Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

CLAUDIA FITCOSCHI: „Cititorul cărţilor de la Polirom este curios, inteligent, exigent”

Zoom CLAUDIA FITCOSCHI: „Cititorul cărţilor de la Polirom este curios, inteligent, exigent”

De obicei n-o vezi, doar din cînd în cînd moderează lansarea vreunei cărți. Claudia Fitcoschi e însă cea care se ocupă de publicitatea cărților de la Polirom și a autorilor lor. Claudia e dintre cei care, la tîrgurile de carte, te întîmpină zîmbind la stand, fără să obosească, fiindcă se simte bine în pielea ei.

Cristian Teodorescu: Pentru oamenii dintr-o editură, un tîrg de carte e o fericire editorială, dar din cîte am observat e o treabă cumplit de obositoare. Cum te simți după Gaudeamus?

Claudia Fitcoschi: Imediat după, destul de fresh. În priză. Deşi ajung gata obosită (asta pentru că aţi folosit dvs. cuvîntul obositoare, că altfel nu aş fi pomenit) la fiecare tîrg la care particip, frenezia din cele cinci zile-maraton de (re)întîlniri, conversaţii, evenimente, pupături şi bucurie mă încarcă cu o energie incredibilă. Sigur, mai devreme sau mai tîrziu tot mă ajunge oboseala din urmă şi vreau să vină Crăciunul mai repede, dar întotdeauna după un tîrg tot mai găsesc resurse de energie şi entuziasm. Pregătirea pentru participarea la un tîrg de carte te poate secătui de resurse, dar tîrgul în sine ţi le dă înapoi. Mie, cel puţin, aşa mi se întîmplă de peste douăzeci de tîrguri încoace. Şi chiar dacă n-aş avea norocul ăsta, treaba nu se termină oricum după un tîrg de carte.

C.T.: Cum te pregătești pentru tîrgurile de carte?

C.F.: Nu pot să spun că mă pregătesc cumva. De fapt, nici nu am oricum timp de cine ştie ce pregătiri speciale. Munca mea e aceeaşi, fac cam aceleaşi lucruri, doar volumul diferă, precum şi distribuirea acestuia în timp. Fac ce trebuie făcut pentru un tîrg. Program de evenimente, comunicate de presă, campanii de bannere online, machete publicitare, printuri nenumărate pentru stand etc. Dar şi alte treburi care nu au de-a face cu tîrgul, ci cu cărţile care au campanii de promo în derulare. Uneori, cu un picior în avion şi cu celălalt în magazinul meu preferat de pe strada Cuza din Iaşi, mai cumpăr şi una, două, trei rochii, îmi place să mă gătesc la tîrguri. Iar cînd revin la birou, o ţin tot aşa încă vreo două săptămîni, pînă cînd iarna (tot vorbim acum, după Gaudeamus) mă obligă la blugi şi bocanci.

C.T.: De ce nu merg vînzările în librării ca la tîrgurile de carte?

C.F.: Cumpărătorii de carte vin la tîrguri în primul rînd pentru noutăţi şi reduceri, dar şi pentru exhaustivitate. Editurile vin întotdeauna la cele două mari tîrguri anuale (Gaudeamus şi Bookfest) cu multe, multe titluri noi. Vorbim de titluri care apar, multe dintre ele, chiar în săptămîna în care se desfăşoară tîrgul. Apoi, din cîte ştiu, toate editurile au reduceri consistente. Polirom a avut la Gaudeamus cca 1.500 de titluri, toate la reducere. O altă explicaţie pentru vînzările mari ar putea fi faptul că la un tîrg de carte sînt prezente cam toate editurile – spun cam toate şi nu toate, pentru că, din păcate, mai sînt şi excepţii. Nu toate editurile au o distribuţie foarte bună, adică nu sînt prezente în toate librăriile fizice, cum nici toţi cumpărătorii de carte nu accesează librăriile online pe care s-ar putea găsi, eventual, toate cărţile de la toate editurile din România. Iar un tîrg asta face, reuneşte cam toată industria.

C.T.: Cine sînt cei care au venit să se uite la cărțile de la standul Poliromului? Cine a cumpărat cărți dintre acești vizitatori?

C.F.: Cei care vin să se uite la cărţile de la standul Polirom sînt şi cei care cumpără. În cele mai multe cazuri, sînt cititori fideli Polirom, clienţii noştri de pe site sau cei care cumpără din librăriile offline cărţile noastre, în orice caz, oameni care urmăresc secţiunea „Cărţi în curs de apariţie” şi vor, în primul rînd, noutăţile. Apoi, foarte mulţi dintre aceştia sînt cei care au aflat despre o carte din presă, au citit un interviu cu autorul cărţii sau o recomandare de lectură, ştiu exact ce vor, iar o categorie foarte interesantă e reprezentată de cei care vin şi iau catalogul nostru de noutăţi (cca 3.500 de cataloage date în primele două-trei zile de tîrg) şi revin în week-end cu titluri însemnate în catalog (unele titluri din aceste cataloage sînt deja la stand, apar direct la tîrg, altele apar peste iarnă). Oricum ar fi, majoritatea cumpărătorilor noştri solicită, pe lîngă ce au deja pe listă, şi recomandări de la colegii de la vînzări, care sînt eroii standurilor noastre de la tîrguri. Şi nu prea avem cumpărători care să plece cu o carte sau două, ci mai degrabă cu o sacoşă, două.

