1964, São Paolo. Un copil aleargă într-un service auto, conducînd o mașină imaginară printre mecanicii din garaj. E Beco Senna da Silva, care, la doar patru ani, are deja propriul kart, construit de taică-său, șeful atelierului de reparații, puștiul în care crește pilotul de Formula 1 Ayrton Senna, gladiator modern în arena asfaltată a Colosseum-urilor cu public mondial telespectator.
Așa începe Senna, serialul care pune pe ecran istoria seacă a statisticilor automobilismului, colorînd-o cu informații și detalii intime necunoscute fanilor din epocă ai brazilianului. Cu imagine și sunet perfect sincronizate și un suspans bine dozat, sînt reanimate faze din viața profesională și personală a lui Ayrton, relația cu părinții, colegii și jurnaliștii, momentele-cheie ale carierei unui mare campion. Mutarea din Brazilia în UK pentru participarea la curse, concurența cu argentinianul Mansilla, la Formula Ford, și cu Martin Brundle, în F3, debutul în F1 la o echipă mică, Toleman, trecerea la Lotus, prima victorie pe ploaie, la Estoril, în ’85, alăturarea în echipa McLaren, primul titlu de campion mondial, în ’88, cursa fenomenală de la Suzuka (cînd a avut o problemă tehnică imediat după start, dar a recuperat și a trecut în fața coechipierului și rivalului său Alain Prost), descalificarea, un an mai tîrziu, pentru forțarea unei șicane, care l-a costat titlul, conflictul cu președintele FIA, Jean-Marie Balestre, coliziunea controversată cu Prost care i-a adus al doilea titlu, în combinezonul liderului constructorilor, Williams. Și momentul final, decizia de a concura, cu toate riscurile, după accidentarea în calificări a lui Barrichello și moartea lui Ratzenberger, la Imola, pe 1 mai 1994.
Din ambiția de a fi tot timpul primul, obsesia de a fi cel mai rapid, Senna a accelerat mereu, lăsîndu-i pe toți în urmă. Nu numai pe adversarii de pe pistă, ci și pe soție, care a divorțat, sătulă de drumuri, sau pe șefii echipelor care nu puteau să-i dea cea mai bună mașină. Indiferent de aspectele colaterale pasiunii sale, odată așezat în cockpit, călărețul sutelor de cai-putere permanent în lupta cu cronometrul era una cu monopostul, mintea sa, computer de bord, programa cu precizie fiecare tur, fiecare curbă, fiecare culoar de depășire a concurentului din față, pînă la steagul cu pătrățele al liniei de finish.
Au trecut treizeci de ani de la ultima cursă a lui Senna, omul care a însemnat pentru automobilism cam ce-a fost Pelé pentru fotbal. Probabil, singurul pilot din istoria F1 capabil să plece în cursă de pe ultima poziție a grilei de start și s-o cîștige, așa cum celebrul atacant carioca îi dribla pe toți pînă la gol. Un magician al volanului care nu s-a dat bătut niciodată, indiferent de adversar, defecțiuni, condiții meteo, regulamente aplicate în funcție de interes. Viteza a fost viața sa. Și moartea sa.
„Tot ce-am reușit în viață a venit după multă dedicare și perseverență, cu o dorință maximă de a-mi atinge obiectivele. Am vrut victoria, nu ca pilot de curse, victoria în viață. Pentru toți cei care mă ascultați acum: oricine ești, orice statut ai avea în societate, urmează-ți întotdeauna visul, cu toate puterile, și îl vei împlini. Mai devreme sau mai tîrziu, îl vei împlini.“ – Ayrton Senna
Senna, 2024, biografia TV a celui mai talentat pilot din Formula 1, creat de Vicente Amorim, Fernando Coimbra, Luiz Bolognesi și Patricia Andrade, șase episoade de 53-71 de minute, difuzat de Netflix.