Uneori, nopțile din Delta Dunării sunt tulburate de zgomote inumane. De undeva, de pe conturi de Facebook sau de pe pagini online cu răspândire limitată, se aud răgete nefirești, agramate și care s-ar dori înspăimântătoare. Nu sunt fiarele sălbatice, cum ați fi tentați să credeți, ci autoproclamate ființe umane. În fapt, bipede, cel mult. Sunt oameni care se pretind investitori în Deltă și reprezentanți ai oamenilor de acolo, dar de care, de fapt, locuitorii autentici ai Deltei fug mâncând plaurii, căci sunt sătui de țepe și măgării.
O astfel de voce hăulind din stufăriș aparține fostului senator PNL Daniel Ilușcă, unul dintre răpitorii din zonă, care, la o adică, ar fi în stare să mulgă bugetul de stat și de ultima icră, dacă ar fi lăsat. Daniel Ilușcă este băgat, de ani de zile, în tot ce se poate solda cu drenarea banului public înspre propriul buzunar.
Până în 2007, când România a aderat la UE și a început să beneficieze de fonduri structurale, finanțările europene veneau pe alte căi. Unele, prin programele PHARE și SAPARD. Daniel Ilușcă, senator PNL în mandatul 2004-2008, se lipise de acești bani, firma sa, Dinamic Construct SRL, fiind cea care a realizat proiectele pentru toate lucrările din județul Tulcea finanțate prin PHARE și SAPARD.
O astfel de lucrare a fost și drumul DC 7 Crișan-Caraorman, care a fost finanțat prin SAPARD cu un milion de euro. Pentru cei 10% pe care i-a încasat pentru proiectare, firma domnului Ilușcă a uitat că drumul respectiv are nevoie și de un pod peste unul dintre canalele Deltei. Așa că drumul a fost perfect, dar absolut inutil. Astăzi, profitând de dărnicia PNDL, podul de pe drumul dintre Crișan și Caraorman revine în actualitate, la un cost de 10.117.373 de lei. Din care, desigur, firma domnului Ilușcă va trage din nou un frumos 10%, căci între timp și-a amintit cum se proiectează și podurile.
De ce să faci un pod de peste două milioane de euro între o localitate cu 1.218 locuitori (Crișan) și una cu 309 locuitori (Caraorman), un pod a cărui construcție ridică și probleme de mediu, astfel încât s-ar putea să nu primească, de fapt, autorizațiile necesare? Păi, pentru că turismul în complexul domnului Ilușcă merge și nu prea, dovadă stând multiplele oferte last-minute pe care le postează frecvent pe net.
Investițiile din PNDL 2 ar putea fi foarte bune pentru comunitățile locale, dacă s-ar alege acele proiecte necesare, coerente și nedrenate de diverși șmecheri locali, transpartinici. Și ar mai trebui introdusă o condiție: la proiectarea și realizarea investițiilor n-ar trebui să participe firme care au mai pus și în alți ani carul în fața boilor. Căci, revenind la domnul Ilușcă, acesta a fost capabil să promoveze și să proiecteze în Deltă canalizări (realizate în mică proporție, dar decontate integral) în localități în care nu exista, la vremea respectivă, alimentare cu apă. Așa s-a întâmplat în Jurilovca, așa s-a întâmplat în Mila 23 și în alte câteva locuri.
Dar, în general, asta înseamnă să pui căruța cu bani înaintea boului și să te uiți cum se înfruptă cu nesaț din ei.