O gravidă în opt luni din orășelul Modesto, California dispare de-acasă în Ajunul Crăciunului 2002. În dimineața aceea, Laci Peterson, o doamnă foarte atrăgătoare de 27 de ani, își plimba cîinele în parcul de lîngă locuință, în timp ce Scott, soțul ei, era plecat la pescuit. Cel puțin asta declară Poliției domnul Peterson, al cărui comportament ciudat îi intrigă din start pe anchetatori, transformîndu-l în primul suspect: bărbatul e calm, chiar nonșalant, aparent nederanjat de absența partenerei de viață și a copilului lor încă nenăscut, reacțiile sale fiind cele ale unui om neafectat de situație. Bănuielile polițiștilor devin certitudine cînd, o săptămînă mai tîrziu, o tînără dintr-un oraș vecin îi sună și le spune că, de vreo lună și ceva, are o relație cu Scott, care i-a zis că soția sa a murit.
Femeie frumoasă, însărcinată, dispărută de Crăciun – presa preia rapid subiectul și îl senzaționalizează, pentru un public avid, foarte interesat să afle ce s-a întîmplat cu ea. Un public care, de obicei, are memoria scurtă, dar care își menține interesul pentru caz și rating-urile și tirajele explodează, patru luni mai tîrziu, cînd cadavrele dezmembrate ale lui Laci și fetusului său sînt găsite pe o plajă sălbatică, aruncate de valuri, chiar în zona unde Scott declarase că a fost la pescuit. Și, deși nu există nici o armă a crimei, nu se știe exact cum au murit victimele și unde, iar soțul/tatăl nu poate fi conectat în vreun fel cu moartea lor, Scott Peterson este arestat, apoi judecat, fără martori, fără vreo confesiune, fără dovezi concludente, pe probe circumstanțiale, interpretabile, și condamnat la moarte. Este el însă cu siguranță criminalul?
Cu episoade încheiate exact în fazele cele mai importante ale evoluției evenimentelor, pentru un suspans artificial, American Murder: Laci Peterson studiază cazul de pe poziția procurorului, ascultînd cealaltă parte doar în scurtele interviuri cu rudele lui Scott, sora și cumnata sa. Sentimental, aproape patetic în anumite momente, acest demers pseudojurnalistic, vizibil părtinitor, se bazează în principal pe mărturia in extenso a mamei lui Laci, înduioșătoare pentru orice privitor.
Versiunea apărării, a lui Scott și a familiei sale, se vede în Face to Face with Scott Peterson, un alt documentar dezechilibrat care face un update recent, de anul ăsta, al tentativei de rejudecare a cazului. Piesa de greutate e interviul prin Skype cu condamnatul, care n-a mai fost auzit vorbind de la proces, luat de o jurnalistă de investigație care, încă din 2013, cercetează găurile din ancheta polițiștilor, posibilele piste care-ar fi dovedit nevinovăția inculpatului.
Ar fi naiv să tratăm ca pe o simplă coincidență faptul că două rețele importante de video streaming au lansat, la o diferență de doar șase zile, cîte o miniserie documentară despre acest caz. Ca să-ți faci o părere cît de cît avizată, trebuie să vezi ambele jumătăți de poveste. Dincolo de procedurile legale, acuzatul a fost condamnat înainte de comunicarea verdictului, în presă. Publicul judecă emoțional, nu pe argumente indubitabile, și evenimentele astea tragice au devenit celebre și pentru că protagoniștii sînt doi oameni frumoși, care dau bine pe sticlă și în poze. Dacă arătau mai puțin bine și trăiau într-un cartier de săraci, era o altă tragedie între multe altele care nu ajung niciodată în media. Televiziunile de scandal și tabloidele americane au cîștigat acum douăzeci de ani din spectacolul speculațiilor și fumigenelor mediatice, pînă cînd povestea s-a răcit. Acum e timpul reîncălzirii ei, ca să cîștige din audiența globală și Netflix sau Peacock.