Caută în Cațavencii.ro

Te interesează un subiect anume? Scrie termenul căutat şi apasă Enter.

[Închide sau apasă ESC]

La ce folosește la noi un cuțit japonez

Zoom La ce folosește la noi un cuțit japonez

Cuțitul japonez și-a intitulat Răzvan Petrescu nou apăruta sa carte de povestiri. Am devorat-o! Petrescu a mai dat astfel o probă că e un mare prozator, unul dintre cei mai mari din ultimele decenii și din toate timpurile noastre. Aici, nota satirică, nelipsită din povestirile lui, e mult mai accentuată. Răzbate aici ceva din tonul pamfletarului de la Cuvîntul, revista unde Răzvan Petrescu a scris un timp, după care a renunțat la presă, pentru a deveni editor de carte la Curtea Veche, la fel cum înainte, pentru gazetărie, a renunțat la cariera de medic.

Persoană sucită în aparență, indiferent ce-ar face R.P. nu poate fi decît consecvent cu sine însuși. Cînd a descoperit că medicina nu-l mai atrage, ca meserie pentru el vocațională, n-a suit-o în pod, printre obiectele care și-ar putea recăpăta utilitatea cine știe cînd, ci a încetat s-o mai profeseze. La fel și cu gazetăria, cînd i s-a părut că se transformă în rutină, deci că nu-i mai ajunge. Petrescu urăște să se repete și din cauza felului în care își imaginează el proza, se simte incompatibil cu romanul. Nu că n-ar putea scrie și așa ceva – prima povestire din Cuțitul japonez conține materia unui roman –, dar stilul nu-i îngăduie să se lanseze într-o asemenea întreprindere. La el, o descriere e comprimată într-o frază ori chiar într-o propoziție de cîteva cuvinte, iar cînd își duce personajele în situații pentru care alți autori ar socoti că au nevoie de zeci de pagini, Petrescu procedează minimalist, fără indicații de regie, într-un regim metaforic în care cuvintele sînt folosite cu o precizie chirurgicală. De aceea, dacă are nevoie să se desfășoare, R.P., maestru al dialogului și al scenelor insolite, preferă să scrie teatru. Într-un cuvînt, ca și Cehov, Petrescu nu se împacă deloc cu literaturizarea, astfel că, pentru el, proza de mari dimensiuni nu poate depăși spațiul unei nuvele, dar fără trucurile de care se folosesc nuveliștii pentru a-și pune marfa în pagină. Într-o singură frază de-a lui, Petrescu amestecă derutant vocile personajelor și vocea autorului topindu-le într-un fluid ordonat după regulile unei muzicalități numai de el stăpînite.

În povestirile sale, inși oarecare, cu îndeletniciri cît se poate de obișnuite, trec prin metamorfoze care-i transformă în unicate. R.P. schimbă rapid registrele, trece adică de la relatarea realistă la întorsături din zona absurdului, iar după o frază cizelată în regim de proză artistică, vine cu un scurt citat din oralitatea cotidiană, cu un efect de un umor care te curentează. Înțelepciunea populară în acțiune, toate acele clișee din vorbirea curentă cînd emițătorii vor să fie sentențioși, e parodiată sec de R.P. pentru a-i dovedi stupiditatea. Ca să verifice profunzimile acestei înțelepciuni Petrescu o trece prin proba absurdului, simulînd o încîntată uimire.

Cînd face portrete în mișcare, pornind de la persoane cît se poate de recognoscibile, povestitorul ajunge la pamflet, dar nici o secundă în regim grosier, insultător, ci cu o politețe voit scrobită, care le scoate și mai mult în evidență mitocănia, prostia și înclinația către infracționalitatea de tot soiul. Astfel că, peste un număr încă neprecizabil de ani, nu foarte mulți, cînd persoanele care au ajuns personajele lui Răzvan Petrescu vor fi intrat într-o binemeritată uitare, una dintre plăcerile exegeților povestirilor din acest volum va fi să le dezvăluie cititorilor cine era și cu ce se îndeletnicea cutare celebritate de azi despre care nu-și va mai aduce nimeni aminte. Pînă atunci, să așteptăm provincia!

Răzvan Petrescu, Cuțitul japonez, Editura Polirom, 2021.




Citeşte mai multe despre:

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.
Comentariile care conțin injurii, un limbaj licențios, instigare la încălcarea legii, la violență sau ură vor fi șterse. Îi încurajăm pe cititori să ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate pe Catavencii.

Editoriale
Editoriale