C.T.: S-au furat cărți de la standul vostru?

C.F.: Nu mai multe decît s-au vîndut.

C.T.: Crezi în ideea că există cititori care vin să cumpere cărți de la Polirom, ca o garanție de valoare?

C.F.: Categoric. Orice brand puternic este şi o garanţie a valorii, a calităţii. Iar Polirom este superbrand în industria de carte din România. Portofoliul Polirom este absolut impresionant: nume mari atît din literatura română, cît şi din cea universală, laureaţi Nobel, Man Booker Prize, Pulitzer Prize, traduceri excepţionale atît din literatura străină, cît şi din aria non-fiction, literatură pentru copii, cele mai apreciate volume semnate de autori consacraţi din cele mai variate domenii: filosofie, istorie, eseu, economie, psihologie, psihanaliză, religie şi spiritualitate, ştiinţe, ştiinţe politice, ştiinţe umaniste, literatură de călătorie, carte şcolară, sănătate şi dietetică etc.

C.T.: Care e portretul-robot al cititorului cărților de la Polirom?

C.F.: Cititorul cărţilor de la Polirom este curios, inteligent, exigent. Nu aş vrea să fiu mai indiscretă de atît în ce-l priveşte.

C.T.: Cît contează, după tine, felul în care încercați să vă vindeți cărțile?

C.F.: Enorm, în cele mai multe cazuri. Nu sînt chiar atît de numeroase cărţile „care se vînd singure” (de fapt, eu nu cred că există cărţi care se vînd singure; unele se vînd mai uşor, unele mai greu, altele niciodată, orice ai face). Unele cărţi „se vînd singure” din start (cazul unor traduceri care vin cu tot „pachetul de marketing” de afară, titluri care sînt bestsellers în întreaga lume, deşi mai sînt şi aici excepţii), multe ajung să se vîndă singure în timp, în ani, altele au o durată  de viaţă mai scurtă, depinde de o grămadă de factori şi de mecanisme. Pentru toate însă trebuie să faci eforturi, pentru că librăriile sînt asaltate de cărţi, putem vorbi de o competiţie între edituri, mai ales pe anumite zone. Sîntem totuşi o ţară cu un consum de carte destul de mic. Iar cititorii pot migra uşor de la o provocare editorială la alta, trebuie mereu şi mereu şi mereu cuceriţi. Şi mai mult decît atît, citiorii trebuie formaţi.

C.T.: Ce înseamnă la Polirom un bestseller?

C.F.: Bestseller Polirom poate să însemne şi 10.000 de exemplare vîndute în primul an de viaţă al unei cărţi.

C.T.: Dacă ar fi să devii agent literar, ce scriitori români ți-ar plăcea să reprezinți?

C.F.: Pe cei cu a căror literatură aș rezona cel mai mult.

Citeşte mai multe despre:

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

bt
Editoriale
  • Ce ne facem noi, țiganii, dacă vin americanii 

    25 iunie 2019

    Dacă pe vremuri românii se dedulceau cu lucrurile refuzate la export, pentru care, în fața magazinelor, se dădeau adevărate lupte de stradă, iacătă am trăit să vedem și o situație […]

  • A fost sau n-a fost?

    25 iunie 2019

    Ca întotdeauna la alegeri, și pe 26 mai s-au furat voturi. Cîte? Niciodată nu vom ști. De fapt, niciodată n-am știut cîtă democrație se falsifică la urne. Numărul buletinelor falsificate […]

  • Nimic cu nimic / Primul nimic

    25 iunie 2019

    Ne aflăm, acum, la președintele cu numărul 5 din scurta istorie a republicii române. Primul președinte a fost Nicolae Ceaușescu, din 1974 până în 1989. Practic, pe vremea lui s-a […]

  • Limbă dulce, cur viclean, caracter de est-german

    18 iunie 2019

    De la „Ține, țațo, curu’ zvelt”, subversivul șlagăr pe care Maria Tănase l-a cîntat în timpul războiului la o petrecere dată de Manfred von Killinger, ambasadorului Germaniei la București, pînă […]

  • Riscul mersului pe Barna

    18 iunie 2019

    Sub coordonarea unuia dintre foștii căprari ai poliției politice a fost pus pe piață un sondaj în care Dacian Cioloș îl zdrobește pe Dan Barna în competiția internă pentru candidatura […]

bt