Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

Drulă, șeful la România modernă, i-a răpit României aproape un miliard de euro nerambursabili

Zoom Drulă, șeful la România modernă, i-a răpit României aproape un miliard de euro nerambursabili

Foarte multă lume s-a lăudat cu PNRR-ul atunci când acesta era doar o chestie abstractă, pe hârtie și părea o mare șmecherie. „Aducem bani în România! Facem reforme! Țară se va scălda în bani europeni!“

Primul care a umflat datele a fost Klaus Iohannis, care a vorbit despre 30 de miliarde. După aia, când au apărut și sumele oficiale, Ghinea și Cîțu s-au lăudat cu PNRR-ul lor, de 28 virgulă ceva de miliarde de euro. Ghinea s-a autointitulat părintele PNRR și a fost foarte multă vreme extrem de mândru de chestia asta. Doar că a uitat mereu să spună că din cele 29 de miliarde, inițial, sub 28 de miliarde în cele din urmă, peste 15 miliarde sunt împrumuturi. A uitat să-și mai amintească faptul că cei de la Comisia Europeană i-au spus că n-ar fi bine ca România să se împrumute prin PNRR, că-i ajung granturile nerambursabile pentru ce proiecte reale are. Ghinea, cocoș, a zis nu, și a băgat all-in, împovărând viitoarele generații cu împrumuturi de peste 15 miliarde de euro pentru piste de biciclete în păduri și stații de încărcare a automobilelor electrice în sate unde nici un locuitor nu-și va permite un automobil electric încă două-trei decenii de acum încolo.

Partea cea mai proastă de-abia acum începe, însă. Pentru că, dacă pe partea de împrumuturi cheltuirea banilor merge aproape șnur (poate cu excepția metroului din Cluj, care, se pare, nu va reuși să atragă cele 600 de milioane, proiectul fiind departe de a se mai încadra în vreun termen), încep să apară rateurile răsunătoare pe partea de granturi.

Săptămâna trecută, de exemplu, am aflat că un proiect extrem de drag domnului Drulă s-a transformat în praf. Și în pulbere. Astfel, achiziția a 12 automotoare (pompos numite, inițial, trenuri) cu hidrogen și a infrastructurii de alimentare aferente a devenit, practic, irealizabilă, după eșecul celei de a doua licitații.

În 2023 fusese anulată prima licitație, după ce nu se primise nici măcar o singură ofertă conformă caietului de sarcini, iar în luna mai a acestui an s-a finalizat fără rezultat pozitiv a doua licitație.

Cum achiziția automotoarelor cu hidrogen și punerea lor în funcțiune, alături de rețeaua de încărcare cu hidrogen, trebuia să se întâmple cel târziu până în 2026 pentru a putea beneficia de finanțarea prin PNRR, cum acest lucru nu se va mai întâmpla, iar trenurile cu hidrogen nu vor circula în România nici în 2026, nici în 2027 și nici în 2028, banii din PNRR pentru acest proiect marca Drulă sunt, deja, niște bani pierduți. Este vorba despre aproximativ 500 de milioane de euro pentru 12 automotoare/trenuri și despre încă aproximativ 300 de milioane de euro pentru infrastructură. În total, 800 de milioane de euro, fonduri nerambursabile, care nu vor mai ajunge în România niciodată. Pentru că banii din PNRR alocați unor proiecte nu pot fi mutați și realocați altor proiecte. Atât este de simplu.

Bine, și ce vină are Drulă în povestea asta? Păi, proiectul trenurilor cu hidrogen îi aparține 100%. Iar eșecul i se datorează în principal lui, nu celor care au organizat ulterior licitația. Vina lui Drulă este că a introdus în PNRR, cu mâna colegului de la MIPE, pe care astăzi îl plătește la partid cu 5.000 de euro pe lună ca să facă politici publice, un proiect bazat pe o tehnologie aflată în faza de prototip. Atunci când Drulă a introdus trenurile cu hidrogen în PNRR, nici măcar un singur astfel de tren nu intrase în faza de exploatare comercială. Ca prototipuri și în teste, trenurile cu pricina erau miraculoase. Atunci când au dat piept cu realitatea s-a descoperit că nu sunt nici pe departe atât de fiabile cum se promisese. Și că iarna, o iarnă ușoară, de altfel, stau mai mult trase pe dreapta, pentru că temperaturile sub 10 grade Celsius nu le priesc.

