CNADNR este instituția aia importantă cu buget imens, condusă de oameni cu barbă și prestanță, îmbrăcați în costume de calitate, mirosind a țigări fine, plătiți cu mii de euroi și care vorbesc prețios, în termeni tehnici, despre cum nu ne vor construi drumuri europene.
De curând, CNADNR a scos la licitație un contract pentru servicii de consultanță privind „identificarea sursei de finanțare și pregătirea documentației de atribuire pentru decontaminarea solului contaminat cu hexaclorciclohexan și mercur rezultat din eliberarea amplasamentului Autostrăzii Brașov-Cluj-Borș“. Și nu doar că l-a scos la licitație, dar după un întreg scandal, cu contestații și cereri de anulare a procedurii, l-a atribuit firmei EPMC Consulting SRL din Cluj-Napoca, pentru suma de 432.760 de lei.
EPMC Consulting este fosta sucursală a KVB Economic SA, o firmă de partid a PDL, în acționariatul căreia s-au aflat Sulfina Barbu și Silvian Ionescu. Astăzi, sub altă guvernare, EPMC, controlată de Cristina Corpodean, soția unui lider local PDL, continuă să câștige sume frumoase din contractele publice.
Dacă vreți să știți de ce plătiți rovinieta, iată cam pentru ce plătește CNADNR 100.000 de euro:
EPMC Consulting va primi 17.450 de lei doar ca să identifice posibile surse de finanțare. Chestie pe care noi am făcut-o în trei minute, dând o căutare pe Google. Ar fi durat și mai puțin dacă ne-am fi uitat direct în contractul lor de consultanță, la punctul 11.4, unde se face referire la sursa de finanțare POS Mediu – Axa Prioritară 2 – Domeniul Major de Intervenție 2.
Restul sumei va fi plătită, conform centralizatorului de servicii, pentru documentații de avizare și de licitație, studii de fezabilitate, analize etc. Chestii pe care le-ar putea face și CNADNR dacă i-ar pune la treabă pe cei 164 de angajați ai Direcției Proiecte cu Finanțare Externă și pe cei 36 de angajați ai Direcției Achiziții Terenuri, Acorduri, Avize, Relocări Utilități și Protecția Mediului. Totuși, dacă ar fi făcut-o, țara ar fi simțit lipsa specialiștilor în ținerea de panglici inaugurale pentru fiecare 500 de metri de autostradă cu o singură bandă.