Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Comasarea-n bucate

Zoom Comasarea-n bucate

Constituția din 2003 prevede ca mandatul prezidențial să fie de cinci ani, în loc de patru, ca până atunci, tocmai pentru ca alegerile prezidențiale să fie decalate de cele parlamentare, iar candidatul la președinție, eventual un președinte aflat încă în funcție, în primul mandat și vizându-l pe al doilea, să nu mai denatureze rezultatul alegerilor parlamentare, fiind locomotiva partidului. Educația precară întru democrație a marii mase a alegătorilor (nu doar din România) impune asemenea măsuri, astfel încât manipularea din partea politicienilor să fie cât mai puțin posibilă.

A avea în același timp alegeri cu scopuri diferite, a amesteca mesajele și promisiunile/angajamentele ușurează viața politrucilor și creează confuzie printre alegători. Așa se ajunge ca oamenii să creadă că un președinte cu atribuții limitate poate construi autostrăzi sau că un europarlamentar poate influența hotărârile Consiliului Local. Amestecarea mesajelor din campanie este o înșelătorie des folosită și nu înseamnă decât că politicienii își pregătesc terenul pentru a putea scăpa mai ușor de răspundere la următorul vot.

De aproape o jumătate de an se vehiculează diverse variante de comasare a alegerilor care urmează a avea loc anul acesta în România. Pentru că, spun partizanii comasărilor, avem prea multe runde de alegeri (patru) și ne costă prea mult.

În general, însă, suntem de acord că democrația și libertatea sunt neprețuite. Plătim mai mulți oameni care să ia decizii care să ne reprezinte dorințele tocmai pentru a nu mai trăi experiența traumatizantă a dictaturii sau a autocrației, când doar o persoană sau un grup restrâns iau decizii în locul nostru. Ne costă ceva, dar nu cât ne-ar costa dictatura.

Să spui că prin comasarea alegerilor facem economii vitale pentru bugetul țării este o minciună. Economii facem dacă banii sunt cheltuiți cum trebuie, dacă nu mai plătim sinecuri și sinecuriști, dacă nu se mai fură. Bugetul va fi mai generos dacă instituțiile statului și-ar face treaba și ar colecta toate taxele și impozitele care sunt impuse de lege, de exemplu. Am avea de câștigat de zeci, poate sute de ori mai mult decât am câștiga dacă am lipi alegerile locale de cele prezidențiale, de exemplu.

Am prezentat, săptămânile trecute, care ar fi riscurile comasării localelor cu parlamentarele sau cu prezidențialele, inclusiv riscul comasării prezidențialelor cu parlamentarele. Spuneam, chestie pe care o susținem în continuare, că prezidențialele ar trebui să fie alegeri solitare, pentru a nu da AUR șansa de a obține un rol prea important în administrația locală sau în Parlament. Ne bucură faptul că printre politicienii capabili să citească un text se numără și unii capabili să-l înțeleagă. Aparent, varianta comasării localelor cu prezidențialele sau a prezidențialelor cu parlamentarele a căzut.

Dar disperații din PNL nu au odihnă. Căci PNL acționează, evident, la disperare, împins din spate de procentele din ce în ce mai scăzute din sondaje. În urmă cu patru ani, imediat după alegerile prezidențiale câștigate de către Klaus Iohannis, PNL avea 32-33% în sondaje. Acum are, anevoie, 18%. Și scade.

Așa că, în disperarea lor, peneliștii au venit cu o nouă variantă: comasarea europarlamentarelor cu localele. Cum europarlamentarele au data stabilită la nivel european, iar aceasta nu poate fi schimbată, ar însemna ca pe 9 iunie să avem și alegeri pentru Parlamentul European, dar și pentru primării și consilii județene. Ceea ce este o aberație, pentru că mandatele aleșilor locali expiră în septembrie-octombrie 2024 și nu pot fi scurtate. Deci am alege niște oameni care ar intra în pâine de-abia după patru luni de la alegeri. Asta înseamnă și foarte mulți primari, președinți de consilii județene și consilieri locali și județeni care ar fi în continuare în funcție, dar ar ști sigur că nu au un nou mandat. Asta, iarăși, ar însemna o administrație locală lipsită de motivație timp de patru luni. Poate Bode, unul dintre gânditorii disperați, poate Rareș Bogdan și alții își pot permite patru luni cu administrații locale ostile. România, însă, nu și-o poate permite, căci o asemenea întârziere poate duce inclusiv la returnări de fonduri europene pentru proiecte nefinalizate la timp. Pe Bode poate-l doare în cur, pe Rareș Bogdan cu siguranță. Pe alegători, poate nu.

