Mica încăierare publică pe casele de marcat automate, introduse de retailer-ul Auchan în magazinele sale din România, a trecut ca o modă de primăvară. În fond, robotizarea pîndește lumea la tot pasul, ea ne vorbește deja de pe telefoanele companiilor de energie, de comunicații și de livrări la domiciliu, unde ai la dispoziție tot timpul din lume ca să asculți melodii răsuflate și să stai de vorbă cu roboți. Omul dispare încet-încet din dialogul cu corporațiile, iar acest fapt e salutat cu tîmpă veselie de falsul robot Ion, mica escrocherie de PR a ministrului Burduja, dăruită premierului-complice Ciucă.
Să revenim, însă, la Auchan, compania familiei Mulliez, care mai deține, pe lîngă multe altele, și companiile Leroy Merlin și Decathlon, toate prezente în România. Ei bine, Auchan e o rețea care a înflorit în fostele țări socialiste din Europa Centrală și de Est, fostele state sovietice, cum ar fi Ucraina, și în fosta URSS, din care azi au mai rămas Rusia și cîteva dictaturi din Caucaz. Rețeaua occidentală Auchan era în agonie în anii 2000, cînd a apărut oportunitatea piețelor înapoiate, dar flămînde din Est și cînd studiile de piață ale francezilor s-au întîlnit cu oferta imobiliară de nerefuzat a fiilor și nepoților comunismului. Auchan a invadat orașele vechilor state socialiste și a început să umple burțile săracilor din Est cu pesticidele, antibioticele și E-urile pe care piața din Occident nu le mai acceptă de peste treizeci de ani.
La nivel global, Auchan are o cifră de afaceri apropiată de 100 de miliarde de euro, adică mai mult de o treime din PIB-ul României. În România are 33 de hipermarket-uri, 5 supermarket-uri și 57 de magazine de proximitate, cu o cifră de afaceri de 1,4 miliarde de euro. Cea mai mare parte de rețelei s-a clădit pe tranzacția cu magazinele Real și Cora, achiziționate de la răposatul și misteriosul Dan Petrescu, cel prăbușit cu avionul, și despre care SIE va face mărturisiri de paternitate abia peste 30 de ani.
Toate aceste succese financiare, exprimate cel mai des în companii offshore, reprezintă, fără discuție, un argument pentru a lăsa consumatorul român în seama caselor de marcat automate. În schimb, Auchan a arătat o uimitoare grijă pentru consumatorul rus. Căci Auchan e singurul mare retailer occidental care nu s-a retras din Rusia. Nu numai că nu s-a retras, ci a anunțat recent că mai deschide un lanț de magazine în marile orașe, așa încît națiunea care ucide civili în Ucraina să nu simtă că Occidentul a supus-o la sancțiuni. Și asta nu e tot, căci familia Mulliez menține și dezvoltă în Rusia și rețeaua Leroy Merlin (căruia i se zice Leroy Kremlin), și magazinele Decathlon, care fac parte din același grup. „Principala noastră misiune în Rusia este să aprovizionăm populația cu produse de calitate la prețuri accesibile“, zice conducerea Auchan, deși e clar că principala misiune e alta. Auchan aprovizionează, de fapt, propaganda și economia lui Putin și încasează pentru asta bani frumoși, „la prețuri accesibile“.
O fi ăsta un motiv mai bun decît casele de marcat ca Auchan, Leroy Merlin și Decathlon să fie sabotate de cumpărătorul român? Judecînd după mobilizarea de la Raiffeisen și OMV s-ar zice că nu.
Auchansa pentru Putin ar fi trebuit sa fie titlul