În 1949, Camel umpluse SUA cu reclame în care medicii recomandau această marcă de țigări: “Camel e marca de țigări fumată de către mai mulți medici decât orice altă marcă”. Nu se puteau lăsa lucrurile așa. Lucky Strike contraatacă, dând și o tentă științifică implicării medicilor în promovarea țigărilor lor: “20.679 de medici spun: Țigările Lucky Strike sunt mai puțin iritante!”. Chesterfield se promovează cu un studiu făcut de un alt medic, studiu ale cărui concluzii sunt că fumătorii de Chesterfield Mild nu au probleme nazale, cu sinusurile sau cu gâtul. L&M este, în reclamele epocii, “Exact ceea ce a recomandat doctorul!”, iar dentiștii recomandă, în reclame, Viceroy.
Au trecut 60-70 de ani de la perioada în care medicii promovau fumatul și îl declarau sănătos. Lucrurile s-au schimbat mult de atunci, industria tutunului a pierdut nenumărate procese, mai ales în SUA, iar măsurile luate împotriva produselor din tutun la nivel mondial sunt din ce în ce mai drastice.
În SUA și în Uniunea Europeană, fumatul este interzis în spațiile publice închise, uneori și în cele deschise. Nici măcar în România nu se mai fumează în baruri, pub-uri, restaurante, de aproximativ doi ani. Dar, mereu, apar portițe de scăpare.
De multă vreme au apărut pe piață țigările “electronice”, prin care se inhalează vapori ai unor lichide care conțin, pe lângă altele, și nicotină. Iar de o vreme au fost lansate pe piață țigările care nu mai ard, ci doar sunt încălzite de către dispozitive speciale. Ei bine, pentru a-și pregăti viitorul, producătorii de țigări au trecut la o promovare agresivă a acestor produse din tutun care nu se mai arde.
Luni, 23 iulie, Antena 3 a difuzat în buclă o “știre” din care reieșea că produsele din tutun încălzit nu sunt nocive pentru sănătate, că există deja câteva studii care susțin asta și că statul ar avea de câștigat dacă ar sprijini consumul acestor produse în dauna produselor clasice din tutun. Este posibil ca această știre să fi fost difuzată și de către alte posturi de televiziune. Deși nu exista nici o menționare a acestui fapt, “știrea” era, de fapt, o campanie de promovare a produselor din tutun. Care nu ard, desigur, ci sunt doar încălzite…
Problema este că Legea 457 din 1 noiembrie 2004 (actualizată în 2009) interzice total publicitatea pentru orice fel de produse din tutun, precum și sponsorizarea de către mărcile de produse din tutun a oricăror evenimente.
Și, totuși, IQOS și Glo, aparatele folosite pentru a fuma produsele din tutun care se încălzește, sunt promovate agresiv prin panouri publicitare și mash-uri, fără ca autoritățile să se sesizeze. De fapt, s-a sesizat Raed Arafat, dar el este doar un medic, nu are inițiativă legislativă, chiar dacă deține o funcție de conducere într-un minister.
Dar, chiar dacă nu a modificat legislația, trecându-l pe lista produselor a căror publicitate este interzisă, statul român a asimilat deja “tutunul conținut în produse din tutun încălzit”, impunând accize și pentru acesta, ca pentru orice alt produs din tutun.
Philip Morris, unul dintre cei mai mari producători din industria tutunului, investește o jumătate de miliard de euro în România, pentru construirea unei fabrici de rezerve pentru dispozitivele IQOS. Or, o asemenea investiție trebuie susținută serios prin promovarea produsului, chiar dacă acest lucru se face cu încălcarea legii. Food & Drug Administration a interzis în SUA menționarea pe pachetele de Heets că încălzirea tutunului este mai puțin dăunătoare decât fumatul clasic. La noi încă umblă liberi reprezentanții companiilor producătoare care promovează nestingheriți această informație.
Ca fumător, am taxat, la vremea lor, excesele celor care ar fi dorit interzicerea definitivă a fumatului. Dar, atâta vreme cât există legi care interzic promovarea produselor din tutun, a aplauda încălcarea legii nu este o opțiune.