Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

CLAUDIA FITCOSCHI: „Pierderile librăriilor sînt şi ale editurilor, ale întregii industrii de carte, nu putem fi decît îngrijoraţi pentru ce urmează”

Zoom CLAUDIA FITCOSCHI: „Pierderile librăriilor sînt şi ale editurilor, ale întregii industrii de carte, nu putem fi decît îngrijoraţi pentru ce urmează”

E brand manager la Editura Polirom. Claudia Fitcoschi e cea care se ocupă și de lansările de carte ale editurii, cele care nu se mai fac. E îngrijorată, nu e singura. Deși e o tipă optimistă, acum, cel puțin, nu vede viitorul în roz. Dar nici în negru.

Cristian Teodorescu:Cum vă descurcați de cînd a început pandemia?

Claudia Fitcoschi:Cred că adaptare (forţată şi imediată) e cuvîntul care ar putea defini reacţia noastră la imprevizibilul acestei perioade nefericite şi încă hipersensibile. Am fost şi sîntem într-un proces continuu de adaptare la tot ce a adus şi aduce noul context, el însuşi într-o continuă şi greu predictibilă transformare. Pun accentul pe imprevizibil, probabil aspectul definitoriu al noului cadru în care am fost nevoiţi să ne continuăm munca, pentru că asta a însemnat regîndirea întregii strategii editoriale şi de marketing şi upgradarea ei într-un ritm impus exclusiv de evoluţia pandemiei şi de tot ce a modificat aceasta în vieţile noastre.De la jumătatea lunii martie încoace, am încercat să rămînem conectaţi la proiectele noastre editoriale, să nu reducem foarte mult producţia şi să ţinem sus vînzările, posibile doar în online, o situaţie absolut inedită pentru piaţa de carte. Ne-am descurcat binişor, însă mai e mult de lucru, anul ăsta nu va fi unul prea uşor. Pentru nimeni.

C.T.:V-au crescut vînzările de e-book ?

C.F.:Putem vorbi de o creştere a vînzărilor de carte în format digital, dar nu una semnificativă, în nici un caz revoluţionară. Schimbările (imediate) ale obiceiurilor consumatorului, dictate, de fapt, de o schimbare majoră a stilului de viaţă, au mutat atenţia acestuia în primul rînd către online, apoi, în cazul consumatorului de carte, către e-book-uri, însă, chiar şi aşa, rămîne de văzut dacă vom asista la o nouă etapă din viaţa cărţii electronice, o etapă în care aceasta să înceapă să îşi facă loc, tot mai mult, în coşul cititorilor.

C.T.:Ce zic cei de la librării despre perioada în care au fost închise?

C.F.:Librăriile fizice înseamnă foarte mult pentru piaţa noastră de carte, nu numai în ceea ce priveşte vînzările, cît şi în ceea ce priveşte modul în care mulţi cititori se raportează la întîlnirea cu o carte. Mulţi dintre aceştia preferă să cumpere din librăriile clasice, după ce răsfoiesc şi petrec timp printre cărţi, socializează cu librarii sau îşi întîlnesc scriitorii preferaţi. Sîntem norocoşi să avem librării frumoase şi prietenoase, librari dedicaţi şi talentaţi, e incredibil de trist ca unele dintre cele mai minunate şi pline de suflet locuri de pe pămînt să trebuiască să îşi închidă uşile.Librăriile au înregistrat un minus în vînzări greu de recuperat – sau imposibil pentru unele – în lunile care urmează. Cele care au şi shop online au supravieţuit, pentru că şi-au redirecţionat cumpărătorii, sau măcar o parte dintre aceştia, spre rafturile lor virtuale, însă cele exclusiv fizice (majoritatea dintre ele) şi-au suspendat pur şi simplu vieţile pentru aproape două luni. Pierderile librăriilor sînt şi ale editurilor, ale întregii industrii de carte, astfel încît nu putem fi decît îngrijoraţi pentru ce urmează.

C.T.:Unii spun că la librării ar fi trebuit să se aplice regula distanțării fizice și a dezinfectării, ca la farmacii, nu să fie închise.

C.F.:Nu ştiu cum ar fi trebuit sau cum ar fi fost mai bine să procedeze librăriile (cele din mall-uri nu au avut de ales, în orice caz), însă noul context impus prin ordonanţele de urgenţă a schimbat întreg comportamentul consumatorului. Cu toate măsurile de precauţie luate, foarte posibil, vînzările în scădere nu ar fi putut susţine business-ul şi tot ce presupune asta. Încă de la declanşarea epidemiei la noi şi apoi din momentul instalării stării de urgenţă, am văzut la colaboratorii noştri din librării şi o îngrijorare pentru oamenii care le calcă pragul, dar şi pentru angajaţi, pentru librari. Cred că şi acesta a fost un factor important în luarea deciziei de a închide librăriile fizice şi de găsi alte modalităţi de a ajunge la cititori.

C.T.:Lansările de carte, turneele de promovare?

C.F.:Toate evenimentele programate de noi – pînă în aprilie inclusiv – au fost suspendate, multe dintre ele urmau să aibă loc în librării, dar şi în şcoli, biblioteci, cafenele etc. Şi acum am pe desktop folder-ul meu cu evenimente, organizate pe săptămîni, luni, trimestrul I 2020, titluri, autori, planuri de promovare în draft etc. În prima fază, neştiind exact ce urmează, ne propuseserăm să le reprogramăm, iar în discuţiile cu autorii, începuserăm să folosim tot mai des formula „să aşteptăm să se mai calmeze lucrurile şi vedem după”. Acel „după” părea să aibă, însă, un sens din ce în ce mai incert.După care am folosit tot ce aveam, de fapt, la dispoziţie: online-ul.

