Marți, la Cairo, la sediul Ministerului Turismului și Artefactelor, s-a desfășurat o conferință de presă a șefului turismului egiptean, Dr. Khaled Al-Anani, cu jurnaliștii de turism din România, întîlnire organizată cu sprijinul touroperatorului românesc Bonjour International Tour și al partenerului lor local, agenția de turism Flash Tour. Urmează cele mai interesante momente ale sesiunii de întrebări și răspunsuri pe teme diverse, de la starea turismului post-pandemie la numărul turiștilor români în Egipt.
Cum a afectat pandemia numărul turiștilor în Egipt, comparativ cu anul 2019, și ce măsuri ați luat pentru a ajuta industria ospitalității?
Ați menționat ca referință 2019, un an în care Egiptul a avut 15 milioane de turiști și venituri din turism de aproximativ 15 miliarde de dolari. Ianuarie-februarie 2020 înregistra o creștere de 8 % față de aceeași perioadă a anului precedent, eram foarte optimiști pentru sezonul 2020, cînd, brusc, pe 19 martie, a trebuit să închidem complet turismul, la fel ca toate celelalte state din lume, din cauza răspîndirii globale a COVID-19. După doar două luni, timp în care s-au luat toate măsurile recomandate de Ministerul Sănătății, am reluat, gradual, activitatea: întîi, la mijlocul lui mai, am deschis turismul intern, cu 25 % din capacitatea hotelurilor și restaurantelor; apoi, pe 1 iulie, incoming-ul pe litoralul de la Marea Roșie și, pe 1 septembrie, și cel de pe Valea Nilului, cu 50 % din capacitatea de operare. Am crescut, treptat, ajungînd să avem, în ultimul trimestru din 2021, cam aceleași cifre ca în trimestrul IV 2019.
Anul trecut, una dintre puținele opțiuni de vacanță în străinătate ale românilor a fost Egiptul, care a avut o politică turistică mai permisivă, celelalte destinații favorite fiind greu accesibile din cauza măsurilor mult mai stricte.
Numărul turiștilor români s-a dublat în 2021, comparativ cu 2019: 210.000, față de aproape 100.000. România a fost una dintre piețele externe care au arătat mare interes Egiptului, românii fiind printre primii turiști care au revenit după lockdown-ul mondial din martie-mai 2020. Concetățenii dumneavoastră sînt atrași de istoria noastră multimilenară, de siturile arheologice, de monumentele creștine și, desigur, de litoralul Mării Roșii. Am luat măsurile corespunzătoare, ca peste tot în lume, în aeroporturi, hoteluri, restaurante, muzee. Privind acum în urmă, realizez că oamenii au decis să-și trăiască viața, indiferent de riscuri. E clar, asta a contat în deciziile guvernelor de a deschide granițele, de a ridica restricțiile, pentru că, financiar vorbind, nu poți supraviețui închizînd granițele și declarînd lockdown complet, ca în unele țări. Am sprijinit turismul egiptean, care este 100% privat, cu împrumuturi de la Banca Națională, garantate de Ministerul de Finanțe, pentru păstrarea personalului din industria ospitalității (un sector economic foarte important, cu mai mult de un milion de angajați) și mentenanța infrastructurii, astfel că, la reluarea activității, n-am avut probleme să primim același număr de turiști ca înainte.
Cum credeți că va fi influențat turismul de războiul din Ucraina?
După izbucnirea războiului, ne temeam de o nouă cădere a turismului, dar cifrele lunii martie arată totuși relativ OK, mai bine decît ne așteptam. Chiar dacă am pierdut două piețe importante, Rusia și Ucraina, avem alternative, printre care și România: Germania, UK, Italia, Franța, țările din Golf, în special, Arabia Saudită, SUA.
În România, se tot încearcă creșterea numărului de turiști străini. Ce strategie de promovare turistică pe termen scurt și mediu are Egiptul?
Anul trecut, am semnat un contract cu un consorțiu canadiano-britanic care pregătește deja strategia turismului egiptean pentru anii următori. Sloganul va fi Egypt is alive. Vom arăta Egiptul ca pe o destinație vibrantă, vie, foarte mîndră de trecutul său, dar în același timp ca pe o țară puternică care-și privește cu încredere viitorul. Avem campanii de promovare intensă pe principalele noastre piețe externe, invităm jurnaliști străini în excursii de presă (de exemplu, anul trecut, la evenimentul Pharaohs’ Golden Parade, am avut invitați peste 400 de profesioniști media din toată lumea), avem un site nou și o platformă de social media, în 14 limbi. Vrem să promovăm un produs turistic complet: soare și mare, dar și istorie și cultură, la un preț accesibil. Ca exemplu, începînd de la 28 de dolari pe noapte pentru hotelurile de patru stele și 40 de dolari, cele de cinci stele.
Ce mai poate oferi Egiptul turistului, în afară de arhicunoscutele Piramide?
Aș putea să vă sugerez cîteva destinații turistice pe care le-am deschis recent sau urmează să le deschidem, în curînd: Galala, o stațiune nouă la Marea Roșie care va fi inaugurată în următoarele luni, New Alamein, la Marea Mediterană, aproape de Alexandria, New Assuan, și desigur, noua capitală, New Cairo. Avem proiecte turistice noi în Delta Nilului, am deschis mai mult de 20 de muzee, aproape peste tot în țară; în Cairo, demn de menționat este noul Muzeu Național al Civilizației Egiptene.
Care este destinația externă favorită a egiptenilor?
Egiptenii călătoresc în mod special în zona Golfului (Dubai), Europa Occidentală și SUA.
Pentru români, Egiptul a fost una dintre cele mai vizitate țări ale anului 2021; de ce n-ar fi și România o opțiune pentru vacanțele egiptenilor?
N-am fost niciodată în România și aș fi foarte bucuros să conduc o delegație egipteană într-o eventuală vizită de lucru, dacă o invitație oficială va fi făcută. Sîntem foarte deschiși pentru colaborarea cu touroperatorii și agențiile de turism din țara dumneavoastră, pentru a facilita concediile egiptenilor în România.
Vă asigurăm că România este o țară foarte frumoasă, care merită descoperită.
Sînt convins de lucrul acesta. Toți românii pe care i-am întîlnit pînă acum sînt niște oameni nemaipomeniți.
1 comentariu