În timp ce destui autori români traversează o dramă de creație, consolîndu-se cu reeditări prozastice ori antologînd, la nesfîrșit, versuri din tinerețea și maturitatea artistică, sînt cel puțin doi scriitori consacrați care au un parcurs de invidiat. Emil Brumaru, care a început să ia binemeritate premii naționale, și Nora Iuga, care s-ar cuveni să le ia, vin de la an la an cu cărți noi, cu ecou la critică și la publicul mai larg.
Harald și luna verde ar putea fi un bestseller, fiindcă are toate ingredientele: perspectivă de frescă socială și politică, panoramare de episoade și perioade istorice dramatice, personaje bine conturate, desfolieri psihologice și dialoguri amoroase, fie cu soțul, fie cu amantul.
Sînt epoci și timpuri istorice pe care Nora Iuga le desfășoară, însă, mai mult prin analiză și confesiune decît prin acțiunea „eroilor” – și de aici vine interesul crescînd al criticului literar, mai atent la construcția și compoziția unui roman, la perspectivele narative, decît la faptul epic brut și spectaculos.
Prin focalizările multiple, autoarea nu mai vede lucrurile de sus și la modul obiectiv-impersonal, ci din proximitatea unui cuplu și intimitatea unui personaj. Istoria dementă a celui de-al doilea război mondial și a „păcii” de lagăr socialist care i-a urmat în Est este văzută pe măsură ce e traversată de biete „eroine” și bieți „eroi”, nici mai buni, nici mai răi decît oricare dintre noi. Ca în romanele Gabrielei Adameșteanu, Istoria are o majusculă strivitoare, pe care Nora Iuga o obține, tot așa, nu retoric ori eseistic, prin discurs, ci din devierea cursului existențial al unui personaj, din fracturare, mutilare, lichidare.
Nu ultimul lucru care trebuie subliniat la acest roman atît de puternic este o poeticitate de incizie și decupaj, prin care drama se exprimă nu numai în desfășurare narativă, ci și „sintetic”, dintr-odată. Aici poeta o servește deci pe prozatoare; dar reciproca, la volumele viitoare de versuri ale Norei Iuga, nu va fi neapărat adevărată.
Nora Iuga, Harald și luna verde, Editura Polirom, Iași, 2014, 296 p.