Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Avem o lege, cum am încălcat-o

Zoom Avem o lege, cum am încălcat-o

PSD-ul, prin Șerban Nicolae, a venit cu o propunere de modificare a legii care reglementează alegerea președintelui României. Pentru că alegerile prezidențiale au loc anul viitor, modificarea legii nu se poate face cu mai puțin de șase luni înainte de data alegerilor. De aici și faptul că propunerile de modificare au intrat acum în circuitul legislativ, cu un an și jumătate înainte de prezumata dată a prezidențialelor din 2019.

Ce rost are, totuși, această inițiativă legislativă? Greu de spus.

Propunerea lui Șerban Nicolae se ocupă de listele electorale din străinătate, dar nu limitează dreptul la vot al diasporei, ca și până acum oricine putând vota la orice secție de votare dacă nu este în localitatea de reședință (lucru valabil și pentru alegătorii din țară). Se pot organiza secții de votare în străinătate și altundeva decât în ambasade, consulate și ICR-uri, în localități în care sunt înregistrați peste 100 de cetățeni români cu drept de vot, dar numai cu acceptul autorităților locale și fără ca amenajarea acestor secții de votare să fie obligatorie.

Până acum, inițiativei lui Nicolae i se reproșează că urna specială poate fi solicitată și în ziua alegerilor, că se poate face campanie electorală chiar și în ziua alegerilor, că un alegător potențial poate semna pentru sprijinirea candidaturii mai multor candidați și că se poate face campanie electorală în școli.

E adevărat, inițiativa legislativă nu mai limitează campania electorală, prevăzând doar faptul că aceasta începe cu 30 de zile înainte de ziua alegerilor și atât. Poate că e bine ca metoda de a se face campanie electorală și în ziua alegerilor să fie legalizată. Căci campanie electorală se făcea, oricum, pe diverse canale, și după ora la care campania ar fi trebuit să înceteze.

Este, de asemeni, adevărat că Șerban Nicolae propune ca urna specială să poată fi solicitată oricând, chiar și în ziua votului.

La alegerile parlamentare din 2016, cetățenii au putut semna pentru susținerea mai multor partide, nu a unuia singur, iar acest lucru nu a fost o problemă. Dimpotrivă, dacă îi dai unui cetățean posibilitatea de a susține mai mulți candidați este un câștig pentru democrație, având în ziua votului posibilitatea de a alege dintre mai mulți.

Nu este, însă, adevărat că se permite campania electorală în școli. Chiar dacă unitățile de învățământ nu mai sunt prevăzute în mod special în lege, acest lucru nu înseamnă permiterea campaniei electorale, ci dimpotrivă.

În legea în vigoare scrie că “În unităţile militare, în unităţile de învăţământ, în timpul programului de învăţământ, în sediile reprezentanţelor diplomatice, precum şi în penitenciare, acţiunile de campanie electorală de orice tip sunt interzise”. Ei bine, fomularea e clară: se poate face campanie în unitățile de învățământ în afara programului de învățământ. Ceea ce contravine în mod flagrant Legii educației naționale. În Legea educației scrie, la articolul 7, alineatul 1: “În unităţile, în instituţiile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale sunt interzise activităţile care încalcă normele de moralitate şi orice activităţi care pot pune în pericol sănătatea şi integritatea fizică sau psihică a copiilor şi a tinerilor, respectiv a personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic, precum şi activităţile de natură politică şi prozelitismul religios”.

Așadar, vechea lege încălca Legea educației, permițând acțiunile electorale în unități de învățământ, după terminarea programului, deși Legea educației le interzice integral, indiferent de momentul desfășurării lor. Prin eliminarea unităților de învățământ din legea alegerii președintelui este lăsată să acționeze Legea educației și atât. Lege care, imediat după articolul cu activitățile politice, mai are un articol încălcat mereu cu îndârjire: articolul 8, în care se prevede alocarea a 6% din PIB pentru educație. Dacă măcar o singură dat în ultimii șapte ani, de când există Legea educației, s-ar fi alocat pentru educație 6% din PIB, ar fi crescut șansele ca inițiatorii de legi să știe să scrie, iar cei ce le analizează inițiativele să știe să citească.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

romania100
Editoriale
  • Dacă…

    17 iulie 2018

    Dacă în locul mahmurilor șefi de stat care pritocesc soarta lumii s-ar fi întîlnit la Helsinki căpitanii echipelor de fotbal ce-au pompat bucurie, vreme de trei săptămîni, pe străzile globului […]

  • Pușcăria ca poliție politică

    17 iulie 2018

    Un document scos de Băsescu din vechea lui arhivă neagră arată felul în care inculpaților li se anulează șansa unui proces corect. Asta se face “în conformitate cu dispozițiile articolului […]

  • Nea Delirache

    17 iulie 2018

    Au dat-o jos pe Kövesi, pedestrimea pesedistă voia să plece la casele ei, când s-a auzit Liviu Dragnea: Nuuu, mai stați, lupta abia acum începe! Mai repede depistezi așchii de […]

  • Cum a reușit Klaus Iohannis să despartă calul de porumbel

    10 iulie 2018

    După ce s-a jucat o lună de zile de-a Petrarca, domnul Iohannis a scos-o pe Laura din cărți, spulberînd mitul iubirii eterne. Nu i-a fost foarte greu pentru că acolo […]

  • 11 ani cu revocare

    10 iulie 2018

    “…indiferent cît de atacați am fost, indiferent cît de umiliți am fost în fața societății, în fața familiilor noastre, tîrîți în noroi, fără posibilitatea de a ne apăra…”, zice Kövesi […]