația lui Bolojan, un cunoscut tăietor de costuri, pompierii Aeroportului Oradea se ocupă și de handling. Adică, pe românește spus, cară bagajele la și de la aeronave. Lucru pe care-l făcea și directorul adjunct al aeroportului, proaspăt demisionat. Între timp, șeful serviciului de handling desfundă toaletele, căci cele doar două femei de serviciu angajate ale aeroportului nu pot face față curățeniei din întregul terminal și celei din aeronave. Angajații aeroportului au ajuns la câte 50-80 de ore suplimentare lunar, adică ajung să lucreze și câte zece zile în plus în fiecare lună.

Este un model de eficiență, de ce să n-o recunoaștem? Așa ar trebui să fie și țara, condusă de Ciucă-președinte și Bolojan-premier. Cu o condiție: președintele să care bagaje, iar premierul să desfunde toaletele. Și când nu mai pot, să facă schimb între ei.

Citeşte mai multe despre:

7 comentarii

  1. #1

    Spatiile comerciale centrale sunt goale si datorita politicilor gresite, iar solutiile propuse nu vor face decat sa agraveze problema (prelungirea orarului teraselor). Palatul Vulturul Negru, etalonul arhitectural al orasului de parca nu ar fi altul in lume pe stilul trambitat, e terenul de joaca al unor crasme cu legatura directa in primarie/ directia patrimoniu, ce depasesc cu mult orarul de liniste, limita de suportabilitate. Asta a dus la depopularea cladirii, cladire ce acum o generatie (circa 20 de ani), fremata de viata. Situatia e raspandita in tot centrul, ceea ce nu a reusit reabilitarea fortata a cladirilor pe baza de supraimpozitare si ulterior poprire (fatada e instagramabila dar ploua in casa scarii), incheie setea de imagine, interesele celor putini dar infipti, in detrimentul celor multi. Nu mai vorbesc de directia trasata in mobilitate urbana, totul pentru automobil, transport in comun deficitar, piste de biciclete cvasi inexistente, toate astea pentru a multumi electoratul mediocru ce nu face doi pasi fara masina. Sa iei Oradea ca model de dezvoltare modern, european, ancorat in viitor, e o gluma buna. Si da, aeroportul e ambitia intaiului carmaci, se rastoarna gardul la un vant puternic, dar ce conteaza, pojghita sa fie, nu esenta. Iar la Bucuresti nu merge din alte motive, cunoscute, neavand dovezi ma abtin, dar e o vorba valabila: nu iese fum fara foc. Da, lunganul e la al doilea mandat, dar nici o schimbare de substanta, se vede al cui elev este. Sa inchei, e ironic cum s-a gasit bani si timp pentru orice (pasaje la fiecare intersectie care muta problemele altundeva), dar pentru parcuri, esentiale in clima actuala, s-au gasit abia in al doispelea ceas, iar reabilitarea lor treneaza nefiind o prioritate. Imagine sa fie!

  2. #2

    E drept, a și făcut. Așa ați scris, fiți de hindel!

  3. #3

    Si Vanghelie a vopsit cladirile, si ?
    In Oradea, toate colorate si frumoase doar in centru.In cetate o.mizerie.
    Nu ai unde sa iti faci cumparaturi.Sa iti cumperi o apa.
    O Plaza mizera, cu raioane goale.
    In afara de terasele din centru, pe traseele spre pariferie, nu au spatii comerciale.Doar coafor, ascutit foarfece, salon de masaj, anticariat…Pustiu…Toata lumea circula cu autoturismul.Pe jos, indiferent de ora, foarte putina lume.
    Dat, pana si ghizii locali vorbesc de Bolojan ca de sfinti.Ca primarul nu face nimic, doar Bolojan, ca e mana lui dreapta.Acu…eu ma intreb, daca s-au incurcat cumva atributiile si mai ales fondurile publice…

    • #4

      N-a vopsit nimic, proprietarii au facut-o, fortati de supraimpozitare si ulterior goniti de poprire daca i-a creditat primaria. Interventii de fatada si acoperis, nicidecum de structura, instalatii sanitare sau electrice, nerespectand nici un concept de restaurare desi vorbim de cladiri istorice, devize umflate la cererea repetata a constructorilor pe lucrari incomplete. Astfel s-a ajuns la paradoxul unei fatade „instagramabile” si a unei case a scarii in care ploua. Cele mai bune lucrari s-au efectuat unde proprietarii s-au organizat de la sine, mai rar, si s-au implicat direct fara ajutorul primariei. Chiar si acolo in nesimtirea crasa, primaria a taraganat plata devizelor pe locuintele detinute, firmele adresandu-se in instanta impotriva asociatiei de proprietari/locatari. Asta e povestea reabilitarii cladirilor isorice, plina de sicope dar transformata in virtute. Nu mai vorbim de depopularea centrului, vorbesc de rezidenti permanenti, un dezastru dat si de masurile eronate ale administratiei, evenimente ce depasesc cu mult orarul legal, crasme ce bubuie pana in zori. Asta e orasul masinilor, asta e marele administrator, fara nici o perspectiva de viitor, doar masuri obsolete, constrangeri si ”eficientizare”.

  4. #5

    „Bolojan e ca noradrenalina: bun la orice, soluția salvatoare, miracolul.” Da, da’ doar „Bolojan la maxim”. Ca. altfel. „tomnai” aflaram ca e letal(a).

  5. #6

    De acord 100%. Totuși e și Oradea în frunte la ceva: costul gigacaloriei, taxele locale și ritmul defrișărilor. Conduce și la m3 beton per capita. Credit goes to Ilie, Birta fiind considerat (pe bună dreptate) singura soluție legală prin care infatigabilul sa exercite atât conducerea județului, cât și pe cea a reședinței sale.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Istorii corecte politic
Carne de pui La Provincia
Big Fish
Editoriale
  • Apelul de seară

    10 septembrie 2024

    Bucătăriile se văd din cer mai bine decît oamenii de seamă, prinzi îngeru-n gamela ta cu zeamă, nedetectat de radarul de fier, întîi precum o pată de untură, apoi întregul […]

  • Paradisul dronelor

    9 septembrie 2024

    Turismul nostru prinde aripi. Ne vizitează tot mai multe drone. În week-end a venit un grup din Rusia și a petrecut de minune în Delta Dunării. După cum informează MApN, […]

  • Balada triștilor băcani

    3 septembrie 2024

    Printre dugheni, pe strada Zece mese, acum o sută şi ceva de ani, a fost zărit, cu orbitoare fese, îngerul trist al triştilor băcani. Era un semn al crizei monetare, […]

  • Coridorul Ciucă

    2 septembrie 2024

    E un proiect de infrastructură politică menit să unească două zone defavorizate ale României: PNL și Palatul Cotroceni. Nu s-a făcut licitație, a fost încredințare directă. Se zice că Iohannis […]

  • Galben impostor

    1 septembrie 2024

    Nimic nu pare mai ridicol, în ultima perioadă, decât marota dreptei unite, pe care fel și fel de trompete o flutură în public, provocându-și erecții și visând umed la fotoliul […]

Iubitori de arta