C.T.:Ce-ați făcut online?

C.F.: Ne-am focusat pe site şi pe portofoliu. Pe campanii dedicate noutăţilor, dar şi titlurilor mai vechi, pe reduceri la anumite colecţii şi domenii, preţuri unice, pachete promoţionale etc. Am lansat campania „Stare de lectură”, prin care le-am propus cititorilor noştri cele mai recente apariţii din oferta noastră, autori români, fiction şi nonfiction, cărţi premiate şi traduse în toate lumea, bestseller-uridin cele mai îndrăgite colecţii Polirom, 500 de titluri în format poche etc., toate acestea putînd fi achiziţionate la preţuri irezistibile pe site-ul editurii. O parte importantă, pe care intenţionăm să o dezvoltăm mai departe, au reprezentat-o video-lecturile, video-recomandările, video-lansările de carte, atelierele de lectură şi dezbatere online. Şcolile fiind închise, ne-am gîndit să pornim campania „Stare de lectură” şi cu o serie de video-lecturi pentru cititorii juniori, realizate în primă fază de autorii noştri din colecţia „Junior”, apoi de alţi autori români din portofoliul nostru, pe care i-am invitat să citească fragmente din cărţile lor preferate pentru copii, apoi din cărţile proprii, atît din colecţia noastră de carte pentru copii, cît şi din cele de literatură română. O menţiune specială pentru autorii români din portofoliul Polirom, care au fost foarte aproape de noi în toată această perioadă.

C.T.:Anul ăsta nu se mai fac tîrguri de carte – acum ar fi trebuit să vină Bookfest. Presupun că asta vă strică multe planuri și încasări.

C.F.:Într-adevăr, tîrgurile de carte sînt nu numai un prilej de întîlnire între autori şi cititorii lor, ci şi o sursă considerabilă de creştere a vînzărilor/încasărilor. După Bookfest urmează vara, adică vînzări mai slabe pentru industria de carte, mai ales în iulie şi august, aşa încît acest tîrg e un punct important pe harta financiară a editurilor. Însă vara asta nu va fi una obişnuită, cum acest an nu va fi unul tipic pentru piaţa de carte. Avem planuri şi pentru vara asta, şi pentru toamnă, multe, multe titluri în pregătire. Cum spuneam mai sus, ne adaptăm din mers şi încercăm să aducem pe piaţă cît mai multe noutăţi.

C.T.:După tine, cînd povestea asta va mai trece se va mai înghesui lumea la lansări de carte ca înainte sau cititorii vor deveni mai prudenți?

C.F.:Lansările de carte nu sînt neapărat genul de evenimente la care oamenii să se înghesuie – s-au văzut, fireşte, din fericire, şi asemenea situaţii de-a lungul timpului –, însă tot mai-mulţi-oameni-laolaltă presupun şi acestea, aşa încît pesemne că vor fi necesare mai multe măsuri de precauţie decît s-ar fi avut în vedere înainte de pandemie.Cred că va exista o revenire la mai vechile comportamente sociale, o recuperare a încrederii în ceilalţi, însă lucrul ăsta se va întîmpla cel mai probabil treptat şi în strictă legătură cu evoluţia contextului mai larg, cel pandemic şi post-pandemic.

Citeşte mai multe despre:

1 comentariu

  1. #1

    “Putem vorbi de o creştere a vînzărilor de carte în format digital, dar nu una semnificativă, în nici un caz revoluţionară.”
    Nu o sa existe vanzari semnificative la cartile digitale atat timp cat sunt vandute la pretul unor carti fizice. Cand costurile legate de imprimare si distributie o sa se reflecte intr-o scaderea permanenta si reala de pret, abia atunci o sa poata editurile sa aibe asteptari la vanzari “revolutionare”.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

tn
Editoriale
  • Institutul pentru Combaterea Horelor

    7 iulie 2020

    Fenomenul horelor românești din primul război mondial a tulburat comandamentul german, care nu prea înțelegea tehnica de luptă a valahilor ce se învîrteau de mama focului înainte de apusul soarelui, […]

  • Limitele unui jucător de golf

    7 iulie 2020

    De pe pajiștea unde obișnuiește să joace golf, președintele Iohannis se pregătea să lanseze România. Din trusa de crose l-a ales mai întîi pe Ludovic Orban, deși putea să aleagă […]

  • Legea și Constituția nu poartă mască. Să le muim!

    7 iulie 2020

    Nu există, am cercetat, nici măcar o singură obligație legală ca onor Constituția să poarte mască atunci când intră într-un spațiu public închis. Nici celelalte legi, ordonanțe simple sau de […]

  • Crime cu miros de pandemie

    30 iunie 2020

    În vreme ce-n largul oceanului patru scafandri s-au repezit cu cuțitele asupra unei balene, să-i taie otgoanele plasei de pescuit ce-o ținea prizonieră, la noi patru polițai au ajutat un […]

  • Vacanța mare

    30 iunie 2020

    Pînă acum, virusul a întrecut știința și, după cum se vede, nu dă semne de oboseală. Fără vaccin și fără tratament, societatea dă din colț în colț, libertatea individuală scade, […]