Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Cele șase noi stațiuni inexistente

Zoom Cele șase noi stațiuni inexistente

Pe 26 și 27 ianuarie a început să circule o informație care i-a speriat pe unii ecologiști, a aprins fantezia iubitorilor de vacanțe pe litoralul românesc și i-a făcut pe speculanții imobiliari să-și frece mâinile de bucurie. Informația, pornită de la un comunicat al Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării, spunea că în curând vor apărea nici mai mult, nici mai puțin decât șase noi stațiuni la litoral, întinse între Sulina, județul Tulcea, și Corbu, județul Constanța.

Povestea unor noi stațiuni la Marea Neagră nu e chiar atât de nouă cum pare. Unul dintre cei care au lansat ideea unei noi stațiuni a fost Dan Matei Agathon, ministru al Turismului care, pe lângă palmierii afectați de frig în Mamaia, mai are pe conștiință și ideea eșuată a Dracula Park. În 2001, Agathon lansa ideea stațiunii Europa, care ar fi trebuit să se ridice pe 500 de hectare undeva prin aceeași zonă, între Sulina și Corbu. La acea vreme, Agathon avea în buzunar și un posibil investitor strategic: Alexandru Bittner, aflat în grațiile premierului de atunci, Adrian Năstase, și pus pe mari investiții în Delta Dunării. Bittner investea deja în Gura Portiței, atât cât îi permitea legea, poate chiar mai mult, dar marea problemă a oricărei investiții în Deltă era și este infrastructura de transport. Degeaba ridici spații de cazare și restaurante, dacă nu ai certitudinea că oamenii vor avea cum să ajungă până la tine. Iar aici interveneau planurile lui Agathon: construirea stațiunii în sine ar fi putut fi făcută și din bani privați, cu unele facilități de la stat, mai ales în partea de achiziție a terenului, dar statul ar fi trebuit să construiască drumuri până la stațiune sau, eventual, să-și ia angajamente pe termen lung că va susține și subvenționa la greu transportul pe apă. Dar proiectul lui Agathon, și acesta, s-a transformat în praf și pulbere.

Nu pentru multă vreme, căci prin 2007 au apărut frații Awdi. Frații Awdi sunt acei oameni care, cu mult sprijin politic, au pus pe butuci difuzarea de presă din România. Întâmplător sau nu, Hassan Awdi a cumpărat de la Guvernul Năstase, în 2003, cel mai mare difuzor de presă din România, RODIPET. Același RODIPET pe care tot Hassan Awdi îl adusese în stare de comă printr-o afacere cu cartele telefonice. Pe lângă falimentarea RODIPET, din care a supt tot ce se mai putea suge înainte de a-i abandona cadavrul pe străzile țării, frații Awdi s-au ocupat și de investiții imobiliare. Una dintre acestea, care era, de fapt, o țeapă la fel de elaborată ca RODIPET-ul, s-a numit stațiunea de la Vadu. Timp de doi-trei ani, începând cu 2007, frații Awdi au încercat să vândă terenuri în zona plajei Vadu, fluturând proiectul imaginar al unei stațiuni de lux. Ba și-au mai și promovat proiectul cu un festival de muzică, desfășurat doi ani la rând pe plaja de la Vadu. Din fericire pentru plaja sălbatică de la Vadu, proiectul fraților Awdi n-a fost decât o țeapă, căci terenul pe care anunțau că-și vor ridica stațiunea se afla și se află în zona Rezervației Delta Dunării, având un regim special în ceea ce privește construcțiile. Adică nu se poate construi nimic.

De aceeași problemă s-a lovit și Elena Udrea la Sulina. Cele 8,7 milioane de lei cheltuite de ministerul său începând cu 2009 pentru amenajarea plajei sălbatice de la Sulina erau cât pe-aci să aducă României o procedură de infringement din partea UE. La infringement s-a renunțat de-abia în octombrie 2015, iar investițiile făcute și îndelung mediatizate de fosta șefă de la Turism și Dezvoltare Regională încep să putrezească printre speciile protejate ale faunei pe care, spre groaza europenilor, au tulburat-o buldozerele civilizatoare.

Ei bine, dacă vi se oferă în curând terenuri ieftine în vreuna dintre cele șase noi stațiuni ce urmează să apară la Sulina, Sfântu Gheorghe, Portița, Vadu, Corbu sau Midia, nu cumpărați. Pentru că nu va exista nici măcar o singură stațiune nouă. Există deja zone din aceste plaje pe care, ilegal, se desfășoară activități turistice. Tot ceea ce va face ARBDD în următoarea perioadă este un studiu de impact și un pachet de reglementări pe care le va propune Guvernului, astfel încât activitățile turistice care nu mai pot fi împiedicate să fie limitate, să se desfășoare în condiții civilizate, iar Rezervația să nu fie în continuare îngropată în gunoaiele celor câteva mii de turiști care vin doar la Vadu într-un singur week-end. Nu, nu se va construi nimic, plajele nu vor fi pline de hoteluri și pensiuni. Ați cumpărat deja teren în ultima săptămână? Ghinion.

1 comentariu

  1. #1

    Tare articol….Chestie cunoscuta…..”avem o delta….ce facem cu ea ?” ….

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

tn
Editoriale
  • Invitație la concert

    20 octombrie 2020

    Scîrbit de mine însumi, par fructul nimănui, M-aș cățăra la noapte hoțeşte în gutui Și poate prin decembre, agonizînd pe-un ram, O să deschid cu cinste al ciorilor bairam. Să […]

  • Pe mîna noastră

    20 octombrie 2020

    Între cei treizeci de maiori, colonei și locotenent-colonei fabricați la uzina ilegală de grade a generalului Oprea figurează procurorul-șef al Uniunii Europene, Laura Codruța Kövesi. Această uimitoare femeie, care a […]

  • Cocalarul războinic s-a retras strategic

    20 octombrie 2020

    Țineți minte cum, pe 31 decembrie, Marcel Vela, un neica-nimeni până atunci, în ochii publicului național, sărea direct la gâtul lui Raed Arafat, începând un război din care, de fapt, […]

  • Epoca neaveniților

    13 octombrie 2020

    ,,Credința zugrăvește icoanele-n biserici” – acest vers eminescian, ce definește puterea izbăvitoare a credinței capabile să înalțe arta mai presus de pensula zugravului, ar trebui scrijelit pe zidurile instituțiilor de […]

  • Zuckerman și românii

    13 octombrie 2020

    America ne iubește. Ne face autostradă și cale ferată de la Marea Neagră la Marea Baltică, ne scoate din ghearele 5G-ului chinezesc, ne rezolvă reactoarele de la Cernavodă. Ne dă […]

Ultimele articole