11 comentarii

  1. #1

    mandatul prezidential de 5 ani l-a inventat Basescu , ca dupa 10 ani de sa i se prescrie toate magariile

  2. #3

    Trece neobservata „intelegerea” Ciolacu- Ciuca asupra rotativei prezidentiala / premiereasca ( zisa si „O idee foarte buna, ca nu ne jucam…”): primii 5 ani eu (Cio)- ca n-oi fi fraier- presedinte si tu
    ( Ciu) premier si dupa 5 ani, ne rotativam! Mi se pare mie, sau asa am scapat – pana-n 2034- nu numai de niscai alegeri prezidentiale da’ si parlamentare ( ca numai P. ar genera premierul, da’ nu mai e cazu’, ca deja l-am generat)!? Asa da! Iar de banii economisiti fiecare familie va primi un bemeweu sechs classe cu parking included.

  3. #4

    O singura obiectie aici: si cu alegeri separate, cum au fost pana acum, exista o gramada de mufloni care inca mai cred ca presedintele face autostrazi sau ca europarlamentarii pot face termoficare in orase. Culmea, astia sunt si aia care se duc la vot 🙂

  4. #5

    Despre alegeri in general:
    Lista de alegatori este in ordine alfabetica pe intreaga sectie de votare. In acea lista sunt alegatori care au domiciliul si care au avut domiciliul la adresele din circumscriptia de vot. Am descoperit pe lista de votanti persoane care nu mai figurau demult la adresa respectiva.
    Din acest motiv trebuie ca listele de votanti sa fie intocmite pe strazi si pe scari de bloc. Cu acesata ocazie se pot vedea cati vecini figureaza pe lista.

    • #6

      Este responsabilitatea primăriilor să actualizeze permanent listele de alegători, prin lege.

    • #7

      Ba votanții figurează la adresă (așa i-ați găsit pe listă), însă nu mai locuiesc acolo.
      Datele sunt furnizate de evidența populației, dacă respectivii nu și-au înnoit cartea de identitate, nu ai ce face.
      Aia cu liste făcute pe străzi, blocuri, scări, miroase a securism. Cine să le facă?

    • #8

      Multi chiriasi, de exemplu, nu-si pot inlocui cartea de identitate ori de cate ori se muta pentru ca noul proprietar nu e obligat sa-i ia pe adresa unde le inchiriaza. Cunosc cazuri care cu greu au gasit sa-si faca buletinul la cineva, la o adresa la care evident ca nu vor locui, si asta doar pentru ca persoana a fost dispusa sa dea bani (nu putini pentru un amarat) ca sa fie „luat pe adresa”.

      Chestia asta cu conditionarea cartii de identitate de o adresa (practic, de statutul de proprietar) mi se pare odioasa si chiar ma intreb cat de legala este. Singurul motiv pentru care problema trece inca pe sub radar (cu toate ca fenomenul ia amploare) e ca, desi avem o populatie foarte saraca, avem si un grad inca ridicat de improprietarire multumita, culmea, comunistilor care au dat case ieftine cu nemiluita noii burghezimi care ii injura azi cu gura plina de democratie si capitalism.

  5. #9

    Cursus honorum ca la stramosii romani. Limitare de mandate la max 2.Altfel primarii care sunt foarte importanti cf. constitutiei iorgovene ”prind redacini”.Ar putea fi teme de campanie ptr.USR

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Editoriale
Ultimele articole
Editoriale
bijuterii argint