Sunt banii ăștia, nerambursabili, niște bani pe care România îi putea folosi altfel? Da. Și, în primul rând, putea să-i folosească. Cu achizițiile futuriste, dar eșuate ale lui Drulă, 800 de milioane de euro nu vor mai ajunge niciodată în România. Cu banii ăștia se mai putea construi un pod și jumătate ca acela dintre județele Tulcea și Brăila, cea mai mare investiție de infrastructură realizată în România în ultimele decenii.

Bravo, domnule Drulă. Félicitations! Ai înfrânt. 

10 comentarii

  1. #1

    „maestre” mai taie din ele da le dreaq! Deja s au cumpărat câteva, apoi lucrările la metroul din Cluj au început, asa ca mărite aristocrat, trage flasneta cu un bemol mai jos!

  2. #3

    Chiar voiam să vă votez domnu d
    M am razgindit

  3. #4

    Șii. Monșer Ștrulă ăsta,ce mai învârte acum?Locul lui nu trebuia să fie ,la Tzuhaus???Întreb și eu ca un cetățean votant și plătitor de taxe ,impozite și biruri.???

  4. #5

    Nu mai dați din gură fără rost drula, barna, orban să-și vadă cum vor trada unii pe alții, iar sloganul că Iohanis este vinovat pentru toate este cam expirat, nu președintele face proiectele pentru bani europeni, nu mai mințiți populația țării, sunteți supărați că nu va mai pus în guvern după ce ați trădat să fiți sănătoși dar macar nu mai mințiți!

  5. #6

    Eu parca as tine un pariu ca cineva de la UE i-a spus sa bage proiectul asta, stiut fiind de toate partile ca nu se vor da/lua banii niciodata. Dar sa apara frumos si ca vor fi multi bani pentru Romanica, si ca si noi si UE tragem spre mijloace de transport ecologice, etc, etc, etc.

    • #7

      Se va vedea si mai bine „manareala” europeana, atunci cand- de mila si de sila- se vor incropi cei 434 de km. de autostrada; doar ca :
      „Proiectele de autostrăzi propuse pentru finanțare din PNRR vor îndeplini cumulat următoarele condiții incluse în documentația de achiziții publice, pentru execuția de lucrări:
      – 52 de stații electrice construite (cu 264 de puncte de încărcare– o medie de 5 puncte de încărcare/stație).
      – 625 hectare de perdele forestiere liniare în lungul autostrăzilor nou construite.
      – 45% din punctele negre eliminate; cele cu risc major pentru siguranța oamenilor.
      – 18 parcări securizate implementate în lungul autostrăzilor nou construite.
      – echipamente ITS pe întreaga lungime;
      – sisteme video pentru monitorizarea traficului și detectarea accidentelor;
      – stații meteorologice automate;
      – echipamente pentru monitorizarea cantității poluanților;
      – sisteme de informare „real time” și sisteme de avertizare „early warning” pentru pasageri și gestionarii infrastructurii;
      – sisteme automate de contorizare și identificare a tipului de vehicul.”
      Atunci sa te tii tocmeala pe bani!

  6. #8

    In cateva zile incep alegerile; iar „salvatorii’ se vor duce de-a Drula pe scari. In jos.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Poziții deschise la Construcții Erbașu


Istorii corecte politic
Carne de pui La Provincia
Big Fish
Editoriale
  • You motherfuckers!

    2 decembrie 2024

    Telefonul trebuie să fi venit luni, 25 noiembrie, dimineața, cînd numărătoarea îl proiectase pe Călin Georgescu, iremediabil, în vîrful clasamentului. Peste ocean era miezul nopții, vocea era furioasă. Dincoace, la […]

  • Crăciun

    26 noiembrie 2024

    În spatele templului e-un coteț de găini, cîțiva saci cu mălai, marmura pentru zeii de-ocazie, o tigaie încinsă, vestalele sporovăiesc în pauză ca dizeozele, fac gargară cu ceai, temătoare de […]

  • TikTok-ul lui Dumnezeu

    26 noiembrie 2024

    Călin Georgescu s-a infiltrat în buletinele de vot la fel de brusc și neobservat ca omuleții verzi ai lui Putin în Crimeea. A pășit pe un covor social țesut din […]

  • La vie en rose

    19 noiembrie 2024

    De m-ar trimite maica-n vecini să cumpăr borș, desculț, prin praful lumii, în veacul catastrofic, m-aș costuma-n cămașa țăranului din Gorj ce s-a desprins cîinește-n Paris din lanțul trofic. Sfidînd […]

  • Viagra dacilor

    18 noiembrie 2024

    George Simion e asteroidul care poate lovi România. Mulți se bucură că vor dispărea dinozaurii din partidele mari, uitînd că în locul lor va ieși din văgăuni fauna nouă: șobolanii […]

Iubitori de arta