Noua lege a salarizării bugetare, intrată în vigoare la 1 iulie a.c., care a reușit performanța să ducă o grămadă de primării în buza falimentului fiindcă edilii s-au comportat ca diliii, mărind salariile în neștire, a fost anticipată de vizionarii din Primăria Timișoara. În orașul din care a pornit Revoluția din Decembrie ’89, o șleahtă de fripturiști ajunși în posturi-cheie din administrația locală a pus la cale, pe șestache, o revoluție fiscală (nici o legătură cu măsurile Guvernului Tudose), prin care să-și mărească, ilegal, salariile.
Încă de acum vreo zece ani,
foștii șefi din Primărie – Gheorghe Ciuhandu, primar, Adrian Orza, Sorin Grindeanu (da, da, acel Sorin Grindeanu!), viceprimari, Ioan Cojocari, secretar – și-au inclus în salarii și stimulentele prevăzute de Codul de procedură fiscală exclusiv pentru personalul cu atribuții în administrarea creanțelor fiscale. A apărut apoi la orizont Curtea de Conturi, care a mirosit potlogăria și a dispus recuperarea de către instituție a prejudiciului cifrat la circa 300.000 de lei, sumă reprezentînd valoarea stimulentelor salariale care intraseră ilegal în buzunarele primarului, viceprimarilor și secretarului în perioada 2006-2009. Primăria a dat Curtea de Conturi în judecată, procesul întinzîndu-se pe durata a patru ani și încheindu-se cu înfrîngerea în instanță a municipalității. Ca atare, capii Primăriei erau buni de plată, doar că – noroc porcesc! – la cîteva luni de la decizia definitivă a Curții de Apel Timișoara a intrat în vigoare Legea 124/2014, prin care au fost exonerate de la plată sumele reprezentînd venituri de natură salarială pe care personalul bugetar trebuia să le restituie drept consecinţă a constatării de către Curtea de Conturi a unor prejudicii. Și uite-așa, Ciuhandu & Co. au rămas cu banii necuveniți în buzunare.
Între timp, pe durata
derulării procesului, intrase o altă lege în vigoare, Legea 285/2010 privind salarizarea în anul 2011 a personalului plătit din fonduri publice, care prevedea, printre altele, că, începînd din 1 ianuarie 2011, personalului bugetar cu atribuții în administrarea creanțelor fiscale i se includeau în salariu stimulentele prevăzute în Codul de procedură fiscală, exact acelea pe care trupa din epoca Ciuhandu și le acordase ilegal. Cu procesul încă pe rol, primarul Ciuhandu a dat, în august 2011, o dispoziție prin care ar fi trebuit să se pună în aplicare prevederile legii mai sus menționate. Doar că, deși în dispoziția emisă de Ciuhandu se respecta textul legii, în realitate stimulentele cu pricina au fost incluse și în salariile angajaților care nu au avut atribuții și nu au contribuit la administrarea creanțelor fiscale.
De data aceasta, șefii
din Primărie au avut grijă ca artificiul financiar să li se aplice tuturor angajaților din Primărie, de la vlădică la opincă, astfel că nimeni nu a avut nici un interes în a face publică noua potlogărie. Stratagema a fost îmbunătățită, fiecare angajat din Primărie – chiar și arhivarii, șoferii sau îngrijitorii de la Zoo – primind “adeverințe” de la șefii direcți prin care se certifica faptul că a administrat creanțe fiscale și, prin urmare, merită cu prisosință să-i fie incluse în salariu stimulentele prevăzute de Legea 285/2010.
Instalată la butoane în vara lui 2012, administrația Nicolae Robu a preluat din voleu manevra ilegală, în anii următori milioane de lei umflînd fraudulos salariile funcționarilor din Primărie. Nu-i vorbă, auditorii Curții de Conturi și-au făcut periodic apariția în peisaj, contabilizînd metodic prejudiciile acumulate, astfel că nota finală de plată va fi una spectaculoasă, dacă ținem cont că, doar în urma controlului derulat în această vară, a fost constatat un prejudiciu de 8.142.549 de lei aferent perioadei 1 iunie 2016 – 30 iunie 2017. Suma se triplează dacă luăm în calcul și perioadele octombrie 2014 – iunie 2015 (adică intervalul de după amnistia fiscală din septembrie 2014) și iunie 2015 – iunie 2016, cînd sumele acordate ilegal s-au cifrat cam la același nivel.
Așa, la o primă strigare,
Primăria Timișoara ar trebui să recupereze de la angajații săi nici mai mult, nici mai puțin de 5 milioane de euro, bani primiți de aceștia ilegal în perioada octombrie 2014 – iunie 2017…
Dincolo de devoalarea contabilicească a fraudei, raportul de audit al oamenilor Camerei de Conturi Timiș conține și elemente inedite, picante chiar, care surprind disperarea aranjorilor din Primăria Timișoara, în frunte cu celebra șefă a Serviciului Resurse Umane, Rodica Aurelian, cunoscută pe plan local și ca funcționara cu apartament în Tenerife (o achiziție imobiliară recentă a doamnei respective). Ajunsă ea însăși fraudulos în funcție, în urmă cu mai bine de un deceniu, și obligată – prin hotărîre judecătorească definitivă – să restituie diferențele salariale încasate ilegal și cifrate la circa 22.000 de lei, dar salvată de aministia fiscală din 2014, Rodica Aurelian a pus la bătaie întregul arsenal de șicane de care dispunea pentru a boicota controlul Curții de Conturi: a pretins că nu mai deține unele documente solicitate de auditori, a predat acte cu date neconcludente, a întîrziat nejustificat remiterea actelor, nu a răspuns apelurilor telefonice ale auditorilor. Mai lipsea să procedeze precum răzeșii moldoveni în timpul năvalei otomanilor, adică să dea foc registrelor și documentelor incriminatoare, și madam Aurelian ar fi acoperit întreg spectrul șicanărilor…
Panica e mare
în Primăria Timișoara. După ce, în 2012, semna chiar el adeverințe în care atesta, în mod fals, că funcționarul X sau Y a administrat creanțe fiscale, primarul Nicolae Robu a emis, în timpul controlului Curții de Conturi, o notă internă cu următorul conținut: „Fiind informat că PMT a pierdut în instanță mai multe litigii cu Curtea de Conturi cu privire la efectuarea unor plăți salariale către anumiți angajați – sporuri de administrare creanțe fiscale etc. –, dispun sistarea imediată a acestora și luarea tuturor măsurilor ce derivă din sentințele respective. Răspund: șeful serviciului Resurse Umane și șefii tuturor structurilor organigramice de rangul I implicate”.
N-am vrea să fim în pielea Rodicăi Aurelian și a acoliților săi în momentul în care va anunța sutele de angajați din Primărie că trebuie să restituie, în total, circa cinci milioane de euro… Hai, că ea se descurcă, își vinde apartamentul din Tenerife și aia e, dar restul funcționarilor cu mai puțin spirit antreprenorial, ăștia ce vor face? A, da, știm, vor presta cu toții incantații în speranța unei noi amnistii fiscale…
1.447 de vizualizări
Pentru tovarasul nostru de greu si ….de frunte al urbei noastre – o dedicatie speciala:
Doua mandate de impliniri marete,
Doua mandate de lupta si avant.
Tra La La La, Tra La La La………
Sau: Lasa-ne, Lasa-ne,………..